Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Är ett öppet Internet ett hot mot marknadsekonomin?

I en fri marknadsekonomi baseras den klassiska affärsmodellen på fyra frågeställningar:

  1. Varför skulle någon vilja ge dig pengar?
  2. Hur köper du billigare än det kostar dig att sälja?
  3. Vad kan du göra för att undvika kommodifiering och ett ändlöst priskrig?
  4. Hur får du vilt främmande människor att känna till din affär och bli kunder?

Internet gjorde det möjligt att genomföra mer eller mindre kostnadsfria transaktioner, och plötsligt blev det billigt att göra saker i stor skala. Det underlättade nr 2, vilket sänkte kraven på argument för nr 1.

Vissa företag gick t.o.m. så långt att de bestämde sig för att intäkterna var betydelselösa, eftersom kostnaderna var så låga. Det finns ett antal sådana företag kvar – företag som kan sägas verka utan den traditionella affärsmodellen.

Idag erbjuder Internet en aldrig förr skådad möjlighet att koppla samman människor och skapa stammar av likasinnade. Dessa gemenskaper upplevs som oumbärliga vänskaper, och enligt Nielsen Online är de sociala nätverken numera t.o.m. mer populära än privat e-post. Och har vi väl bidragit till att skapa ett nätverk av likasinnade, är det mycket svårt för någon annan att locka bort oss. Ett minst sagt bra svar på fråga nr 3.

schematisk_bild_internet

Internet har spridit sig till alla delar av vår kultur. Därmed påverkar Internet också affärsmodellerna och den fria marknadsekonomin. Oavsett om det handlar om att sälja konsulttjänster, rymdteknologi eller en politisk åsikt ser affärsmodellen något annorlunda ut idag än den gjorde för bara tio år sedan. Mycket tack vare att de mer eller mindre kostnadsfria marknadsföringskanalerna gör det möjligt för vem som helst att sprida en idé längre och snabbare än någonsin tidigare – nr 4.

Etablerade aktörer måste agera starkare vad gäller nr 3, eftersom det är så enkelt för nya aktörer att etablera sig snabbt och i stor skala. Och fråga nr 1 och 2 blir allt oftare allt mindre väsentliga, eftersom allt mer kretsar kring just fråga nr 3.

Det är alltså inte säkert att den klassiska affärsmodellen kommer att överleva ett öppet och fritt Internet. Och kanske är det här skon klämmer för de som bl.a. genom telekompaketet vill begränsa och reglera internetanvändandet? De tror kanske att ett öppet Internet är ett hot mot den fria marknadsekonomin?

Men kanske är det i stället dags att uppfinna en ny affärsmodell?

Något som däremot är tämligen säker är att det i det långa loppet är lönlöst att försöka försvara den klassiska affärsmodellen genom att lagstadga om ett begränsat, övervakat och reglerat Internet. Det är, trots allt, inte myndigheterna som äger rätten att bestämma hur och till vad Internet skall användas.

I en fri marknadsekonomi är det i slutändan alltid kunderna som bestämmer.

_

Relaterade inlägg: Delning blir en mångmiljardindustri | Gratis är självklart och lönsamt
Inlägget är baserat på Seth Godin’s blogginlägg ”Thinking about business models”.

Kommentarer

6 svar till ”Är ett öppet Internet ett hot mot marknadsekonomin?”

  1. Profilbild för Bosse
    Bosse

    Intressanta frågeställningar!
    Däremot vill jag vända mig lite mot ”Det finns ett antal sådana företag kvar – företag som kan sägas verka utan den traditionella affärsmodellen.”

    Google exempelvis säljer reklam brukar man säga. Men om man drar det lite längre så säljer de faktiskt användarna av Google till annonsörer. Så bara för att man kan Googla gratis, betyder det inte att Google struntar i intäkter. Det är just ”Googlaren” som säljs till annonsörerna.
    Så jag hävdar att det inte är en så värst radikal affärsmodell. Men visst är Internet speciellt. Jag håller med dig, och ditt resonemang håller ändå.

  2. Profilbild för olle
    olle

    klart intressant men skon klämmer nog mest i begreppet betala..dvs pengabegreppet har ändrats genom att både värde och betalningen kan teoretiskt skickas genom ett digitalt medelande.

    Detta gör att för att en affärstransaktion ska äga rum så behövs det nya steg jämfört med idag.

    Först behöver kunden inte känna till leverantörens existens för erbjudandet kan komma med push!
    Sedan behöver inte kunden betala förrän denne tycker att den behöver göra det..dvs godkänna push av betalningen!

    Det som också är svårt är att dela upp betalningen i små delar dvs det blir vanligare att betala med en månadsavgift för tillgång till saker och att man kan tänka sig olika bandbredder tex..

    Jag tror på en modell som för försäkring att man löser en prenummeration av ett tjänstepaket..redan nu har ju begreppet transport börjat dyka upp i begreppet bil 2.0

    Denna affärsmodell är inte ny utan den har funnits i och med skattefinansierade verksamheter..ironiskt så försöker marknadsförespråkare avskaffa myndighetsmodellen just när den kanske behövs som mest på nätet!

  3. Profilbild för Leo Ryberg

    Självklart är internet ett hot mot marknadsekonomin, iallafall när det kommer till de delar av marknaden som går att digitalisera. Frågan är om vi är ett tillräckligt stort hot för att få slut på skiten en gång för alla.

    Det som händer är att vanligt folk håller på att ta över produktionsmedlen, eftersom dessa i nuläget är så billiga att folk har råd med dem, och så lätthanterade att vem som helst kan använda dem.

    Tryckerier är dyra. Det är inte en laptop, så att säga.

    Från en laptop med uppkoppling kan man publicera, söka information, kommunicera, organisera och skapa. Det finns inte heller något filter som avgör vilka åsikter som är rumsrena.

    Open Source, bloggar, creative commons och fildelning decentraliserar mediaproduktionen och destabiliserar därmed hela det profitdrivna systemets grundvalar.

    Teknologin accelererar samtidigt i ohygglig hastighet, mycket snabbare än vad lagstiftningen kan hantera utan att frambringa en revolution. Det hindrar dock inte etablissemanget från att försöka, hm?

    Det viktigaste är att vi skyddar internet tillräckligt länge för att det inte skall gå att döda denna utveckling i dess linda.

  4. Profilbild för andreas roos

    väldigt svårt detta! freemium kan inte drivas hur långt som helst! ett stort problem är faktiskt att vi förutsätter att internet och dess innehåll är gratis! kanske en generationsfråga? ska bli intressant att se när ”gratisgenerationen” tar över även offline! nöden är uppfinningarnas moder! det kommer bli nödvändigt med förändrade affärsmodeller….

  5. Profilbild för Leon

    Internet bevisar att Karl Marx hade rätt – att perfekt kapitalism leder till vinstmarginaler som går mot noll.

  6. […] och begränsa ett öppet Internet. Kraften och tankemödan borde istället fokuseras på att hitta nya affärsmodeller som gynnar […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress