Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Bush var värdelös, Obama klarar allt.

Gästinlägg av Sten Jansson

barack-obama1I tisdags hoppade jag över kvällspasset på gymmet.

Jag stannade hemma och tittade på Barack Obamas installationstal istället. Den nye presidenten hade en snygg röd slips och en välsydd överrock.

Minst en miljon människor fanns på plats framför Capitolium i ett kylslaget Washington, kanske upp mot en miljard i hyddor, på barer och i slott runt om i världen.

I över ett års tid har Barack skickat mejl till mig. Varje vecka har han bett om fem dollar till sin kampanj och frågat om jag inte kan köpa en t-shirt av honom.
.
Fem dollar var ett tag under provvalskampanjen 28 kr, nu är det 43 kr. På t-shirten stod det CHANGE.

Barack länkade mig alltid vidare till You Tube så att jag kunde lyssna på vad han hade på hjärtat. I början tyckte jag han hade mycket att säga. Jag försökte t o m lära mig några meningar utantill och härma hans djupa basstämma.

I sitt installationstal stakade han sig inte en enda gång. Talet tog 20 minuter. Det såg ut som om han framförde det utan manus.

”Det är inte sant”, sa jag högt hemma i soffan till mig själv. ”Ingen kan lära sig en sådan lång text utantill.”

Det var inte sant heller fick jag reda på i efterhand. Han hade hjälp av någon ny typ av osynlig skärm som texten rullade fram på.

Men ok, lite lurad får man väl bli.

Inför hela världen stod här en man som ska fixa finanskrisen, få GM, Ford och Chrysler på fötter, se till att det blir fred i Mellanöstern, hjälpa de fattiga i Bronx och på Chicagos South Side.

Om ett år när ännu fler banker har gått omkull, när inga nya säljbara bilar har kommit från Detroit, när Israel undrar om de ska trycka till Hamas en gång till och när soppköken i de fattiga svarta stadsdelarna finns kvar, kan vi alla precis som Kim Larsen sjunga:

”Hva gør vi nu, lille du.”

Kanske kommer vi i januari nästa år att ha en annan syn på den nye presidenten. Och kanske blir det då dags att omvärdera den gamle presidenten.

Du minns väl honom, han som var så värdelös.

George W. Bush.

Sten Jansson har varit projektledare och VD för flera reklambyråer, bl a b2b-byrån Anderson & Lembke i Göteborg. För drygt tjugo år sedan skrev han “Första boken – 19 snabblektioner i reklam och marknadsföring”. Boken såldes på några år i närmare 40.000 exemplar, något av ett rekord för marknadsföringslitteratur i Sverige.


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress