Fler björnar till rakning..?

I går skrev jag om människans benägenhet att hellre fokusera på ett problems symtom än identifiera och ta tag i det verkliga problemet (läs inlägget här). Analogin jag använde, och som jag lånat av Seth Godin, var följande: Är den globala uppvärmningen ett problem? Raka björnarna. Eller uttryckt på ett annat sätt: Läcker taket? Raka björnen och ställ spannar på golvet.

Den här benägenheten finns lite varstans, i större eller mindre utsträckning. Vad anser du, är det att raka björnen eller att lösa problemet…

…att finnas på Facebook, Twitter, Linkedin, Plaxo och ha en egen blogg, i tron att det allena leder till ett mer socialt och rikare liv?

…att stämma företagsamma privatpersoner, i tron att det värnar en föråldrad upphovsrätt?

…att som aktieägare kasta in 60 miljarder i nyemissioner, i tron att det är bästa sättet att rädda kapitalläckande företag?

…att invänta den historiska tidpunkten 12:34:56, 7/8 -(0)9, i tron att just exakt då kommer all ens skit att försvinna?

…att starta företagsblogg, facebookgrupp och twitterkonto, i tron att det per automatik gör varumärket synligt (och gillat) på nätet?

…att tanka bilen med etanol istället för bensin, i tron att det gynnar människan och miljön?

…att minska marknadsföringsbudgeten under lågkonjunktur, i tron att det gynnar affärerna?

…att fettsuga buken eller operera matsäcken, i tron att det löser ens emotionella problem med mat och ätande?

…att hitta på spetsfundiga namn på det kvinnliga könsorganet, i tron att det bidrar till ökad jämlikhet mellan könen?

…att modernisera sin logotyp, i tron att den också moderniserar varumärket?

Undvik problem och du kommer heller aldrig att bli den som löste ett.

_

Relaterade inlägg:

small twitter_logo Följ mig på Twitter

9 reaktioner på ”Fler björnar till rakning..?”

  1. Eh… tror jag att det per automatik ger synlighet? Det är ju liksom det jag skriver att det inte gör…

  2. @deeped
    Precis! Och därför vill jag att alla björnrakare ska hitta ditt mycket kloka blogginlägg ”Sociala medier behöver planning”.

  3. @deeped
    Sorry. Kanske har min skalle inte kommit igång riktigt efter semestern..? Det känns som om skärmen är påslagen, men hårddisken inte startat ännu.

  4. …Eh, jag säger samma som @deeped, jag menar ju också att det är mer intressant att kika på problemet bakom vad gäller frågan till varför kvinnans kön inte har ordentliga, väl vedertagna ord framtagna:
    ”Jamen, skit i att spä på smeknamnsproblematiken och diskutera det riktiga problemet (som faktiskt nämns i beskrivningstexten), att tjejers könsorgan inte får ordentliga ORD av Svenska Akademien, istället!”

  5. @Karin Friberg
    Frågan är i och för sig öppet ställd: ”Vad anser du, är det att raka björnen…”. Men jag menar så klart precis samma sak som du. Att hitta på nya smeknamn är att raka björnen, alltså fokusera på symtomet, inte att lösa (det riktiga) problemet. Något som jag alltså anser att ditt inlägg belyser på ett alldeles lysande sätt, varför jag också länkat till det.

    Däremot är jag inte lika enig om att Akademiens oförmåga/ovilja att ge tjejers könsorgan ”riktiga” ord fakiskt är det ”riktiga” problemet. Enligt mig är det ytterligare ett symtom, om än ett högst irriterande sådant. Jag har själv tre döttrar (varav en är bonus)… 😉

  6. Nä, det är klart att det inte är SAOL som är det riktiga problemet, bara ett sätt att visa på konsekvenser av det.

    Så bra då, då är vi överrens. Men du, vilket ord använder du? 🙂

  7. @Karin Friberg
    Samvetsfråga… Måste, en aning motvilligt, erkänna att det har varit påhitten ”kissen” och ”snippa”, när tjejerna var yngre. (Det senare smeknamnet tror jag flickorna hade med sig hem från förskolan). Nu är tjejerna tonåringar, varför just det området i prinicp inte diskuteras. 🙂 Och skulle det komma på tal, känns ”slida” som det mest naturliga ordvalet.

  8. YEY! Det är typ hur många kommentarer som helst på just detta kring ordet (dvs, ingen, om det verkliga problemet) och INGEN tycker att slida är bra förutom DU (och jag)! 🙂 Nu är du min vän föralltid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.