En föreläsning om varumärke och sociala medier


Fredagen den 11/11 -11 höll jag en föreläsning på Operaterassen i Stockholm om varumärke och sociala medier. Seminariet arrangerades av Miljömärkning Sverige AB (Svanen). Övriga talare var Jon Worth (Social Media and its role in influencing people), Martin Palacios (Sociala medier – hur de fungerar i praktiken) samt EU- och konsumentminister Birgitta Ohlsson (Sociala medier och konsumentpolitik).

Vill du fördjupa dig i det jag berättar om i föreläsningen kan jag tipsa om följande inlägg här på The Brand-Man:

_

 

The Brand-Man på Facebook_____ Micco på Twitter_____ Micco på Google+

8 thoughts on “En föreläsning om varumärke och sociala medier”

  1. Återigen, mycket inspirerande och imponerande dragning!
    Du nämner undersökningar som gjorts kring företag som fokuserar på emotionell kontra intellektuell konkurrens (kring 10:35 i klippet), skulle du kunna peka mig mot någon sådan?

  2. @Jonas
    Det finns en hel det analyser som stöder det påståendet. Tyvärr har jag inte alla samlade på ett ställe, men tycker att t.ex. MillwardBrowns “Stronger Brands Recover From Recession Faster” är en av de tydligare. Där konstateras bl.a. “Our new analysis reveals that […] the share prices of companies who have invested in developing strong brands are recovering fastest.” (En graf finns här.)

    Och, som jag något förenklat förklarar i min föreläsning, varumärket representerar den emotionella konkurrensen medan produkten representerar den intellektuella.

  3. Intressant presentation! Precis som du säger, är tyvärr de exempel som oftast tas fram i dessa sammanhang företag som Apple, Starbucks, Nike, Ikea o dyl. Vore intressant att någon gång se de goda exemplen för sällanköps- och lågintresseprodukter.

  4. @Fredrik
    Jag brukar ha med några sådana exempel när jag håller mer fördjupade föreläsningar och/eller workshops. Dilemmat i mer allmänna föreläsningar är att varumärken som de flesta inte har en relation till behöver en rätt så tidskrävande och informationstung introduktion för att exemplet skall bli begripligt.

    I böcker finns utrymmet att göra den sortens djupdykningar. Likaså på en blogg.

    Jag tar till mig ditt kloka önskemål och lovar att försöka bli bättre på att också belysa sällanköps- och lågintresseprodukter.

    Redan i nästa inlägg här på bloggen, som är ett gästinlägg av Mats Rönne, kommer ämnet att beröras – om än bara indirekt. Rubriken är »Medelmåttans mästerskap (eller när bra är bättre än bäst)«, och jag hoppas kunna publicera det på måndag.

  5. Apropå exempel, saknar jag alltid bra B2B-exempel. Du (och många andra) säger gärna att det saknas bra exempel, och sen får vi de gamla vanliga ändå. Jag förstår vad du menar när du säger att vissa varumärken behöver tunga förklaringar som inte hör hemma i kortare, allmänna föreläsningar – men de lyser med sin frånvaro även här på din (annars utmärkta) blogg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>