Kommer Saab att finnas kvar om 10 år?

Mellan 1997 och 2007 har Saab genererat en sammanlagd nettoförlust på 25 550 miljoner kronor, enligt E24:s beräkningar. Det motsvarar 44,7 miljoner kronor i veckan. Eller 6,4 miljoner om dagen. Det motsvarar också en förlust på 18 610 kronor per bil, räknat på totalt 1 372 873 producerade bilar under perioden.

Och nu skall alltså Saab rekonstrueras.

Vad talar för att Saab skall lyckas bättre de kommande 10 åren? Vad tror du, kommer Saab att finnas kvar om 10 år?

[poll id=”2″]

Jag tror att Saab, för att överleva, måste hitta en ägarform som inte låter sig styras av kortsiktiga finansiella krav och mål. Ägarna och ledningen måste kunna arbeta långsiktigt för att uppfylla kundernas behov och önskemål, inte känna sig tvungna att på kvartalsbasis anpassa sig efter aktieanalytikernas förväntningar.

Jag tror också att Saab måste se bortom sin produkt. Saab måste identifiera ett syfte med sin verksamhet – och det syftet är sannolikt inte att tillverka bilar, även om bilar kan bli produkten av syftet.

Kanske kommer Saab inte ens att bygga bilar. Kanske kommer Saab att använda all den kompetens som finns i bolaget till något annat. Något som vi i Sverige har potential att i framtiden vara riktigt konkurrenskraftiga i (även om vi kanske inte är det idag).

Bygga världens mest miljövänliga motorer, till exempel. Eller sälja designkompetens till andra biltillverkare. En sak är dock säker:

The only thing that’s going to change things is changing things.

Sagt av en mycket nöjd Saabägare.

(Vill du veta vilka företag som finns kvar om 100 år? Klicka här.)

Tillägg den 24 september 2010: Apropå att sälja bilar, läs Mats Rönnes tankar om ett bilköp i inlägget Hur svårt är det att köpa från dig (eller ”Car Buying for Dummies”).

15 reaktioner på ”Kommer Saab att finnas kvar om 10 år?”

  1. Om nu Maud Olofsson kan rädda Volvo för där är 30 miljarder. Då får fru näringsminister rädda SAAB också. MO kommer inte bara att sänka SAAB hon gör bort sig i Amerika. Vi behöver handelsutbyte. Vad har vi EU till? Vi kan i praktiken gå ur. Där satsas miljarer och Sverige betalar mest. Vem får vad och vad gör dom? Alla vill jobba i Bryssel för där är lönerna 2-3 miljoner om året. Titta på dessa kostnader MO så är lånet til SAAB en pink i Nilen. Får hoppas at de grå på MO skakas om, det gäller 20-30000 arbetstilfällen och vad kostar detta. Det är i dessa tider det skal satsas…

  2. Varför skall inte SAAB finnas kvar? Volvo, FINNS DE KVAR OM 10 ÅR?

  3. Någon som har räknat på Volvo? Har vi haft nytta av all satsning som är
    gjorts. Det är bara SAAB som det klankas på. SAAB ÄR EN UNDERBAR BIL men
    titta på VOLVO, denna är omodern till max och så finns den mest i Kombi.
    Folk vill ha sedanmodeller. När SAAB kommer med sina nya modeller, tror jag detta blir en succé.

  4. Saab bygger farkoster. PV (personvagnar), Flygplan (Saab 340), lastbilar (Saab Scania). Klart att Saab bygger farkoster om 10 år också. Svävare, båtar, tåg, vad finns det mera som ingen kommit på än? Ok det kanske tar lite mer tid än 10 år att komma på. Eller så håller dom redan på. Vi behöver inte mer av det som redan finns. Andra behöver och vi behöver annat. Tänk om ……….!

  5. men saab har ej gott med vins så varför satsa skattepengar på ett o lönsamt bilfabrik ..

  6. saab är den underbaraste bilen som finns att åka och framför allt köra. de har en viss utstråling. volvo däremot påminner än i dag om en gammal 240 fast med till knyklade kanter därav den rudare formen vi har idag;)
    älska saab

  7. Jag tror att Saab kan lära av Hasselblad. Företaget var dödsdömt, utfiskat och strandsatt. De hade missat det digitala tåget på samma sätt som Saab missat miljötåget. Men Hasselblads medicin var inte en annan kameratillverkare, det var danska Imacon, världens bästa tillverkare av digitala skannrar. De kunde inget om kameror. Det var ett kinesiskt handelshus som löste krisen. Du kan läsa mer på min blogg ehde.se

  8. @Staffan Ehde
    Mycket intressant och tänkvärt inlägg du skrivit på din blogg, Staffan. Med tanke på ditt ”Kreativitet med Syfte”: Jag tror du skulle uppskatta Mats Lederhausens gästinlägg här på min blogg. Klicka på Gästbloggare i menyn högst upp.

  9. Har hör från två olika källor att IKEA finns bland dem som har hört sig för… vore spännande om det ledde till något.

  10. Nå er tiden inne for at Norge kjøper Saab. En av verdens mest moderne bilfabrikker er nå rekordbillig. Det Norske Oljefondet setter våre oljepenger i tvilsomme verdipaprer over hele verden. Det ville være mye mer strategisk for Norge å kjøpe seg opp i god Nordisk industri. Bra for Norge, bra for Norden og Saab er en bra bil.

  11. Saab har missat miljötåget säger Staffan Ehde, de flesta av Saabs bilar är ju biopower-bilar och har fått miljöpremien från staten, gäller inte dessa som miljöbilar då? Konstigt, Saab har ju sålt bra de senaste åren just pga dessa biopower-bilar, synd att finanskrisen kom annars hade de ju fortfarande sålt bra, ja jag tycker Norge kunde köpa Saab, vore bra, jag tycker även de kunde stödja Think bättre, nu kanske vi i Sverige tar över produktionen istället men man hoppas ju att priset kunde vara lägre för den lilla modellen, 200.000 norska kronor är för dyrt. Saab hade en elbil på 70-talet redan, som prov men tyvärr kom den aldrig i produktion .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.