Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Trabant: En säker succé

Trabant_1

Fick ett tips från kollegan @kakesson (följ honom på Twitter): Den hånade öststatsbilen Trabant kommer eventuellt att återuppstå.

Tidigast 2012 kan produktionen påbörjas – med en ny varumärkesägare, design signerad Nils Poschwatta och miljövänlig elmotor.

Min magkänsla viskar: Säker succé.

Vad tror du, kommer nya Trabant att bli en succé?

[poll id=”5″]

_
Läs mer om nya Trabant här, och besök webbsajten här.

_

Relaterat:

small twitter_logo Följ mig på Twitter


Publicerat

i

av

Kommentarer

7 svar till ”Trabant: En säker succé”

  1. Profilbild för stefanfixid

    Utan tvekan en hit!

    Mer elbilar och hybrider till världen.

    Jag är definitivt spekulant om det blir reality…

  2. Profilbild för Kristoffer
    Kristoffer

    Mini anyone?
    Gillar som sagt greppet. Kan bli kul om den blir verklighet. Låt oss hålla tummarna för att det blir så.

  3. Profilbild för Kent Svensson

    Det blir naturligvis en hit! Men vi får hoppas att utvecklingen går snabbare än så.

  4. Profilbild för Mats
    Mats

    Dags för nån att hålla emot. Visst är det bra med elbil, men till skillnad mot Mini, Fiat 500 och andra retrosuccéer så undrar jag hur stor fan-basen är för Trabant (och då menar jag en fan-base som kan tänkas köpa den och bli sedd i den, inte bara läsa om den som kuriosa). Kom ihåg vad Trabanten var: en kass bil med urusla köregenskaper, tveksamma konstruktionsmaterial som bolmade oljerök så att utsläppsgränsvärdena bara är ett skämt – och en representant för en förtryckardiktatur därtill. Retrosuccé? I don’t think so… (och hoppas verkligen inte det heller)

  5. Profilbild för Micco

    @Mats
    😀

    Men Trabanten är ju redan en kultförklarad bil. Det finns minst 130 fan clubs i centrala och östra Europa. Jag tror kundunderlaget är stort. Och jag tror t.o.m. att det skulle gå att göra en framgångsrik varumärkesexpansion, t.ex. kläder.

    Bortsett de politiska aspekterna tror jag kort sagt att Trabanten i mångt och mycket är centrala och östra Europas Mini och Fiat 500.

    Men jag kan så klart ha fel.

  6. Profilbild för Mats
    Mats

    @Micco

    Om definitionen av kultvarumärke är ”att få sympati genom att lyckas göra allting fel, så därför tycker vi synd om varumärket” så håller jag med dig. Och visst finns det en del i (främst) CEE som tycker att det var bättre förr, inte minst p g a de avarter av marknadsekonomi som funnits på en del ställen sedan muren föll. Samt att det ibland kan vara lättare att använda ett ökänt varumärke än ett okant – att s a s gå hela varvet runt (så dåligt och ocoolt att det därmed blir coolt). Men jag tvivlar ändå på detta…

  7. Profilbild för Lars Tong Strömberg

    Trodde aldrig jag skulle säga det, men även jag känner suget efter en ”Trabbi” om den skulle få den designen.. Riktigt nice!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress