Mina bästa råd hur du bygger ett attraktivt personligt varumärke

Gästinlägg av Per Frykman

I mitt förra gästinlägg här på The Brand-Man resonerade jag om hur avgörande ditt personliga varumärke är för både din egen och företagets framtid. Idag tar jag resonemanget ett steg vidare.

Jag vill påstå att personal branding har gått från en het trend till en nödvändighet. Det är m.a.o. inte längre en fråga om ifall eller när du skall börja odla ett attraktivt och äkta personligt varumärke, frågan är hur.

Här följer mina sex bästa råd.

1. Du måste vara bra på något. Trendforskaren Göran Adlén gjorde ett viktigt påpekande på Twitter häromdagen:

Tror att många i ivern att bygga sitt personliga varumärke glömmer bort att de först måste vara bra på något.

För att bli uppfattad som riktigt bra behöver du nischa in dig. För mig är det självklart att den nisch du ska välja finns inom ett område som du redan idag känner passion för och är bra på. För hur kul är det att arbeta med något du inte tycker om, eller som du är en medelmåtta på. I Sverige har vi en tendens att försöka förbättra våra dåliga sidor för att bli lagom bra på allt. Framgångsfaktorn är att istället förstärka det du redan är bra på. Lagom är sämst.

Experter har hög status. När du nischar in dig kommer du att kunna absorbera varenda droppe av kunskap inom ditt område genom nya vägar, till exempel via Twitter, där du kan följa de bästa i världen, och genom Google Alert, där du hittar det mesta som läggs ut på nätet.

Daniel Scocco skriver mycket träffande på sin blogg:

  • En bra författare skriver enbart.
  • En bra programmerare programmerar enbart.
  • En bra entreprenör bygger bara företag.

2. Var passionerad i allt det du gör. Passion är alltid nummer ett, trots att jag här har valt att lista passion som punkt nummer två. Det är nämligen först när du är i sanning passionerad för det du är bra på som du inte behöver vara upptagen av din egen image.

Egentligen handlar det alltså om modet att våga satsa på det du är passionerat intresserad av, och om uthålligheten att fullfölja satsningen hela vägen ut – även efter den tredje och fjärde motgången. Det är nämligen passionen och ambitionen som turboladdar din expertkunskap och omsätter den i handling som leder till ett framgångsrikt resultat. Passionerade människor är de som skapar uppmärksamhet och som attraherar andra. Det är också passionen som skapar energi för handling.

3. Ta hjälp av en expert för att analysera ditt professionella rykte. Att bygga och utveckla ditt personliga varumärke är inget du kan lägga i knät på någon annan. Däremot kan du spara tid och frustration i analysen av ditt nuvarande professionella rykte genom att be en expert om hjälp.

Ditt professionella rykte är din i särklass främsta tillgång. Med experthjälp får du en konkret och trovärdig plattform att utgå från för att förädla ditt personliga varumärke vidare. Du får konkreta ord på hur avgörande faktorer som t.ex. din ambition och passion, din förmåga att inspirera, din kreativitet och ditt mod, upplevs av din professionella omgivning.

4. Lev ditt varumärke – intensivt. Inse att ditt professionella rykte är färskvara som ständigt måste förädlas. För att kunna leva ditt varumärke måste du börja med hur du uppfattas idag – annars blir ditt varumärke bara tomma ord. Därefter måste du inse att du i varje möte, varje mejl, varje telefonsamtal har chansen att imponera och överraska, men också risken att rasera ditt rykte. Men vad du än gör, spola det mediokra.

5. Visa tydligt vad du vill uppnå. Låt din personliga tagline i en mening berätta historien om hur din professionella omgivning uppfattar dig och vad du vill bidra med. Idag räcker det nämligen inte med att bara berätta en bra historia, du måste också vara en. Men det räcker heller inte längre med att bara vara en bra historia, du måste också kunna berätta den. Ta risker, var genuin och våga sticka ut. (Läs mer om personlig tagline här.)

6. Undvik stagnationsfällan. ”Stop doing stuff you hate” – så uttryckte sig vinentreprenören och författaren Gary Vaynerchuck i en nu klassisk föreläsning på Web 2.0. Det finns ingen anledning att man år 2010 ska göra saker man ogillar bara för att vi kallar det arbete.

Börjar du stagnera i jobbet och inte känner att du får fullt utlopp för din kompetens, då påverkas väldigt snabbt ditt professionella rykte och personliga varumärke. Du tappar i trovärdighet. Det kan naturligtvis få stora konsekvenser för dig inte bara nu utan också för framtiden, och det påverkar också företaget som du verkar i.

Den grundläggande frågan blir m.a.o. om du befinner dig där du vill vara, eller där du måste vara. Om du inte befinner dig där du vill vara, då går det att göra något åt det. Och då bör du göra något åt det. Befinner du dig där du måste vara, men inte vill vara, gå tillbaka till punkten 2 ovan.

Ditt professionella rykte och varumärke ligger i potten. Och båda värderas ständigt.

Lycka till!

Per Frykman räknas som en av pionjärerna inom personal branding i Sverige. Under åren har han med sitt engagemang, sin nyfikenhet och sina drömmar hjälpt hundratals människor och företag att växa.

Per Frykman har skrivit tre böcker, bl.a. Myten om den effektiva rekryteringen, som nominerades till bästa personal- och ledarskapsbok 2005, och Du – ett varumärke, som han skrivit tillsammans med Karin Sandin. På bloggen Du – ett varumärke delar han regelbundet med sig av sin kunskap och sina erfarenheter.

_

Relaterat:

Micco på Twitter_____ The Brand-Man på Facebook

13 thoughts on “Mina bästa råd hur du bygger ett attraktivt personligt varumärke”

  1. Oerhört inspirerande inlägg! Älskar det.

    Såg för övrigt Gary när han föreläste och han var riktigt, riktigt klockren!

  2. Hej och tack för det.

    Det är det i särklass häftigaste område jag arbetat inom och det bästa av allt är att du får livskvalitet = effektivitet. För egentligen handlar personal branding inte bara om hur bra du är utan framför allt om hur bra du kan bli

  3. Enkla råd utan substans.
    Så hur gör man som ekonomiassistent på ett mellanstort företag i mindre kommun där arbetslösheten är hög, möjligheten till karriär inom företaget begränsad, maken/makan har ett jobb, barnen är rotade och föräldrarna sjuka.

    Hur konkret övertygar man sin chef att han ska befodra en själv, ge mig kurser att gå på när företaget står i valet att sparka anställda pga lågkonjunkturen etc.

    Och var är det för trams att säga: “Det finns ingen anledning att man år 2010 ska göra saker man ogillar bara för att vi kallar det arbete.” Vi kan prata hur mycket som helst om nya ekonomin etc, lik förbannat ska hyra betalas, mat köpas, barn tas om hand och allt annat som kostar. Och hur många är det som har en sån förmögenhet att de kan leva på avkastningen? 1 % eller 2 % av befolkningen? Knappast mer.

    Med detta vill jag bara säga att det är lätt att påstå saker, men livet är ofta mycket mycket svårare. Men om man begränsar sitt varumärkstänk till några få sektorer i samhället, ja då kan de här råden vara bra.

    PS. Varför finns det ingen bild på den person som tycker att man ska leva sitt varumärke fullt ut?

    Undrar en marknadsförare så där lite infernaliskt ;-)

  4. Hej Jesper
    Min glada nuna hittar du på min blogg på http://perfrykman.wordpress.com
    Egentligen handlar det om att bli mitt bästa jag i varje jobb var det än finns och då finns det också tre vinnare – du, företaget och kunderna. För de sista är ju viktiga i vilket företag som helst var man än bor. Och jag fösöker verkligen att leva mitt varumärke fullt trots att jag bor i en liten ort i Norrland och jag har bytt jobb flera gånger, men nu är jag egen företagare sedan många år. Ha en trivsam helg. Per

  5. Jag håller både med till 100% och säger lite mnjae på punkt 1. Det är ett faktum att för att bli bra på något måste man fokusera och lägga sisådär 10000 timmar på det. Då blir man förvisso inte bara bra utan better than average. Jag vill ändå hävda att 2000-talet har snöat in lite väl mycket på effektivitetsspåret – med uppfattningen att man bara har ett set om tiotusen timmar…

    Och detta med att nischa sig.. Blir man då ännu bättre om man lägger 10000 timmar ytterligare på samma sak? Och här kommer mitt lilla men allvarliga mnjae. För att bli better than average – by far (!) så krävs förmågan att lägga ihop flera (gamla, välkända etc..) djupgående kunskapsområden (mao 10”-timmar) och få en ny syntes.

    För att knyta till ditt exempel: en riktigt bra författare har aldrig bara skrivit. Hon har förvisso skrivit alltid men samtidigt rest, läst, pluggat, tänkt, jobbat med vanligt eller galet – vad som, men hon har satt samman saker för att få det där extra. Som renässansmänniskan – aldrig nischad.

  6. Hej Lynn
    Såg ett engelskt uttryck som har betytt en hel del för mig, och det är “don´t spread yourslef thin”. Jag tror det är mer aktuellt än någonsin. Göran Adlén pratar t.ex. om att bli nörd.

    Visst har du rätt om författaren som rest, pluggat, gjort research – men jag tror att hon också gör det med bakgrunden i sitt författarskap, och att hon ofta upplever omvärlden med tanke på hur den kan passa i en bok. Så fungerar åtminstone jag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>