Sortera Internet och bevaka ditt varumärke – i realtid

sort_and_track

Twingly Channels, från svenska Twingly, är ett nytt och till synes genialt filter som hjälper dig att vara à jour med de ämnen som intresserar dig mest.

Det kan både du och ditt varumärke att ha stor nytta av.

Idén är att du skall kunna skapa en egen ”kanal”, eller följa en redan befintlig, för varje intresseområde, t.ex. ”branding”, ”sociala medier” och ”Spotify”. Var och en av dessa kanaler presenteras på en webbsida, på vilken allt som skrivs om ämnet uppdateras i realtid; tidningsartiklar, bloggar, bloggkommentarer, tweets, etc.

Risken för information overflow har Twingly minimerat genom att låta dig välja att se antingen det totala flödet, eller endast det mest populära innehållet – baserat på en handfull parametrar, som antal länkar till ett blogginlägg, kommentarer och likes.

Kort sagt: Du kommer inte längre att behöva jaga runt på Internet sökandes efter vem du skall följa eller vad du skall läsa för att hålla dig uppdaterad om din bransch, dina konkurrenter, din yrkesgrupp eller favoritrockgrupp. Genom ditt intresseområde kommer du automatiskt i kontakt med andra som delar samma intresse, och med allt som tycks och tänks om det.

Eftersom du också kan göra ditt varumärkesnamn till en kanal, får du en helt ny och (så vitt jag kan bedöma) överlägsen mölighet att bevaka allt som sägs om varumärket på Internet. I realtid, och samlat på ett ställe. Och tack vare filtreringen som väljer ut det intressantaste innehållet (alltså det mest lästa, länkade, kommenterade, osv.) kan du dels få en kontinuerlig överblick över relevanta kunskaper och åsikter om varumärket, dels snabbt identifiera och följa de viktigaste ryktesspridningarna – önskade såväl som oönskade.

twinglychannelsexplained

Per Åström har på sin blogg Pelletsmaskinen sammanfattat Twingly Channels med ovanstående bild (klicka på bilden för en förstoring). Och på Twinglys egen blogg finns så klart mer att läsa, liksom fler skärmdumpar att titta på.

Den 1 oktober släpps en betaversion för utvalda inbjudna.

Jag önskar, önskar, önskar att jag får bli en av dem.

_

Någorlunda relaterade inlägg:

small twitter_logo Följ mig på Twitter

4 thoughts on “Sortera Internet och bevaka ditt varumärke – i realtid”

  1. Hej Micco, tack för en väldigt bra beskrivning av Channels både till funktion och värde. Målet är att man ska kunna bevaka ett varumärke, produkt eller bransch bara genom att spendera 5 minuter per dag. Men också tillåta djupdykningar när man har mer tid över eller särskilda behov.

    Förebilden är sajter som http://www.techmeme.com och news.ycombinator.com, men för vilken bransch som helst.

    Tack för värdefull feedback!

  2. Pingback: Smurftips

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>