Vad händer när kunder känner sig illa behandlade? De köper från någon annan.
Men vad händer om en hel bransch kommer på kollisionskurs med sina storkunder?
En ny studie från BI Handelshøyskolen i Norge visar nämligen att de som fildelar också är de största konsumenterna av lagligt nedladdad musik, bl.a. från iTunes och Amazon MP3 (se Aftenposten). Faktum är, att fildelarna köper tio gånger så mycket musik än de som aldrig fildelar olagligt.
I ett tidigare inlägg skrev jag att 1600- och 1700-tals piraterna sökte demokrati. Förhållandena i flottan och på handelsskeppen var så brutala och orättvisa att de bokstavligen blev piskade till piratskeppen, där det rådde mer demokratiska villkor.
Det mesta tyder just nu på att Piratpartiet kommer att ta plats i EU-parlamentet. Det är en signal som inte kan ignoreras.
Missnöjda kunder kan inte lagstiftas bort. De kan heller inte tystas ner.
Då väljer vi att bli pirater.
_
Tillägg den 15 maj, 2009: SvD skriver att Piratpartiet är på väg mot EU-mandat. Samtidigt skriver DN om artister som anlitar brittiska Web Sheriff för att jaga sina egna fans, att piratjakten blir allt mer kontroversiell (och kommersiell), samt att vi ska lagstadga om att operatörer måste lagra IP-adresser. Någon som ser ett samband här?
_
Relaterade inlägg: Pirater sökte demokrati | Delning blir en mångmiljardindustri | Är ett öppet Internet ett hot mot marknadsekonomin?
Lämna ett svar