Medan jag solade

Samtidigt som jag låg på stranden i Alcùdia och solade figurerade jag i en artikel i Expressen om viral marknadsföring. Under rubriken ”Så utnyttjas vi som spridare av virusreklamen” gjorde Lars Lindström en intressant spaning på virala kampanjer i allmänhet och filmen Walk on Water (Liquid Mountaineering) i synnerhet.

På en och en halv månad har Walk on water haft nästan fem miljoner tittare på YouTube. Videon handlar om ett gäng killar som lyckas springa på vatten; det som krävs är tro, hög fart, en speciell löpteknik och rätt skor. Och den som springer längst innan han sjunker vinner.

Filmen fick snabbt stor uppmärksamhet på Internet och frågan om den var äkta eller fejk blev ett hett samtalsämne bland ungdomar världen över. Men ”vattenlöpningen” har också, enligt Lars Lindström, rapporterats som en ”nyhet” bl.a. av tevestationer i USA samt visats i ett stort antal teveshower från Japan till Brasilien.

Se filmen. Läs sedan Lars Lindströms artikel (vill du skriva ut den på papper finns en PDF här). Och dela därefter med dig av dina insikter i och åsikter om viral marknadsföring (eller om Walk on water) genom att kommentera det här inlägget: Är viraler bra reklam? När och hur skall viraler användas? Och framför allt, vad krävs för att skapa en lyckad viral?

Så här resonerade Hi-Tec, företaget bakom Walk on water, och deras byrå CCCP (och så här gjordes filmen):
_

NOT. De citat som i Expressens artikel uppges komma från Pyramids hemsida kommer från Pyramids kampanjsajt om marknadsföring i sociala medier: Den Nya Kreativiteten.

_

Relaterat:

small twitter_logo Om du vill kan du samtala med mig på Twitter

3 thoughts on “Medan jag solade”

  1. Jag skulle vilja veta vad alla viraler har gett för resultat, det är väl ändå det som är intressant, inte bara hur många visningar de fått. Uppnådde man sina mål?

  2. @Micke Wall
    Det skulle jag också. ;-)

    För att kunna bedöma ett utfall (resultat) måste man först veta vad målet/målen var. Och den frågeställningen berör jag indirekt i Expressen-artikeln som jag länkar till ovan; alltså att viraler kan fungera bra för att öka kännedom (och kunskap) om ett varumärke. Om det är huvudmålet med en viral aktivitet är antalet visningar en hyfsat bra mätparameter. (Förutsatt att varumärket lyckas göra det tydligt för de som tar del av viralen att det är avsändaren.) Men, som jag också påpekar i artikeln, för att ökad kännedom skall leda någonstans – dvs att den också blir ett värde för varumärket (läs: varumärket säljer mer lönsamt) – måste det finnas en idé om hur kännedomen omvandlas till associationer som i verkligheten driver försäljning (volym- och/eller prispremie) över tid.

    Jag har tyvärr inte hittat någon bra källa på nätet där resultat av viraler presenteras i relation till satta mål. Hittar du en, glöm inte att komma tillbaka och dela med dig.

  3. Hade en liten diskussion kring viraler på min masters kurs nyligen vilket slutade med att jag kladdade ner följande kring viraler:

    You can never create an viral video on request like an ad on request from a client. Viral is just a word of en effect of something.

    Budget is not important either! Like It is impossible to budget for social media, because you don’t really know what you are about to create and what the effect will be. It is kind of the same while creating videos with ambition that they will go “viral”.

    Perhaps could a way to go furter be: to have experimental budgets for this kind of activities and just try executions!

    When you have done so, with a lot of auspiciousness, you perhaps can end up with an viral that people will share with others! And thats awesome!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>