Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Om Micco

Jag heter Micco Grönholm och har i 30 år hjälpt företag och organisationer, både i Sverige och utomlands, att hitta ett sant syfte, en inspirerande vision, ett särskiljande kunderbjudande och en magisk attraktionskraft. Kort sagt, att lyckas.

Idag jobbar jag som varumärkesstrateg på F&B Happy, varumärkesgänget inom Forsman & Bodenfors. Jag arbetar också som lärare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, där jag håller i en kandidatkurs i marknadsföring. Därutöver arbetar jag som styrelseledamot i bl.a. Barncancerfonden och som föreläsare och coach inom marknadsföring, varumärkesutveckling och innovationsarbete.

Tidigare har jag bl.a. varit CMO på CombinedX, Head of Future på Helsingborgs stad samt delägare och Director, Brand Development på Pyramid Communication. Jag har också varit styrelseledamot i drygt 10 bolag samt invald som Advisor i organisationen Apolitical, grundat av bl.a. World Economic Forum och Europakommissionen.

Sveriges ledande chefsnätverk Close har utnämnt mig till Utmärkt Föreläsare – Guld, en utmärkelse som endast tilldelas de föreläsare som av åhörarna belönas med ett genomsnittsbetyg på 4,8 poäng eller högre (på en 5-gradig skala).

Under andra hälften av 1990-talet (då som Creative Director på Pyramid) var jag ansvarig för att skapa och lansera varumärket Bluetooth globalt. Dessförinnan och därefter har jag arbetat med varumärken som Axis, Converse, Ericsson, Greater Copenhagen, Helsingborgs stad, IKEA, Metso, NIBE, Peab, Svanen (Miljömärkning Sverige), Swedish Space Corporation (f.d. Rymdbolaget) och Thule.

I början av 2000-talet var jag global marknadsdirektör på Anoto, med uppgiften att göra Anoto till en de facto-standard för digitala pennor och papper. Efter Anoto har jag bl.a. arbetat som byråchef och strateg på Sandberg Trygg i Malmö samt vice VD och varumärkesutvecklare på ID Kommunikation. Jag återvände till Pyramid i september 2007 då jag bl.a. höll i visions- och varumärkesramverket vid skapandet av ett nytt amerikanskt börsbolag (noterat på NYSE), JBT Corporation.

Hör gärna av dig om du är intresserad av en föreläsning, om du vill utbyta tankar, idéer och åsikter, eller om du har en fråga eller fundering.

Mobil: 0761-252 051 | miccog@gmail.com | Linkedin

Klippt ur rekommendationer på Linkedin:

Micco has played a central role in creating, launching and building the Bluetooth brand. His expertise has during these 11 years of collaboration been an important contribution to the brands’ success.
Anders Edlund, Marketing Director at Bluetooth SIG

Micco Grönholm has been a key player in the City of Helsingborg’s strategic development. Among other things, he is the architect behind the municipality’s common vision, Helsingborg 2035, and a driving force in implementing it in the organization. […] He truly leads through others, making people grow and develop their skills. He is a true change leader, always with a positive attitude regardless of how difficult a challenge is.
Palle Lundberg, CEO City of Helsingborg

Micco is the consummate professional, a marketing maven and an engager par excellence. His understanding of modern branding, both on- and offline, might best be described as profound, and he has consistently been able to impress me with his original and humane take on contemporary branding.
Alf Rehn, management professor, business thinker, author and speaker

Micco is one of the few people I’ve met who can create a rock n’ roll atmosphere in a board room talking about branding.
Robert Dysell, Founder of PlannerFed and Head of the Branding Committee at the Stockholm Marketing Association

I highly recommend Micco because he is a true thought leader and because his warm and challenging way to lead leaders through critical processes.
Johan Grip, Partner at Gaia Leadership

Micco is one of the best brand strategists you can find.
Göran Svennarp, Manager of Technology Strategy at Sony Ericsson

Micco has a great ability to challenge old ways of thinking and old ways of communicating. By doing this, he contributes to the development of brands, people and organizations.
Fredrik Wahrolén, Group Head of Communications at Peab

As a business consultant Micco shows a high degree of integrity and dares to question old truths which I personally like very much.
Daniel Oelker, Senior Vice President Corporate Communication at Thule AB

Micco has some exceptional strategic marketing skills. His deep knowledge in branding, analytical skills and a sense for simplicity contribute to concepts which are straight to the point.
Lars Åberg, Vice President Marketing at Axis Communications

Micco is one of the most informed and productive brand consultants that I have ever worked with.
Mats Rönne, Chairman of Association of Swedish Advertisers

Micco is easy to work with, he is very ambitious and brilliant in leading a company that wants to develop or strengthen its brand.
Anders Ekman, VP Marketing Communications at Lawson

Kommentarer

54 svar till ”Om Micco”

  1. Profilbild för emma

    Hejsan!
    Finns det nåt sätt att nå dig på? Hade gärna velat ställa lite frågor angående branding du verkar veta vad du håller på med. 🙂

    MVH Emma

  2. Profilbild för Micco

    Supersent svar, jag skyller på spam-filtret. 😉
    Du når mig på miccog[at]gmail[punkt]com.

  3. […] som jag mötte under dagen. Man fick sig en och annan tankeställare kring det här med varumärken. The Brand-Man, Micco Grönholm, pratade mycket om hur aphjärnan tar överhanden vid beslut och låter känslorna styra. Och […]

  4. Profilbild för Samuel
    Samuel

    Hej

    Jag skulle vilja prata med dig, angånede varumärke.

    Du gillar va du skriver om det och jag har lite frågor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *