Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Dags att bättra på reklamflåset?

Annons Guldägget Mars2010

Annonsen ovan är införd i dagens Dagens Industri. Den fick bl.a. copywritern och bloggaren Ulrika Good att reagera. Hon skrev på Twitter:

Kan inte sluta fundera över hur ett reklamförbund kan åstadkomma en annons som den i dagens DI.

Det kan inte jag heller. Är det här bra reklam? Är det här den bild vi vill förmedla av vår bransch till svenskt näringsliv?

Vad tycker du?

_

Relaterat:

small twitter_logo Om du vill, kan du konversera med mig på Twitter


Publicerat

i

,

av

Kommentarer

11 svar till ”Dags att bättra på reklamflåset?”

  1. Profilbild för Åsa Keim
    Åsa Keim

    Träningsläger för barn/barnsliga? Ger inte intrycket av en bransch med superstjärnor och proffsiga experter iallafall.

  2. Profilbild för Leon

    Tanken är väl att den ska förmedla nån typ av naivitet och kreativitet? Dessvärre liknar den mer en vaxduk från ett dagis än något som ska återspegla kreativiteten i branschen. Utifrån ett större perspektiv kan jag tycka att det är synd att man inte sett annonsen som en möjlighet till att inspirerera människor genom just kreativitet – både utanför och inom reklambranschen. Snarare har man i avsaknad av en idé spätt på med fördomar om att branschen bara består av en massa pengahungriga och navelskådande lallare.

  3. Profilbild för Andreas Norman

    Jag gillar nallebjörnen med ”hjälp”-skylten. Nej, men seriöst så undrar jag vad de tänkte när de gjorde denna annonsen?

    Guldägget har väl inget med effektiv reklam att göra utan kreativ o ball reklam ändå? 🙂

  4. Profilbild för Hans A
    Hans A

    Man undrar som sagt vem som ligger med vem. Känslan av att inga normala yrkesmässiga byråvals-, idé- och godkännandeprocesser ligger bakom infinner sig. Annonsen som gick sängvägen? Låt oss hoppas att ingen inblandad sitter i juryn också.

  5. Profilbild för Marknadsakademien

    Känns ganska oseriöst… Det känns inte riktigt att det är den bilden som ska förmedlas om branschen.

  6. Profilbild för Kattan
    Kattan

    Men gud så trött jag blir på allting. Varför sitter jag och poängterar för folk hur mycket affärsstrategi det ligger i marknadsföring? Det här är ju EXAKT vad folk tror jag håller på med i alla fall. ”Va kul, art director! Färg och form! söta mönster!” Tur att ingen som inte är i reklambranschen skulle minnas något de sett från Guldägget i vilket fall.

  7. Profilbild för Patrik Norrlund

    Guldäggets logga och även guldagget.se ger en ganska clean och avskalad känsla tycker jag, jag gillar det. Lite exklusivt. Men den bilden raseras ju totalt av den här annonsen. Bilden är helt vansinnig, men det är nog ändå ordvalet ”Träningsläger” jag gillar minst. Det låter som något som är jobbigt, svettigt och alldeles för långt.

  8. Profilbild för Ylva

    Det är inte konstigt att björnen längst ner i den här illustrationen ropar på hjälp.

  9. Profilbild för Svante Nybyggars

    Annonsen befäster bilden av reklambranschen som ett dagis. Byråer påpekar ofta att kommunikation är en ledningsfråga, och det stämmer, men då kan ju inte branschen förmedla intrycket av klipp-och-klistra-stund på daghemmet Kantarellen.

  10. Profilbild för Ulrika Good

    Som jag skrev i ”Flipp och flopp” i Resumé: Det som är bra med den här annonsen är att den så tydligt påvisar att reklambyråer behövs. Den är gjord av en PR-byrå som i sin tur gått till en designbyrå …

  11. Profilbild för Kent Svensson

    Ja alla vill vi bli stjärnor men det inte alla som hittar dit? Men det är en del som gör det, och alla har vi samma förutsättningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress