The Golden Circle: Hemligheten bakom varför vissa lyckas

flattr this!

_

_

Relaterat:

small twitter_logo Om du vill kan du utbyta tankar och idéer med Micco på Twitter

LinkedInInstapaperPrint

19 thoughts on “The Golden Circle: Hemligheten bakom varför vissa lyckas”

  1. Min personliga åsikt i debatten. Skillnaden mellan att vara bra eller dålig affärsman är: Att bara attrahera dom affärer man skall göra och dom dåliga affärerna skall man aldrig attrahera in.

  2. Utsokt, Micco!

    Mitt lilla bidrag blir att rekommendera alla som gillar vad Simon Sinek pratar om att samtidigt lasa “Herd – How to change mass behaviour by harnessing our true nature” av Mark Earls. Boken ar synnerligen inspirerande och bygger pa robust empiri. Han har ett kapitel som heter “Just believe” och det kanns som om Mr. Sinek och Mr. Earls har pratat ihop sig inom ramen for detta omrade.

    (Kent, intressant kommentar – jag tror att jag kommer att lana ditt uttryck…)

    Cheers,

    Johan

  3. Fantastiskt!
    Läste precis följande i boken Linchpin av Seth Godin:
    “I’ve argued repeatedly that your product should match your marketing, not the other way around…”

    Ligger helt i linje med det den här killen presenterar. Tack för tipset!

  4. @Johan Gradvall
    Väl bekomme.

    Seth sa också, i ett tal på Google för ca fyra år sedan, något i stil med:

    “There’s a belief among a lot of companies that technology wins. What I want to sell you really hard on is that it doesn’t. I think what technology does is, it gives you a shot at marketing.”

    Häpp.

  5. Man kan sätta frågorna Sineks Golden Circle ställer i relation till kommunikationsutmaningen. Många, både organisationer och individer, utgår ifrån VAD man vill kommunicera och inte VARFÖR. Den viktiga frågan HUR, det mellersta lagret i Sineks Golden Circle, är där resurser förbrukas i kommunikationen och detta HUR kan radikalt förändras beroende på vilken ansats man har till det, VAD eller VARFÖR.

  6. Hans modell är enligt mig en klassisk brand spider, med företagets kärnvärden i mitten. Hans resonemang hur de förmedlas är vad som tar modellen ett steg längre. Samtidigt ser jag hans modell som ett spektrum från funktionella värden i den yttersta cirkeln till emotionella värden i cirkelns mitt. Är det något tex Apple är duktiga på att förmedla så är det just de emotionella värdena.

    Att cirkelns mitt skulle vara företagets kärnvärden kräver naturligtvis att värdena är relevanta för vad företagets absoluta vision och drivkraft består i, IDAG. Just vikten av att kärnvärden är ständigt releventa och aktuella och att de anställda är övertygade om vad företaget strävar efter. Kanske har inte företaget samma syften och mål idag som när varumärkesplattformen togs fram, kanske har den förändrats och utvecklats under tiden företaget har växt. Vart jag vill komma är att just “the why” troligen inte är så uppenbart på särskilt många företag eller organisationer varför “the why” kontinuerligt bör utvärderas och befästas. De företag han nämner övertygande om just “the why” och kan därför kommunicera inifrån och ut. Den största utmaningen tror jag för de flesta företag och organisationer är att hitta just detta vilket säkerligen kan vara ett svårare uppdrag att lyckas med.

  7. Tack Johan för din feedback. I mitt senaste inlägg på min blogg.affarsmarknaden tar jag upp min synpunkt på helikopterseende.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>