Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the query-monitor
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the query-monitor
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the query-monitor
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/a/6/b/micco.se/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114
{"id":7335,"date":"2009-11-03T17:00:10","date_gmt":"2009-11-03T15:00:10","guid":{"rendered":"http:\/\/micco.se\/?p=7335"},"modified":"2024-12-12T14:56:35","modified_gmt":"2024-12-12T12:56:35","slug":"fem-inlagg-varda-en-andra-chans-och-fem-bloggar-varda-ett-besok","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/micco.se\/2009\/11\/fem-inlagg-varda-en-andra-chans-och-fem-bloggar-varda-ett-besok\/","title":{"rendered":"Fem inl\u00e4gg v\u00e4rda en andra chans (och fem bloggar v\u00e4rda ett bes\u00f6k)"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
Du l\u00e4ser en mycket inflytelserik blogg. \u00c5tminstone enligt Inflytande.se<\/a> \u2013 det senaste alstret fr\u00e5n webbinnovat\u00f6ren Ted Valentin<\/a>, mannen bakom bl.a. Blogipedia<\/a> och 24 hour business camp<\/a>.<\/p>\n Inflytande.se<\/a> klassar inflytandet i bloggosf\u00e4ren<\/a> baserat p\u00e5 hur m\u00e5nga som l\u00e4nkar till bloggen. Enligt den parametern har endast 5% av alla svenska bloggar ett st\u00f6rre inflytande \u00e4n The Brand-Man (micco.se), vilket f\u00f6rst\u00e5s \u00e4r mycket smickrande och gl\u00e4djande men ocks\u00e5 en aning f\u00f6rv\u00e5nande med tanke p\u00e5 att inneh\u00e5llet p\u00e5 den h\u00e4r bloggen \u00e4r minst sagt nischat. Fokus \u00e4r marknadsf\u00f6ring och varum\u00e4rkesutveckling, kryddat med en och annan filosofisk aspekt p\u00e5 f\u00f6retagande.<\/p>\n Sedan jag b\u00f6rjade blogga, den 18 december 2008, har jag skrivit 160 inl\u00e4gg. Av dessa har jag kategoriserat n\u00e4stan lika m\u00e5nga under varum\u00e4rken<\/a> som under marknadsf\u00f6ring<\/a>,<\/a> 59 respektive 64 inl\u00e4gg. Vilka inl\u00e4gg som l\u00e4sts flest g\u00e5nger ser du i h\u00f6gerspalten, under rubriken Popul\u00e4ra inl\u00e4gg.*<\/span><\/p>\n Men i det h\u00e4r inl\u00e4gget t\u00e4nkte jag pr\u00f6va mitt p\u00e5st\u00e5dda inflytande dels genom att lyfta fram fem av de mindre<\/em> l\u00e4sta inl\u00e4ggen, skrivna mellan den 3 augusti och den 3 november i \u00e5r, dels genom att tipsa om fem bloggar som jag anser \u00e4r v\u00e4rda att bes\u00f6kas<\/a> och l\u00e4sas.<\/p>\n Gemensamt f\u00f6r de fem l\u00e4sv\u00e4rda bloggarna \u00e4r att de \u00e4r v\u00e4lskrivna och att de har ett inspirerande och insiktsfullt inneh\u00e5ll (du hittar listan l\u00e4ngst ner i det h\u00e4r inl\u00e4gget).<\/p>\n Gemensamt f\u00f6r de fem mindre l\u00e4sta inl\u00e4ggen \u00e4r att jag anser dem vara v\u00e4rda en andra chans, och att de knyter an till de senaste veckornas mycket intressanta diskussioner h\u00e4r p\u00e5 The Brand-Man om vad ett varum\u00e4rke egentligen \u00e4r (l\u00e4s mer h\u00e4r<\/a> och h\u00e4r<\/a>).<\/p>\n Klicka p\u00e5 respektive rubrik f\u00f6r att l\u00e4sa hela inl\u00e4gget.<\/p>\n Avslutningsvis skulle jag vilja be dig om en tj\u00e4nst. Tipsa v\u00e4nner eller kolleger som arbetar med, studerar eller har ett intresse av marknadsf\u00f6rings- och varum\u00e4rkesfr\u00e5gor om den h\u00e4r bloggen (https:\/\/micco.se<\/a>). Ju fler vi blir som deltar i diskussionerna, desto klokare blir vi.<\/p>\n Fem bloggar v\u00e4rda ett bes\u00f6k:<\/span><\/p>\n\n
\nOm varum\u00e4rkesdegeneration i allm\u00e4nhet och den gryende trenden att verbifiera sitt varum\u00e4rke i synnerhet. Allts\u00e5 om att l\u00e5ta varum\u00e4rket bli det kunden g\u00f6r. I kommentarerna resoneras det kring verbifiering som en m\u00f6jlighet snarare \u00e4n ett hot, men ocks\u00e5 kring de grammatiska skillnaderna mellan svenska och engelska.<\/em><\/li>\n
\nHur m\u00e5nga varum\u00e4rkesproblem \u00e4r egentligen varum\u00e4rkesproblem? T\u00e4nk om de sjunkande marknadsandelarna, den misslyckade produktlanseringen eller de s\u00e4mre t\u00e4ckningsbidragen \u00e4r ett kommunikationsproblem? Eller, Gud f\u00f6rbjude, ett produktproblem, personalproblem eller distributionsproblem?<\/em><\/li>\n
\nN\u00e4r dina s\u00e4ljare eller kunder h\u00f6gljutt kr\u00e4ver att du m\u00e5ste s\u00e4nka priserna \u00e4r det inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis prisniv\u00e5n som \u00e4r felet. Problemet \u00e4r mer sannolikt att dina kunder inte upplever att de f\u00e5r ett tillr\u00e4ckligt v\u00e4rde f\u00f6r de pengar du vill ha f\u00f6r produkten. Och det r\u00e4tta v\u00e4rdet \u00e4r den upplevda nyttan delat med priset.<\/em><\/li>\n
\nInl\u00e4gget borde heta \u201dB\u00e4sta s\u00e4ttet att v\u00e4xa l\u00f6nsamt\u201d, vilket ocks\u00e5 p\u00e5pekas i kommentarerna. Det som inl\u00e4gget kretsar kring \u00e4r n\u00e4mligen fr\u00e5gan: Vilket \u00e4r mest gynnsamt f\u00f6r ditt varum\u00e4rke p\u00e5 sikt, att expandera till nya marknadssegment eller att \u00f6ka dina marknadsandelar i befintliga segment?<\/em><\/li>\n
\nKan kanske tyckas vara en udda f\u00e5gel i samlingen: Ett inl\u00e4gg som presenterar en teori om att v\u00e5r estetiska smak \u00e4r ned\u00e4rvd sedan m\u00e4nniskans begynnelse, och d\u00e4rmed i grunden lika oavsett kultur och nationalitet. Men skulle teorin visa sig vara sann, kommer synen p\u00e5 konst och p\u00e5 konstens syfte att f\u00f6r\u00e4ndras radikalt \u2013 liksom det s\u00e4tt p\u00e5 vilket varum\u00e4rken kommunicerar med sin omv\u00e4rld.<\/em><\/li>\n<\/ol>\n\n
\n<\/span><\/li>\n