I dagens Resumé kungörs 2008 års bästa reklambyrå: Crispin Porter + Bogusky (CP+B).
Som (f.d.) kreatör och kommunikatör är det hur enkelt som helst att beundra dem. Som marknadsförare och varumärkesutvecklare kan det ibland vara litet svårare.
Bra reklam handlar ju om att positionera ett varumärke (vad människor tänker och känner) samt att trigga beteenden som annars inte funnits (vad människor gör; t.ex. att fler köper en viss vara eller tjänst). För att lyckas, måste reklamen uppnå två slags effekter: uppmärksamhetseffekt och förändringseffekt. Uppmärksamhetseffekten har inget egenvärde – trots att det är den som oftast hyllas och belönas – men är nödvändig för att uppnå förändringseffekt. Och förändring är alltså en fråga om dels kunskap, attityd och känslor, dels beteende.
Här är ett av CP+B:s bästa reklamjobb, enligt mig. Att det är fantastiskt bra kommunikation (och underhållning) råder det inget tvivel om. Resultatet är heller inget att skämmas för. Men vad tycker du om positioneringen? Är den särskiljande, tillgänglig och trovärdig? Låt mig få veta, är du snäll.
Lämna ett svar