Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Är bra underhållning det samma som bra reklam?

I dagens Resumé kungörs 2008 års bästa reklambyrå: Crispin Porter + Bogusky (CP+B).

Som (f.d.) kreatör och kommunikatör är det hur enkelt som helst att beundra dem. Som marknadsförare och varumärkesutvecklare kan det ibland vara litet svårare.

Bra reklam handlar ju om att positionera ett varumärke (vad människor tänker och känner) samt att trigga beteenden som annars inte funnits (vad människor gör; t.ex. att fler köper en viss vara eller tjänst). För att lyckas, måste reklamen uppnå två slags effekter: uppmärksamhetseffekt och förändringseffekt. Uppmärksamhetseffekten har inget egenvärde – trots att det är den som oftast hyllas och belönas – men är nödvändig för att uppnå förändringseffekt. Och förändring är alltså en fråga om dels kunskap, attityd och känslor, dels beteende.

Här är ett av CP+B:s bästa reklamjobb, enligt mig. Att det är fantastiskt bra kommunikation (och underhållning) råder det inget tvivel om. Resultatet är heller inget att skämmas för. Men vad tycker du om positioneringen? Är den särskiljande, tillgänglig och trovärdig? Låt mig få veta, är du snäll.


Publicerat

i

,

av

Kommentarer

2 svar till ”Är bra underhållning det samma som bra reklam?”

  1. Profilbild för Fredrik Hillerborg

    Hej! Tack för senast på Stratkom!

    Angående reklamfimens positionering är jag lite tveksam till positionen ”bilen som alltid krockar, men förarna överlever”. Vad säger du själv?

    Har börjat gå igenom din blogg från början mot dagens dagens datum, därför jag kommenterar ett så gammalt inlägg. Men jag lär väl få anledning att kommentera fler längs vägen.

  2. Profilbild för Micco

    Hej Fredrik,
    Kul att du tar dig tiden att gå igenom bloggen från början till slut. Berätta gärna hur du upplevde den resan när du är klar. Jag har f.ö. lekt med tanken att samla de bästa inläggen, sortera dem i någon form av vettig ordning och sedan använda dem som underlag för en bok om varumärkesbyggande. Dock har det projektet känts på tok för tungt hittills för att bli verklighet.

    Apropå din kommentar om positioneringen ”bilen som alltid krockar”; är du verkligen så cynisk? 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress