Om Micco

JLmicco02Jag heter Micco Grönholm och är varumärkesutvecklare och förändringsledare. I 25 år har jag hjälpt företag och organisationer, både i Sverige och utomlands, att hitta ett sant syfte, en inspirerande vision, ett särskiljande kunderbjudande och en magisk attraktionskraft.

Sedan mars 2017 är jag Head of Future på Helsingborgs stad, efter att ha varit kommunikationsdirektör i drygt tre år. Dessförinnan var jag delägare och Director, Brand Development på Pyramid Communication.

Under andra hälften av 1990-talet (då som Creative Director på Pyramid) var jag ansvarig för att skapa och lansera varumärket Bluetooth globalt. Dessförinnan och därefter har jag arbetat med varumärken som Axis, Converse, Ericsson, Helsingborgs stad, Inter Ikea, Metso, NIBE, Peab, Svanen (Miljömärkning Sverige) och Swedish Space Corporation (f.d. Rymdbolaget).

I början av 2000-talet var jag global marknadsdirektör på Anoto, med uppgiften att göra Anoto till en de facto-standard för digitala pennor och papper. Efter Anoto har jag bl.a. arbetat som byråchef och strateg på Sandberg Trygg i Malmö samt vice VD och varumärkesutvecklare på ID Kommunikation. Jag återvände till Pyramid i september 2007, och har sedan dess bl.a. ansvarat för visions- och varumärkesramverket vid skapandet av ett nytt amerikanskt börsbolag (noterat på NYSE), JBT Corporation.

Hör gärna av dig om du vill utbyta tankar, idéer och åsikter. Eller om du har en fråga eller fundering.

Mobil: 072-969 30 52 | miccog@gmail.com | LinkedinTwitter | Instagram | Facebook | Google+

Klippt ur rekommendationer på Linkedin:

Micco has played a central role in creating, launching an building the Bluetooth brand. His expertise has during these 11 years of collaboration been an important contribution to the brands’ success.
Anders Edlund, Marketing Director at Bluetooth SIG

Micco Grönholm has been a key player in the City of Helsingborg’s strategic development. Among other things, he is the architect behind the municipality’s common vision, Helsingborg 2035, and a driving force in implementing it in the organization. […] He truly leads through others, making people grow and develop their skills. He is a true change leader, always with a positive attitude regardless of how difficult a challenge is.
Palle Lundberg, CEO City of Helsingborg

Micco is the consummate professional, a marketing maven and a engager par excellence. His understanding of modern branding, both on- and offline, might best be described as profound, and he has consistently been able to impress me with his original and humane take on contemporary branding.
Alf Rehn, management professor, business thinker, author and speaker

Micco is one of the few people I’ve met who can create a rock n’ roll atmosphere in a board room talking about branding.
Robert Dysell, Founder of PlannerFed and Head of Branding Committee at Stockholm Marketing Association

I highly recommend Micco because he is a true thought leader and because his warm and challenging way to lead leaders through critical processes.
Johan Grip, Partner at Gaia Leadership

Micco is one of the best brand stategist you can find.
Göran Svennarp, Manager Technology Strategy at Sony Ericsson

Micco has a great ability to challenge old ways of thinking and old ways of communicating. By doing this, he contributes to the development of brands, people and organizations.
Fredrik Wahrolén, Group Head of Communications at Peab

As a business consultant Micco shows a high degree of integrity and dares to question old truths which I personally like very much.
Daniel Oelker, Senior Vice President Corporate Communication at Thule AB

Micco has some exceptional strategic marketing skills. His deep knowledge in branding, analytical skills and a sence for simplicity contribute to concepts which are straight to the point.
Lars Åberg, Vice President Marketing at Axis Communications

Micco is one of the most informed and productive brand consultants that I have ever worked with.
Mats Rönne, Chairman of Association of Swedish Advertisers

Micco is easy to work with, he is very ambitious and brilliant in leading a company who wants to develop or strength their brand.
Anders Ekman, VP Marketing Communications at Lawson

53 thoughts on “Om Micco”

  1. Kan bara instämma i kommentaren äntligen. Glömde du Anoto?

  2. Hej Micco!

    Tack för många bra blogginlägg. Jag följer dig troget. Men jag saknar dig på Twitter. Små korta tweets som länkar till din blogg vore kanon.

    MVH Rikard

  3. Tack för en toppenbra blogg.
    Jag försöker läsa sidorna ur Idris Mootees bok, 60-Minute Brand Strategist, men det är oerhört svårt att se på många sidor. Det är så smått! Har försökt hitta boken på Bokus m fl ställen, utan att lyckas. Kan du göra nåt åt sidorna som ligger på din blogg så att det blir lättare att läsa? Det vore toppen i så fall.

    MVH Ulrika

  4. Tack för komplimangen, Ulrika.

    Att texten är liten kan jag tyvärr inte göra så mycket åt. Kopian är av den 5:e upplagan, som är en s.k. Coffee Table Book. I fullskärmsläge (klicka på “full” i nedre ramen) kan jag läsa de allra flesta texter, om än vissa med nöd och näppe. ;)

    En äldre upplaga av boken finns på Amazon.com: 60-minute Brand Strategist. Du kan också, om du vill, testa att skicka Idris ett mail och fråga var du kan få tag på ett exemplar av den senaste upplagan; imootee[at]hotmail[punkt]com.

    Om du registrerar ett konto på Slideshare kan du (än så länge) ladda ner boken som PDF-fil (“get file”).

  5. Hej!
    Halkade in på din sida av rena slumpen… stannade 4 timmar. Det var fängslande och utvecklande! Tack.
    Studerar till butikschef – dina inlägg gör mina tankar om marknadsföring bredare och mer nyanserade. Vill själv jobba med reklam/marknadsföring efteråt. Återkommer – det kan du vara säker på.
    Lycka till med allt du gör och forstätt med denna blogg, jag tror att många behöver den.
    Kramar

  6. Hej, jag har en liten förfrågan, men vill gärna göra det via ett privat mail angående marknadsföring.

    Mvh,
    Marknadsförartjejen

  7. Hej Micco,

    väldigt intressant och kul blogg! Skulle vilja lägga ut en liten fråga till dig och er alla som syns här. Har någon av er erfarenhet av Digital Signage i Retailmiljö? Finns det erfarenhetsbaserade nyckeltal? Var kan man leta mera info? Gäller B2C miljö, internationellt.

    MVH
    Gunnar

  8. Vilken intressant blogg. Här finns massor av inlägg, som jag ska ta god tid på mig att läsa. Vi håller på med avel av spanska hästar och det ligger kanske långt ifrån din värld? Vår bransch genomgår ett stålbad och den persoliga biten blir allt viktigare, att kunden känner att vi som driver företaget är personer de kan lita på. Det räcker inte att vara “hästhandlare” längre.

  9. Hej Micco,
    Fick utmärkta tipset av dig via twitter att se Alf Rehn. Johan Bergelin blev också inspirerad: http://bit.ly/erbWzY

    Visste inte var på bloggen jag kunde posta mitt tack, hoppas det var ok här. :)

    Många hälsningar
    Annika Beijbom
    @annikabeijbom

  10. Hej Micco,

    Har äntligen hittat dig. Himla imponerande blogg. Här verkar finnas mycket klokskap – ska göra en noggrann genomgång i helgen. Jag återkommer snart till dig.
    /tommy@falonius.se

  11. Hej!

    Vi är tre killar som läser på marknadsföringsprogrammet och då vi nu är inne på vår sista termin är det dags att skriva c-uppsats. Därför hör vi av oss till dig för att fråga om du kanske har några tips på intressanta ämnen att skriva inom marknadsföring/varumärken/reklam osv. Vet att detta är väldigt breda områden, men du kanske vet något som man inom denna bransch hade kunnat tänka sig att se en uppsats om? Om du har några tips får du gärna maila till min angivna adress!

    Mvh
    Per Adolfsson

  12. Hej!

    Vi är fyra tjejer som läser en kurs i företagande och affärsutveckling och skulle gärna vilja maila några frågor till dig men vi hittar ingen mailadress.

    Mvh
    Karin

  13. Hej!

    Följer din blogg med stort intresse – mycket inspirerad och ett stort fan!

    Jag är på jakt efter en praktikplats där jag får sätta mig in i arbetet som varumärkesutvecklare och vänder mig därför lite försynt till dig om råd. Du med ett stort nätverk har kanske några tips vart jag kan vända mig.

    Mycket vänliga hälsningar till dig från mig!

  14. Svår fråga att ge ett bra svar på. Jag behöver nog veta mer, bl.a. var du bor och mer exakt vad du förväntar dig av praktiken.

    Slå mig en signal, skicka ett mejl eller ett meddelande på Twitter så ska jag försöka hjälpa dig.

    Mail: miccog[at]gmail[punkt]com.
    Twitter: [at]miccogronholm
    Telefon: 072-9693052

  15. Hej jag har en fråga.

    Jag går på ett universitet där min linje har en logga.
    Under nolle perioden var vi “tvunga” att ha denna logga på oss, en kväll så var det fest och jag snubblade och slog mig. Ambulansen kom och med den även ett tv-team, i det tillstånd jag var då accepterade jag att de filmade hela händelsen.
    De hade dock ingen skriftligt avtal och vi senare tillfälle vilje jag inte medverka i programmet så jag slapp det.

    Dock, och här kommer de jag undrar över.
    Jag blev senare uppringd av ordförande för vårat program som hade fått höra om incidenten och ville förhindra att jag var med då det var dålig pr för vår linje. jag sa att de inte var några problem då jag redan avstått.
    Men jag blev ganska upprörd efteråt då det i en viss mening tänkte censurera mitt privatliv pga en skylt som jag blev uppmanad att bära.
    har det rätt att kräva att klippet inte ska visas pga deras logga?
    har de rätt och kräva att loggan ska bli retuscherad på något sätt?

    Tänkte bara ett steg längre, har de rätt att kräva att jag tar ner bilder på facebook och likande där deras logga framkommer om de nu behagar dem? vad för typ av rättigheter har man över sitt varumärke när man sålt tx en läsk/tshirt eller likande?

    Skulle vara väldigt tacksam över svar.

    MVH NILS ERIKSSON

  16. @Nils Eriksson
    Det var en story som heter duga.

    Tyvärr är jag inte jurist och vågar inte uttala mig om vad som är rätt och fel. Men jag ska fråga mina mer juridiskt bevandrade vänner och se om någon av dem vill reda ut frågan.

  17. Det torde inte vara något problem såvitt jag kan se. Den som innehar rätten till ett varumärke kan inte i allmänhet kräva att den ska censureras, retuscheras och så vidare, om man ska ta det kort och enkelt. De kan inte tvinga igenom att klippet inte ska visas, nej, men visst kan de “kräva” det i meningen att de givetvis får BE om det. Om du har bilder på Facebook så borde det inte heller vara ett problem, särskilt inte om det är en logga på en tröja eller dylikt. Vad du menar med sista raden förstår jag inte riktigt.

    Eftersom det rör sig om ett “program” (jag förstår inte om det var universitetet eller en studentförening som hörde av sig) kan det kanske få andra efterverkningar, exempelvis om man är med i en studentförening kan man kanske bli utesluten om man bryter mot deras stadgar på något vis genom detta, men det är ju ingen lag utan just stadgar man hävdar i så fall. Det är alltså inget jag kan svara på heller rent generellt.

    Anledningen till att man ser retuscherade bilder av varumärken på TV o dylikt är för att produktplacering är reglerat. Dvs tv-kanalerna får inte (alltid) visa varumärken hur som helst och de vill inte heller alltid göra det gratis.

    Det hela blir betydligt mycket mer komplicerat om man ska gå ner i detaljer – om du driver ett företag som konkurrerar med ett annat företag får man inte använda deras logotyp hur som helst t.ex. Men som privatperson är du ganska säker.

    Om du äger en tröja med ett tryck på (t.ex.) så har du självklart rätt att använda den och fotas i den.

  18. Fantastiskt intressant blogg! Är så glad över att jag hittade den. Hur jag gjorde det minns jag inte dock, då det är flera timmar sedan. :)

  19. Hej Micco! Jag måste bara berömma din oerhört intressanta och informativa blogg. Här kommer kag att fastna länge känner jag.

  20. Hej Micco!

    Har följt din blogg länge nu och jag vill skicka ett stort tack för att du delar med dig av så många intressanta artiklar, och nu nyligen även en video. Bloggen är en otrolig källa till kunskap och inspiration! Har du funderat på att ge ut en bok av det material som samlats här?

  21. Hi Micco,

    I would like to know who is your agent, or who should I contact to get your fees for a lecture.

    Thank you,
    G

  22. @Ted
    Tack för komplimangen.

    Jo, jag har i omgångar tänkt på det där med att samla ihop materialet, redigera det och ge ut en bok. Oftast just i samband med att någon annan kommit med förslaget. Kanske tar jag mig tiden att göra det någon dag, vem vet?

  23. Hej,

    Jag arbetar just nu med en leverantörsmässa, den 13 mars 2012 för ca 370 hotell och restauranger i Sverige som är medlemmar i den organisation jag arbetar för. Jag vill komplettera denna med intressanta förläsare och intresset för sociala medier är stort och jag undrar dels ifall du har möjlighet att föreläsa och vad kostnaden för en sådan är.

    Tack på förhand.
    //Malena

  24. Hej Mikko!

    Tack för en mycket intressant förmiddag som genererar en hel del tankar! Vill bara meddela att Du får revidera en liten detalj: Volkswagen använder även i tysk tv “Das Auto” :-)

    /Anette

  25. Ber om ursäkt för felstavning! Skrev direkt efter att jag såg reklamen, så jag slarvade lite…

  26. @Anette Åkesson
    Helt rätt. Tack! Även i Tyskland har Volkswagen bytt sin (i mitt tycke sköna) slogan »Aus Liebe zum Automobil« mot att numera kallt konstatera att Volkswagen är »Das Auto« (Bilen).

    Min poäng var (och är) dock att människor i Tyskland, samt de som har tyska som modersmål, sannolikt upplever »Das Auto« på ett helt annat sätt än de som inte bor i Tyskland, eller har tyska som modersmål. Alltså ungefär på samma sätt som vi i Sverige – våra goda engelskakunskaper till trots – inte lyssnar på engelska låttexter på samma sätt som de som har engelska som modersmål.

    När vi svenskar tycker att en slogan, en rubrik eller en aforism låter coolare på engelska än på svenska kan det alltså vara bra att fundera över om uttrycket de facto blir coolare på engelska. Eller om vår uppfattning hänger samman med att vi upplever vårt eget språk som jämförelsevis tråkigt.

  27. Hej Micco!

    Simone heter jag och tillsammans med Sidona skriver vi vår C-uppsats på Stockholms Universitet vid Reklam och PR institutionen. Vår studie handlar i stort om det personliga varumärket och dess betydelse idag vid rekrytering. Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att ta del ac din kunskap, då vi tror att du har något att tillföra i vår studie. Vi skulle vara oerhört tacksamma om du skulle kunna tänka dig att ställa upp på en interju. Med bästa hälsningar, Simone och Sidona

  28. Hejsan Micco,

    Har hittat din blogg och du skriver många spännande saker. Kan du rekommendera någon litteratur i ämnet. Känner att jag hungrar efter mer läsning.

    Ämnen som intresserar:
    Empolyee branding
    Motivation och förändringsarbete

    / Anne

  29. Hej Micco,

    Mycket intressant webbsida!
    Den har inspirerat mina arbeten under hela min gymnasietid.

    Jag skriver nu mitt sista arbete i gymnasiet och undrar om du kunde lämna någon kommentar. Jag analyserar Nordea Banks marknadsföring (och bankverksamheten generellt), främst utifrån Kotlers/McCathy’s och F. Lauterborn’s teorier & strategier.

    Har McCathys fyra P:n passerat bäst föredatum även för bankverksamheten?

    Varför tror du att marknadskommunikationen har förändrats från massmarknadsföring till relationsmarknadsföring?

    Hur tror du att framtiden kommer påverka bankernas konkurrensstrategier och marknadsföring?

    Tack på förhand,
    Teodor Håkansson Rissler (aka frekvent läsare)
    Danderyds Gymnasium

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Micco Grönholm om marknadsföring & varumärken