Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Om Micco

Jag heter Micco Grönholm och har i 30 år hjälpt företag och organisationer, både i Sverige och utomlands, att hitta ett sant syfte, en inspirerande vision, ett särskiljande kunderbjudande och en magisk attraktionskraft. Kort sagt, att lyckas.

Idag jobbar jag som varumärkesstrateg på F&B Happy, varumärkesgänget inom Forsman & Bodenfors. Jag arbetar också som lärare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, där jag håller i en kandidatkurs i marknadsföring. Därutöver arbetar jag som styrelseledamot i bl.a. Barncancerfonden och som föreläsare och coach inom marknadsföring, varumärkesutveckling och innovationsarbete.

Tidigare har jag bl.a. varit CMO på CombinedX, Head of Future på Helsingborgs stad samt delägare och Director, Brand Development på Pyramid Communication. Jag har också varit styrelseledamot i drygt 10 bolag samt invald som Advisor i organisationen Apolitical, grundat av bl.a. World Economic Forum och Europakommissionen.

Sveriges ledande chefsnätverk Close har utnämnt mig till Utmärkt Föreläsare – Guld, en utmärkelse som endast tilldelas de föreläsare som av åhörarna belönas med ett genomsnittsbetyg på 4,8 poäng eller högre (på en 5-gradig skala).

Under andra hälften av 1990-talet (då som Creative Director på Pyramid) var jag ansvarig för att skapa och lansera varumärket Bluetooth globalt. Dessförinnan och därefter har jag arbetat med varumärken som Axis, Converse, Ericsson, Greater Copenhagen, Helsingborgs stad, IKEA, Metso, NIBE, Peab, Svanen (Miljömärkning Sverige), Swedish Space Corporation (f.d. Rymdbolaget) och Thule.

I början av 2000-talet var jag global marknadsdirektör på Anoto, med uppgiften att göra Anoto till en de facto-standard för digitala pennor och papper. Efter Anoto har jag bl.a. arbetat som byråchef och strateg på Sandberg Trygg i Malmö samt vice VD och varumärkesutvecklare på ID Kommunikation. Jag återvände till Pyramid i september 2007 då jag bl.a. höll i visions- och varumärkesramverket vid skapandet av ett nytt amerikanskt börsbolag (noterat på NYSE), JBT Corporation.

Hör gärna av dig om du är intresserad av en föreläsning, om du vill utbyta tankar, idéer och åsikter, eller om du har en fråga eller fundering.

Mobil: 0761-252 051 | miccog@gmail.com | Linkedin

Klippt ur rekommendationer på Linkedin:

Micco has played a central role in creating, launching and building the Bluetooth brand. His expertise has during these 11 years of collaboration been an important contribution to the brands’ success.
Anders Edlund, Marketing Director at Bluetooth SIG

Micco Grönholm has been a key player in the City of Helsingborg’s strategic development. Among other things, he is the architect behind the municipality’s common vision, Helsingborg 2035, and a driving force in implementing it in the organization. […] He truly leads through others, making people grow and develop their skills. He is a true change leader, always with a positive attitude regardless of how difficult a challenge is.
Palle Lundberg, CEO City of Helsingborg

Micco is the consummate professional, a marketing maven and an engager par excellence. His understanding of modern branding, both on- and offline, might best be described as profound, and he has consistently been able to impress me with his original and humane take on contemporary branding.
Alf Rehn, management professor, business thinker, author and speaker

Micco is one of the few people I’ve met who can create a rock n’ roll atmosphere in a board room talking about branding.
Robert Dysell, Founder of PlannerFed and Head of the Branding Committee at the Stockholm Marketing Association

I highly recommend Micco because he is a true thought leader and because his warm and challenging way to lead leaders through critical processes.
Johan Grip, Partner at Gaia Leadership

Micco is one of the best brand strategists you can find.
Göran Svennarp, Manager of Technology Strategy at Sony Ericsson

Micco has a great ability to challenge old ways of thinking and old ways of communicating. By doing this, he contributes to the development of brands, people and organizations.
Fredrik Wahrolén, Group Head of Communications at Peab

As a business consultant Micco shows a high degree of integrity and dares to question old truths which I personally like very much.
Daniel Oelker, Senior Vice President Corporate Communication at Thule AB

Micco has some exceptional strategic marketing skills. His deep knowledge in branding, analytical skills and a sense for simplicity contribute to concepts which are straight to the point.
Lars Åberg, Vice President Marketing at Axis Communications

Micco is one of the most informed and productive brand consultants that I have ever worked with.
Mats Rönne, Chairman of Association of Swedish Advertisers

Micco is easy to work with, he is very ambitious and brilliant in leading a company that wants to develop or strengthen its brand.
Anders Ekman, VP Marketing Communications at Lawson

Kommentarer

54 svar till ”Om Micco”

  1. Profilbild för CC
    CC

    Äntligen!

  2. Profilbild för Göran Svennarp
    Göran Svennarp

    Kan bara instämma i kommentaren äntligen. Glömde du Anoto?

  3. Profilbild för Micco

    Ser man på, det gjorde jag… Tack. Nu har jag uppdaterat infon.

  4. Profilbild för Rikard Windh

    Hej Micco!

    Tack för många bra blogginlägg. Jag följer dig troget. Men jag saknar dig på Twitter. Små korta tweets som länkar till din blogg vore kanon.

    MVH Rikard

  5. Profilbild för Ulrika Bremberg

    Tack för en toppenbra blogg.
    Jag försöker läsa sidorna ur Idris Mootees bok, 60-Minute Brand Strategist, men det är oerhört svårt att se på många sidor. Det är så smått! Har försökt hitta boken på Bokus m fl ställen, utan att lyckas. Kan du göra nåt åt sidorna som ligger på din blogg så att det blir lättare att läsa? Det vore toppen i så fall.

    MVH Ulrika

  6. Profilbild för Micco

    Tack för komplimangen, Ulrika.

    Att texten är liten kan jag tyvärr inte göra så mycket åt. Kopian är av den 5:e upplagan, som är en s.k. Coffee Table Book. I fullskärmsläge (klicka på ”full” i nedre ramen) kan jag läsa de allra flesta texter, om än vissa med nöd och näppe. 😉

    En äldre upplaga av boken finns på Amazon.com: 60-minute Brand Strategist. Du kan också, om du vill, testa att skicka Idris ett mail och fråga var du kan få tag på ett exemplar av den senaste upplagan; imootee[at]hotmail[punkt]com.

    Om du registrerar ett konto på Slideshare kan du (än så länge) ladda ner boken som PDF-fil (”get file”).

  7. Profilbild för Elisabeth
    Elisabeth

    Hej!
    Halkade in på din sida av rena slumpen… stannade 4 timmar. Det var fängslande och utvecklande! Tack.
    Studerar till butikschef – dina inlägg gör mina tankar om marknadsföring bredare och mer nyanserade. Vill själv jobba med reklam/marknadsföring efteråt. Återkommer – det kan du vara säker på.
    Lycka till med allt du gör och forstätt med denna blogg, jag tror att många behöver den.
    Kramar

  8. Profilbild för Micco

    @Elisabeth
    Stort tack för de fina, värmande orden. Det är sådana komplimanger som stärker min lust och vilja att fortsätta blogga.

  9. Profilbild för Fråga
    Fråga

    Hej, jag har en liten förfrågan, men vill gärna göra det via ett privat mail angående marknadsföring.

    Mvh,
    Marknadsförartjejen

  10. Profilbild för Micco

    @Fråga
    Har mejlat mina kontaktuppgifter.

  11. Profilbild för Gunnar Ålund

    Hej Micco,

    väldigt intressant och kul blogg! Skulle vilja lägga ut en liten fråga till dig och er alla som syns här. Har någon av er erfarenhet av Digital Signage i Retailmiljö? Finns det erfarenhetsbaserade nyckeltal? Var kan man leta mera info? Gäller B2C miljö, internationellt.

    MVH
    Gunnar

  12. Profilbild för Micco

    @Gunnar Ålund
    Här känner jag att min kunskap kommer till korta. Men kanske kan du ringa och fråga Anna-Karin Åberg på Microlund (såtillvida du inte är en konkurrent, förstås 😉 ). De borde ha en hel del information.

  13. […] en företagare i Örebro att komma igång med en företagsblogg. Mycket passande skriver idag The Brand-Man om just […]

  14. […] en företagare i Örebro att komma igång med en företagsblogg. Mycket passande skriver idag The Brand-Man om just företagsbloggande. Alla som har startat en blogg vet hur lätt det är att vid starten […]

  15. Profilbild för Ann-Britt

    Vilken intressant blogg. Här finns massor av inlägg, som jag ska ta god tid på mig att läsa. Vi håller på med avel av spanska hästar och det ligger kanske långt ifrån din värld? Vår bransch genomgår ett stålbad och den persoliga biten blir allt viktigare, att kunden känner att vi som driver företaget är personer de kan lita på. Det räcker inte att vara ”hästhandlare” längre.

  16. Profilbild för Annika Beijbom

    Hej Micco,
    Fick tips av dig via twitter att se klippet med Alf Rehn. Johan Bergelin (@johanbergelin) blev också inspirerad och bloggade här: http://www.averycommonview.com/2010/12/alf-rehn-om-fans-varfor-facebook-suger-nar-det-galler-fans-och-vikten-av-autencitet/

    Skulle säga tack för tipset men visste inte var på din blogg jag skulle posta det. Hoppas det var ok här. 🙂

    Många hälsningar
    Annika Beijbom
    @annikabeijbom

  17. Profilbild för Annika Beijbom

    Hej Micco,
    Fick utmärkta tipset av dig via twitter att se Alf Rehn. Johan Bergelin blev också inspirerad: http://bit.ly/erbWzY

    Visste inte var på bloggen jag kunde posta mitt tack, hoppas det var ok här. 🙂

    Många hälsningar
    Annika Beijbom
    @annikabeijbom

  18. Profilbild för Annika Beijbom
    Annika Beijbom

    Den dubbelpostade. Sorry! /Annika

  19. Profilbild för Tommy Falonius
    Tommy Falonius

    Hej Micco,

    Har äntligen hittat dig. Himla imponerande blogg. Här verkar finnas mycket klokskap – ska göra en noggrann genomgång i helgen. Jag återkommer snart till dig.
    /tommy@falonius.se

  20. Profilbild för Per Adolfsson
    Per Adolfsson

    Hej!

    Vi är tre killar som läser på marknadsföringsprogrammet och då vi nu är inne på vår sista termin är det dags att skriva c-uppsats. Därför hör vi av oss till dig för att fråga om du kanske har några tips på intressanta ämnen att skriva inom marknadsföring/varumärken/reklam osv. Vet att detta är väldigt breda områden, men du kanske vet något som man inom denna bransch hade kunnat tänka sig att se en uppsats om? Om du har några tips får du gärna maila till min angivna adress!

    Mvh
    Per Adolfsson

  21. Profilbild för Micco

    Ring mig på 0730-86 68 16 072-9693052.

  22. Profilbild för Karin
    Karin

    Hej!

    Vi är fyra tjejer som läser en kurs i företagande och affärsutveckling och skulle gärna vilja maila några frågor till dig men vi hittar ingen mailadress.

    Mvh
    Karin

  23. Profilbild för Micco

    @Karin
    micco [at] pyramid [punkt] se miccog[at]gmail[punkt]com.

  24. […] på den gatekeeper aktiga kontrollen över spelarna och byta ut den mot en ömsesidig pålitlighet. Micco Grönholm skriver att allt fler verksamheter idag är en förlängning av medarbetarnas personliga […]

  25. Profilbild för Lina Samuelsson
    Lina Samuelsson

    Hej!

    Följer din blogg med stort intresse – mycket inspirerad och ett stort fan!

    Jag är på jakt efter en praktikplats där jag får sätta mig in i arbetet som varumärkesutvecklare och vänder mig därför lite försynt till dig om råd. Du med ett stort nätverk har kanske några tips vart jag kan vända mig.

    Mycket vänliga hälsningar till dig från mig!

  26. Profilbild för Micco

    Svår fråga att ge ett bra svar på. Jag behöver nog veta mer, bl.a. var du bor och mer exakt vad du förväntar dig av praktiken.

    Slå mig en signal, skicka ett mejl eller ett meddelande på Twitter så ska jag försöka hjälpa dig.

    Mail: miccog[at]gmail[punkt]com.
    Twitter: [at]miccogronholm
    Telefon: 072-9693052

  27. Profilbild för Nils Eriksson
    Nils Eriksson

    Hej jag har en fråga.

    Jag går på ett universitet där min linje har en logga.
    Under nolle perioden var vi ”tvunga” att ha denna logga på oss, en kväll så var det fest och jag snubblade och slog mig. Ambulansen kom och med den även ett tv-team, i det tillstånd jag var då accepterade jag att de filmade hela händelsen.
    De hade dock ingen skriftligt avtal och vi senare tillfälle vilje jag inte medverka i programmet så jag slapp det.

    Dock, och här kommer de jag undrar över.
    Jag blev senare uppringd av ordförande för vårat program som hade fått höra om incidenten och ville förhindra att jag var med då det var dålig pr för vår linje. jag sa att de inte var några problem då jag redan avstått.
    Men jag blev ganska upprörd efteråt då det i en viss mening tänkte censurera mitt privatliv pga en skylt som jag blev uppmanad att bära.
    har det rätt att kräva att klippet inte ska visas pga deras logga?
    har de rätt och kräva att loggan ska bli retuscherad på något sätt?

    Tänkte bara ett steg längre, har de rätt att kräva att jag tar ner bilder på facebook och likande där deras logga framkommer om de nu behagar dem? vad för typ av rättigheter har man över sitt varumärke när man sålt tx en läsk/tshirt eller likande?

    Skulle vara väldigt tacksam över svar.

    MVH NILS ERIKSSON

  28. Profilbild för Micco

    @Nils Eriksson
    Det var en story som heter duga.

    Tyvärr är jag inte jurist och vågar inte uttala mig om vad som är rätt och fel. Men jag ska fråga mina mer juridiskt bevandrade vänner och se om någon av dem vill reda ut frågan.

  29. Profilbild för Johan

    Det torde inte vara något problem såvitt jag kan se. Den som innehar rätten till ett varumärke kan inte i allmänhet kräva att den ska censureras, retuscheras och så vidare, om man ska ta det kort och enkelt. De kan inte tvinga igenom att klippet inte ska visas, nej, men visst kan de ”kräva” det i meningen att de givetvis får BE om det. Om du har bilder på Facebook så borde det inte heller vara ett problem, särskilt inte om det är en logga på en tröja eller dylikt. Vad du menar med sista raden förstår jag inte riktigt.

    Eftersom det rör sig om ett ”program” (jag förstår inte om det var universitetet eller en studentförening som hörde av sig) kan det kanske få andra efterverkningar, exempelvis om man är med i en studentförening kan man kanske bli utesluten om man bryter mot deras stadgar på något vis genom detta, men det är ju ingen lag utan just stadgar man hävdar i så fall. Det är alltså inget jag kan svara på heller rent generellt.

    Anledningen till att man ser retuscherade bilder av varumärken på TV o dylikt är för att produktplacering är reglerat. Dvs tv-kanalerna får inte (alltid) visa varumärken hur som helst och de vill inte heller alltid göra det gratis.

    Det hela blir betydligt mycket mer komplicerat om man ska gå ner i detaljer – om du driver ett företag som konkurrerar med ett annat företag får man inte använda deras logotyp hur som helst t.ex. Men som privatperson är du ganska säker.

    Om du äger en tröja med ett tryck på (t.ex.) så har du självklart rätt att använda den och fotas i den.

  30. Profilbild för Peter Sandström
    Peter Sandström

    Är det loggan jag designade för UTN? Gör vad du vill :).

  31. Profilbild för Maja
    Maja

    Fantastiskt intressant blogg! Är så glad över att jag hittade den. Hur jag gjorde det minns jag inte dock, då det är flera timmar sedan. 🙂

  32. Profilbild för Micco

    @Maja
    Vad glad jag blir över att du gillar bloggen och tar dig tiden att berätta det för mig. Stort tack Maja!

  33. Profilbild för Cecilia
    Cecilia

    Hej Micco! Jag måste bara berömma din oerhört intressanta och informativa blogg. Här kommer kag att fastna länge känner jag.

  34. Profilbild för Micco

    @Cecilia
    Tack för berömmet. Det värmer.

  35. Profilbild för Ted
    Ted

    Hej Micco!

    Har följt din blogg länge nu och jag vill skicka ett stort tack för att du delar med dig av så många intressanta artiklar, och nu nyligen även en video. Bloggen är en otrolig källa till kunskap och inspiration! Har du funderat på att ge ut en bok av det material som samlats här?

  36. Profilbild för Giselle Almonacid
    Giselle Almonacid

    Hi Micco,

    I would like to know who is your agent, or who should I contact to get your fees for a lecture.

    Thank you,
    G

  37. Profilbild för Micco

    @Ted
    Tack för komplimangen.

    Jo, jag har i omgångar tänkt på det där med att samla ihop materialet, redigera det och ge ut en bok. Oftast just i samband med att någon annan kommit med förslaget. Kanske tar jag mig tiden att göra det någon dag, vem vet?

  38. Profilbild för Micco

    @Giselle Almonacid
    Hi Giselle,

    Let’s connect on Linkedin. I’ve sent you an invitation.

  39. Profilbild för Malena Andersson
    Malena Andersson

    Hej,

    Jag arbetar just nu med en leverantörsmässa, den 13 mars 2012 för ca 370 hotell och restauranger i Sverige som är medlemmar i den organisation jag arbetar för. Jag vill komplettera denna med intressanta förläsare och intresset för sociala medier är stort och jag undrar dels ifall du har möjlighet att föreläsa och vad kostnaden för en sådan är.

    Tack på förhand.
    //Malena

  40. Profilbild för Micco

    @Malena Andersson
    Jag skickat ett mejl till dig. Du kan också, om du vill, slå mig en signal på 0730-86 68 16 072-9693052.

  41. […] intensivt med att förtydliga företagets varumärke. Vi har haft hjälpt av varumärkesexperten Micco Grönholm. Som ett resultat av detta arbete kommer företaget Juristjouren Sverige att byta namn till Stance […]

  42. Profilbild för Anette Åkesson
    Anette Åkesson

    Hej Mikko!

    Tack för en mycket intressant förmiddag som genererar en hel del tankar! Vill bara meddela att Du får revidera en liten detalj: Volkswagen använder även i tysk tv ”Das Auto” 🙂

    /Anette

  43. Profilbild för Anette Åkesson
    Anette Åkesson

    Ber om ursäkt för felstavning! Skrev direkt efter att jag såg reklamen, så jag slarvade lite…

  44. Profilbild för Micco Grönholm

    @Anette Åkesson
    Helt rätt. Tack! Även i Tyskland har Volkswagen bytt sin (i mitt tycke sköna) slogan »Aus Liebe zum Automobil« mot att numera kallt konstatera att Volkswagen är »Das Auto« (Bilen).

    Min poäng var (och är) dock att människor i Tyskland, samt de som har tyska som modersmål, sannolikt upplever »Das Auto« på ett helt annat sätt än de som inte bor i Tyskland, eller har tyska som modersmål. Alltså ungefär på samma sätt som vi i Sverige – våra goda engelskakunskaper till trots – inte lyssnar på engelska låttexter på samma sätt som de som har engelska som modersmål.

    När vi svenskar tycker att en slogan, en rubrik eller en aforism låter coolare på engelska än på svenska kan det alltså vara bra att fundera över om uttrycket de facto blir coolare på engelska. Eller om vår uppfattning hänger samman med att vi upplever vårt eget språk som jämförelsevis tråkigt.

  45. Profilbild för Simone Ekström
    Simone Ekström

    Hej Micco!

    Simone heter jag och tillsammans med Sidona skriver vi vår C-uppsats på Stockholms Universitet vid Reklam och PR institutionen. Vår studie handlar i stort om det personliga varumärket och dess betydelse idag vid rekrytering. Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att ta del ac din kunskap, då vi tror att du har något att tillföra i vår studie. Vi skulle vara oerhört tacksamma om du skulle kunna tänka dig att ställa upp på en interju. Med bästa hälsningar, Simone och Sidona

  46. […] 30 oktober, 2011 in Hints, Marketing & Communication  Läs denna mycket kloka artikel av Micco Grönholm om hur vi människor reagerar på […]

  47. Profilbild för Anne Varjonen
    Anne Varjonen

    Hejsan Micco,

    Har hittat din blogg och du skriver många spännande saker. Kan du rekommendera någon litteratur i ämnet. Känner att jag hungrar efter mer läsning.

    Ämnen som intresserar:
    Empolyee branding
    Motivation och förändringsarbete

    / Anne

  48. Profilbild för Micco Grönholm

    @Anne Varjonen
    Hej Anne,
    Kul att höra! Jag tycker att du ska börja med att kika på vad Tommy Falonius har skrivit, både här på The Brand-Man och i boken »Varumärket inifrån och ut«. (Du hittar hans två gästinlägg här och här.)

    Du kan så klart också mejla Tommy eller varför inte slå honom en signal (031-20 24 60). Han kan säkert ge dig bra tips på vad som är läsvärt.

    Lycka till!

  49. Profilbild för Teodor Håkansson Rissler
    Teodor Håkansson Rissler

    Hej Micco,

    Mycket intressant webbsida!
    Den har inspirerat mina arbeten under hela min gymnasietid.

    Jag skriver nu mitt sista arbete i gymnasiet och undrar om du kunde lämna någon kommentar. Jag analyserar Nordea Banks marknadsföring (och bankverksamheten generellt), främst utifrån Kotlers/McCathy’s och F. Lauterborn’s teorier & strategier.

    Har McCathys fyra P:n passerat bäst föredatum även för bankverksamheten?

    Varför tror du att marknadskommunikationen har förändrats från massmarknadsföring till relationsmarknadsföring?

    Hur tror du att framtiden kommer påverka bankernas konkurrensstrategier och marknadsföring?

    Tack på förhand,
    Teodor Håkansson Rissler (aka frekvent läsare)
    Danderyds Gymnasium

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *