Är bra underhållning det samma som bra reklam? (Del 3)

Jag har i några tidigare inlägg dryftat frågan om underhållande reklam per automatik är bra positionering. Jag tycker nämligen att reklammakare många gånger, i sin iver att roa, missar positioneringsmålet. (Läs mer bl.a.här, här, och här)

Men som tur är, finns det också inspirerande undantag. Som t.ex. den här filmen från Evian. (Även om du redan har sett den tål den att ses igen.)

Filmen är den senaste i en serie på samma tema. Fler finns att se här.

_

Relaterade inlägg:

small twitter_logo Följ mig på Twitter

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

2 reaktioner på ”Är bra underhållning det samma som bra reklam? (Del 3)”

  1. Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4382 Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4382 Omer Rosenbaum skriver:

    Evians film är en exempel av annorlunda tänka med det gäller om reklam. Underhållning istället av Hard Sale. Den är den ”hemliga” formula med alla virala filmer.

  2. Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4382 Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4382 Alex Alexandersson skriver:

    Skulle man inte kunna se på det så här; På ren och skär svenska – Det handlar om att sticka ut ur mängden och bli ihågkommen. När alla kör med humor blir det svårt uppfylla de kraven.

    När kreatörerna sliter i sitt anletes svett för att vara så roliga som möjligt glöms ofta viktiga parametrar bort. De måste ju vara ÄNNU roligare än de konkurrerande varumärkena. När humorn blir viktigare än sälj- eller profileringsmålen är man ute på hal is. Möjligtvis blir företagskickoffen för beställaren av reklamen mer lyckad.

    I fallet med exempelfilmen är gränsen hårfin. Själv ser jag inte koppling mellan barn och ett franskt drickvattenmärke. Jag kommer ihåg barnen men det var väl blöjor de gjorde reklam för…?

    Nej, hellre humor där det passar in mer naturligt. För vissa produkter och tjänster gör det, för andra inte alls. Sen kan man väl ta ut svängarna lite då och då, men inte hela tiden.

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4382 Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4382 Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4382

Kommentera Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4382

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.