Varsågod, fem kapitel ur Per Robert Öhlins nya bok om kreativitet

Jag har lyckats övertala Per Robert Öhlin att dela med sig av några kapitel ur hans nya, intressanta och underhållande bok “Den Mentala Orgasmen – en liten bok om det största som finns”. Boken ger svar på alla frågor om kreativitetens praktiska, psykologiska och kulturella natur. Den handlar om det oförutsägbara, det udda, det felaktiga och rent ut sagt idiotiska. Alltså allt sådant som gör dig kreativ och ger dig kraft att förändra.

Vill du läsa hela boken finns den att köpa hos bl.a. Bokus och Adlibris. Jag kommer också att “lotta ut” två exemplar bland de som kommenterar det här inlägget (och som anger korrekt mejladress).

Håll till godo.


_

Var inte så närsynt.
Vi lever i ett samhälle som tycks gravitera mot de små detaljerna istället för sammanhang, mönster och rörelser. Mikroskopet tilltalar oss mer än vidvinkelobjektivet och är ett tydligt tecken på att vi befinner oss i en reduktionistisk, detaljbesatt kultur. Denna närsynthet är naturligtvis bra i vissa sammanhang, men vill du vara kreativ måste du omvärdera den här inställningen. Låt oss göra ett litet test. Försök läsa texten nedan.

Elngit froksingn på Cmabirgde Uinervisty seplar det ignen rlol i vlkien odringn bkostvärena fellar. Det edna vkigita är att frösta och stisa bksotvaen är rätt palcared. Allt kan vara mixalamt fel och ädnå gå att lsäa utan pbrelom. Det breor på att häjnran är porgamramred att se hlehteen itselltät för dlernana var för sig. Det är hnärjnas sätt att srapa erengi.

Förstod du den? Det är klart att du gjorde. Trots att den är nerlusad av stavfel går den alldeles utmärkt att läsa. Av det här kan vi dra två slutsatser:

Dels att människan ständigt söker helheter, mönster, gestalter och metavärden. Och dels att detaljfokusering hindrar oss från att se dem.

Ge därför upp dina krav på absolut skärpa och försök kisa med ögonen oftare. Då inträffar något häftigt, för att inte säga magiskt.

Gränser suddas ut. Motsatser glider ihop. Storheter och djup framträder.

Fokuseringsproblemet.
Föreställ dig att du promenerar genom en park när en främling stoppar dig. Personen vill ha hjälp med att hitta rätt väg. Under tiden ni pratar passerar två personer mitt mellan dig och främlingen. De bär på en dörr. Skulle du lägga märke till de två personerna som passerar?

Enligt psykologiprofessor Richard Wiseman är det bara femtio procents chans att du gör det.

Låt oss nu leka med tanken att personen som du står och pratar med blir utbytt just när de två männen passerar. Bytet sker med dörren som skydd. Den nya personen har en annan längd, ett annat utseende, annorlunda röst och bär helt andra kläder. Skulle du lägga märke till förändringen?

Sanningen är att det finns en stor risk att du skulle missa den.

Wisemans experiment visar att hälften av alla testpersoner inte ser förändringen alls, även om de stått och pratat med främlingen i tio minuter innan bytet. Det hela har att göra med den mänskliga perceptionens fördelar och nackdelar. Du ser bara det du fokuserar på, allt annat passerar obemärkt. Din uppmärksamhet styrs av ditt intresse och det som du för stunden är involverad i. Men var försiktig med dina intentioner. Priset på bra skärpa är att du blir blind inför allt som faller utanför ramen.

Om du tycker det är obehagligt, vänta tills du får höra om den osynliga gorillan.

Den osynliga gorillan.
Två forskare, Daniel Simons och Christopher Chabris vid Harvarduniversitetet, var nyfikna på hur mycket vi egentligen uppfattar av det som sker runt omkring oss. I ett känt experiment tog de åtta personer och delade in dem i två fyrmannalag. Det ena laget fick bära vita tröjor och det andra svarta tröjor. Utöver detta fick de varsin basketboll som de blev instruerade att passa inom laget. Därefter samlade han ihop en grupp testpersoner. Deras uppgift var att titta på och räkna hur många gånger det vita laget passade bollen till varandra.

Efter cirka trettio sekunder kom en man i gorilla-kostym in från höger, ställde sig mitt i gruppen, slog sig på bröstet och lunkade därefter ut till vänster. Den avgörande frågan var om någon i testgruppen upptäckte något konstigt. Tror du att någon av dem kunde undgå att se gorillan?

Vid intervjuer efteråt visade det sig att ungefär femtio procent av gruppdeltagarna inte hade någon aning om att det förekommit någon gorilla över huvud taget. De resterande kunde, efter att frågan förts på tal, svagt erinra sig att de trott sig se en gorillaliknande gestalt. Men de var osäkra på vad de såg och av rädsla för att göra bort sig valde de att tiga om saken. ( Vilket ger oss ytterligare en aspekt på sanningen, nämligen att den är social. Vi hyser alltså större tillit till vad andra säger än vad vi själva upplever med våra sinnen!)

Simons och Chabris berömda test gjordes på nytt i svensk tv för några år sedan under magikern Henrik Fexéus ledning, fast den gången ville de testa gorillaexperimentet på yrkesfolk som är tränade att upptäcka små, men viktiga detaljer i sin omgivning. De begav sig till en brandstation och genomförde exakt samma test som Simons och Chabris gjorde. Hur många tror du såg gorillan den här gången?

Ingen.

När programledaren visade videon i slow motion på gorillan som gick över scenen och beblandade sig med de övriga blev några av dem så förlägna att de skrattade högt.

Märkligt? Läs vidare. Det blir ännu mer bisarrt.


Videon ovan är en senare variant av gorilla-experimentet.

Blockering av nya intryck.
För att tänka kreativt måste du balansera två motsatta mentala kvaliteter. Du måste dels ha fokus, för att kunna lägga kraften på rätt sak. Samtidigt måste du vara obunden i tanken och obehindrat hoppa åt sidan till parallella tankespår och sammanhang när tillfälle ges. (Det är det som är lateralt tänkande.) Ibland händer det att dessa egenskaper krockar. Det har professor Wiseman visat i ett test.

Han bad en grupp testpersoner att bläddra igenom en tidning och räkna hur många fotografier som fanns i den. Alla tyckte att uppgiften var mycket enkel och efter ungefär två minuter var alla klara. Som du förstår hade de flesta rätt.

Men poängen var att de hade letat i onödan. För redan på sidan två hade Wiseman satt in en halvsida med synnerligen relevant information:

STOP COUNTING.
THERE ARE FORTY-THREE
PICTURES IN THIS PAPER.

Texten var inte direkt finstilt utan var satt med fem centimeters stora bokstäver. Och som om detta inte vore nog hade Wiseman placerat ytterligare ett meddelande halvvägs in i tidningen. Det innehöll ännu ett budskap i samma stora stil. Det löd:

STOP COUNTING.
TELL THE EXPERIMENTER YOU HAVE
SEEN THIS AND WIN £250.

Förklaringen är enkel. Testpersonerna fokuserade på bilder, inte på text. Alltså var de blinda för texten. Fenomenet är känt inom psykologin och kallas inattentional blindness.

Det är ett märkligt perceptionsfenomen som gör att en främmande person kan bytas ut till en annan utan att du märker det. Det innebär att en gorilla kan fåna sig mitt framför ögonen på dig utan att du reagerar. Och det leder ibland till att du inte ser den kreativa lösningen om den så sitter mitt på näsan.

Släpp tron på fakta.
Vår uppfattning om vad som är sant är alltså starkt påverkad av det idéklimat vi lever i. Vår tids överdrivna kontrollhysteri blir ofta kontraproduktiv och förblindar oss. Ta historien om Seinfeld till exempel.

Enligt alla undersökningar och samlade erfarenheter skulle den högst medelmåttige ståupp-komikern Jerry Seinfeld förbli medelmåttig och halvkänd. Alla så kallade fakta visade nämligen att hans idé om den nya tv-serien Seinfeld skulle bli en katastrof om den visades. Faktum var att förtesterna visade de lägsta siffrorna i NBCs historia.

Du vet ju hur det gick i verkligheten. Någon beslöt sig för att trotsa fakta och lita på den inre kunskapen, intuitionen. Tyvärr händer det väldigt sällan. Det vanligaste är att siffrorna styr våra beslut. Precis som i det världskända fallet med Coca-Cola.

Mängder av så kallade fakta talade för att företaget borde ändra sin smak så att den blev sötare. Ledningen litade blint på siffrorna och beslöt att ändra i det klassiska receptet. Folk blev som galna och krävde att ledningen omedelbart ändrade tillbaks till originalreceptet.

Fakta visar ofta fel. Men varför?

Därför att fakta bara är en del av verkligheten. Fakta är bara en sida av myntet. På den andra sidan har du allt det omätbara, allt som undflyr alla försök att bli reducerat till siffror.

Matematikern och filosofen Kurt Gödel visade i sitt berömda teorem att det finns sanningar som helt enkelt inte går att bevisa eller sätta siffror på. Nobelpristagaren i fysik, Werner Heisenbergs osäkerhetsprincip avslöjade att den som observerar ett skeende alltid påverkar det som observeras och färgar på så vis resultatet subjektivt. Och den legendariske reklamgurun William Bernbach hävdade att vi är så besatta av siffror och statistik att vi lätt glömmer att vi kan skapa dem.

Fakta är påtagliga, gripbara och enkla att hantera, men faktum är att fakta inte räcker till. Fakta kostar, men vad är då priset?

Svaret är att du vinner skärpa till priset av att du förlorar resten av bilden. Du går miste om den kreativa dimensionen – den humoristiska, mystiska och dynamiska versionen av verkligheten som gör saker och ting riktigt intressanta.

Per Robert Öhlin är varumärkesstrateg, copywriter, föreläsare och inspiratör. Han driver också den utmärkta bloggen Mine Goes to Eleven och är gästbloggare här på The Brand-Man. Per Robert har tidigare skrivit bl.a. Fuck Logic, Fuck Logic 2 och Branding enligt Forrest Gump.

_

Relaterade inlägg:

small twitter_logo Om du vill kan du samtala med Micco på Twitter

23 thoughts on “Varsågod, fem kapitel ur Per Robert Öhlins nya bok om kreativitet”

  1. @Martin
    Alla kapitel i boken är korta, koncisa och lättlästa. Istället finns det många kapitel. Drygt 80, närmare bestämt.

    En perfekt bok för hängmattan i sommar alltså. :-)

  2. Tack för ett intressant inlägg! Det finns också situationer när ett överdrivet fokus på fakta och krav på detaljer används för att kväva kreativitet, i syfte att motverka nytänkande och hindra förändring. Det är ett lite annat perspektiv men ett kraftfullt bevis på att fakta slår högre än kreativitet i affärssammanhang.

  3. Per Robert Öhlin gör det igen, en naturlig efterföljare till de tidigare böckerna som jag läser om och om igen. Denna verkar inte ett dugg sämre och kommer absolut vara min sommarlektyr den närmaste månaden.

    Tack Micco för tipset.

  4. En bok som inte borde ligga på bokhyllan, bara gå runt bland folk. Som Santa Lucia :).
    Grymt bra… men vet ni vad? (ok, jag kanske är lite beroende av möjligheterna som skapas genom sociala nätverk och medier) – läs stycket nedan en gång till:

    “Fakta är påtagliga, gripbara och enkla att hantera, men faktum är att fakta inte räcker till. Fakta kostar, men vad är då priset?
    Svaret är att du vinner skärpa till priset av att du förlorar resten av bilden. Du går miste om den kreativa dimensionen – den humoristiska, mystiska och dynamiska versionen av verkligheten som gör saker och ting riktigt intressanta.”

    Är det inte ett helt underbart, inspirerande underlag för alla som frågar om ROI i förhållande till sociala medier?!

    Tack Micco att du skapat en mötesplats för inspirerande och utvecklande text- och filmmöten.

  5. Tack för ett bra tips @The_Brand_Man. Intressant läsning om kreativitet.

  6. Frågan är också vad man definierar som den “kreativa lösningen”. Det hade varit riktigt intressant med lite exempel från näringslivet eller i hur organisationer kommunicerar, förändrar, ifrågasätter etc! Men det kanske kommer senare in i boken?

    Helt klart intressant med att vi alltför sällan ifrågasätter sakernas allmänna tillstånd. När jag läste sociologi var detta vanligt att studera. Att fråga sig huruvida det kommer sig att människor alltför sällan ifrågasätter strukturer och sådant som anses vara självklarheter eller att vi rent av följer vissa mönster som är enkla att skönja. Hur kommer det sig att alla banker är princip helt likadana eller att de ser ut som det faktiskt gör tex etc etc! Den sociologiska kontexten är något intressant och svårbegripligt.

    Samtidigt är det också lite av en paradox att vi individer missar det som faller utanför ramen, det strukturella, det normala. Förändringar är heller inte alltid bra då människor tenderar till att välja och ta sina beslut utifrån att vi vill känna oss trygga och således håller oss till det som vi känner till. Förändringar som faller utanför ramen kan därför anses som hot och tillför att vi istället lämnar det. En tidning, en produkt, ett område, till och med ett land.

    Det är kanske därför det är så svårt att sätta fingret på den ”kreativa lösningen”? Den är liksom aldrig satt i fakta, i siffror eller i en insikt! Den tas bara ur luften där den gömmer sig någonstans på andra sidan myntet. Det blir än mer intressant i kontrast med vad jag som planner och varumärkesstrateg eftersträvar att åstadkomma i form av att maximera kreativiteten, kommersiell kommunikation eller ren affärsutveckling baserat just på dessa fakta, siffror eller insikter och att det inte sker på lösa grunder ur någons intuition. Intuitionen kan dock räcka gott och vara viktig nog. Om man har tur!

    I övrigt påminner bokens inledande text lite om Malcom Gladwells-”Den tändande gnistan”.
    Med mycket exempel från studier och med exempel från professorers och forskarers experiment.

    Precis som en av Roberts Öhlins tidigare böcker, ”Fuck Logic” (min förra sommars läsning) verkar även denna bok vara mycket, mycket begåvad och fantastiskt intressant. Helt klart värd vidare läsning.

  7. Lysande! Som Edward de Bono sa en gång i tiden (ungefär): du kan analysera och definiera ett problem, men du kan inte analysera dig fram till en lösning. Bra lösningar kräver intuition, erfarenhet, kreativitet, lateralt tänkande – allt sånt som gör att siffrorna inte styr allt tänkande

  8. Jag kommenterar bara för att ha chansen att vinna lottningen. Väldigt intressant!

  9. Det svåra tror jag är att implementera dessa kunskaper in i en arbetsgrupp som inte arbetat såhär tidigare. Det finns antagligen många firmor som sitter och säger att “kom igen nu gubbar vi måste tänka utanför boxen” men har stora problem att faktiskt göra det. De blockeringar som nämns väldigt bra i texten är så djupt rotade att de är svåra att ta sig ur. Jag vet inte hur många projekt jag varit inblandad i tidigare där inkörda spår är så djupa att det krävs enormt mycket energi för att ta sig ur dem. “Det där har vi provat förut, de funkar inte”, “det är en rolig idé men det skulle aldrig funka pga…” är något som jag hört gång på annan. Jag tror även att företagskulturen har mycket med saken att göra, hur crazy kan man egentligen vara på företaget för att inte anses konstig osv. Jag tror stenhårt på kreativitetsövningar som tvingar människor att tänka annorlunda. De gör även att det är ok att komma med konstiga idéer eftersom de befinner sig inom ramarna för en “lek”. Kanske finns det ett kapitel sådana i denna bok? Kanske man vinner ett ex…

  10. Mycket intressant och roande/skrämmande läsning. Blir lika förvånad varje gång jag gör test som det i videon. Här sitter jag och vet att gorillan kommer, men missar helt det andra. Vi människor är fascinerande. Ingen simultatförmåga alls – om man ska utgå från det som beskrivs i texten ovan… Tack för ett bra boktips!!

  11. Strålande – tack Micco för intressant läsning (som alltid)! Ska tipsa alla jag kan om boken.

  12. Efter att ha läst om ögonkisning känner jag spontant… Skulle bli jätteglad om jag blev en av de lyckligt lottade bokvinnarna. :-)

  13. @Malin & @martin
    Grattis!

    Ni två har vunnit ett exemplar av Den Mentala Orgasmen. Jag har skickat er ett mejl i vilket jag frågar om postadress. Svara gärna på det så snart som möjligt.

    Stort tack till alla er andra som kommenterat (och spridit länken på Twitter).

    Jag hoppas att vi alla får en solig, varm, skön och avkopplande sommar.

    Lev Väl!

  14. Mycket spännande läsning! Jag är själv i full gång med att leta information, läsa böcker och se filmer kring just motivation, den kreativa processen, vart idéer kommer ifrån och i vilka miljöer de skapas. Jag har valt detta ämne som mitt slutgiltiga examensarbete och inriktar mig möte mötesindustrin och arbetet i projektgrupper inom evenemang etc.

    Tack för den här givande informationen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>