Bill Gates och Steve Jobs om vad som krävs för att lyckas

First_Saab

Nu verkar det vara klart: Ängelholmsbaserade Koenigsegg, med 40 anställda, köper Saab Automobile. Till stor glädje för somliga (bl.a. många av den här bloggens läsare, se här). Till stor förskräckelse för andra.

Glädjen kan jag förstå. Saab får leva vidare, åtminstone för tillfället. Förskräckelsen har jag däremot svårare att begripa.

Kritiken i media mot Koenigsegg som ny ägare av Saab Automobile kretsar kring två konstateranden:

  1. Koenigsegg saknar erfarenhet av att driva biltillverkning i stor skala.
  2. Koenigsegg saknar ekonomiska muskler, och har dessutom usla resultat bakom sig.

Den första invändningen är minst sagt märklig, eftersom Saabs prekära situation uppstått som ett direkt resultat av att bolaget ingått i just en stor, internationell bilkoncern med hur mycket erfarenhet som helst.

Övertron på den stora koncernens fördelar – d.v.s. att Saab skulle klarat sig bättre i en bilkoncern där bolaget haft möjlighet att dela teknik, plattformar och marknader – tror jag grundar sig i inbillningen att Saab kan vara ett volymmärke på bilmarknaden. Men det har Saab aldrig varit. Och det kommer Saab heller aldrig att bli. I vilken annan bransch som helst hade den svenska ledningen för länge sedan insett att jakten på stora volymer är en återvändsgränd, och i stället satsat helhjärtat på en smal nisch och prispremium. Dessutom skulle sannolikt en stor bilkoncern ytterligare dränera det lilla som finns kvar av det äkta Saab, och sakta men säkert göra bilen till en, i bästa fall, stabil medelmåtta i övre mellanprisklassen.

Än värre är att den nästan maniska passionen för bilbyggandet, som präglade Saab fram till början av 1990-talet, skulle dö ut helt. Jag vet ärligt talat inte hur mycket av den passionen som finns kvar idag, men jag vet hur äkta och innerlig den en gång har varit. Men förmodligen gömmer den sig någonstans i väggarna och väntar på att åter få ett friare kreativt utrymme.

Vilket leder oss till den andra invändningen, alltså den om ekonomiska muskler, pengar och finansiella resultat. Jag är fullkomligt övertygad om att det är bättre för Saab att ägas av någon som har äkta, starka och positiva känslor för bilbyggandet (och varumärket), än någon vars känslor och fokus kretsar kring pengar. Visst är pengar viktigt, men pengar borde ses som ett resultat av något – inte ett ändamål i sig. Och även om Christian von Koenigsegg skulle vara bara hälften så passionerad i sitt bilbyggarintresse som det framställs i medierna, är han ändå en stor tillgång för ett bilföretag i svår kris. Det som krävs nu är någon som vågar, vill och kan tänka annorlunda. Någon som inte är fångad i gamla konventioner beträffande hur bilar skall byggas, vad de skall erbjuda sina ägare i form av känslor och upplevelser och hur de bäst skall marknadsföras i en allt mer likformig bilmarknad. Alltså någon som är tillräckligt galen för att köpa Saab Automobile.

Slutsats: Passion är viktigare än pengar. Vilja, lust och engagemang väger tyngre än industriell erfarenhet.

Nu kanske du tycker att jag är naiv, okunnig och oinsatt i alla de svårigheter och utmaningar som Koenigsegg och Saab står inför. Och kanske är jag det. Men slutsatsen är inte bara min.

I en intervju för ett par år sedan (D5 Conference, Maj 2007) fick Bill Gates och Steve Jobs frågan vad som krävs av en entreprenör för att bli lika rik och framgångsrik som de hade blivit. Båda betonade med all önskvärd tydlighet att de överlägset viktigaste framgångsfaktorerna är människorna och passionen – inte ekonomiska motiv.

Bill Gates:

…the excitement wasn’t really seeing the economic value. You know, even when we wrote down at Microsoft in 1975, “a computer on every desk and in every home,” we didn’t realize, oh, we’ll have to be a big company. Every time, I thought, “Oh, God, can we double in size?” Jeez, can we manage that many people? Will that feel fun still? You know, and so every doubling was, like, okay, this is the last one. And so the economic thing wasn’t at the forefront.

So, you know, I think it’s a lot about the people and the passion.

Steve Jobs:

People say you have to have a lot of passion for what you’re doing and it’s totally true. And the reason is because it’s so hard that if you don’t, any rational person would give up.

So if you don’t love it, if you’re not having fun doing it, if you don’t really love it, you’re going to give up. And that’s what happens to most people, actually. If you really look at the ones that ended up, you know, being “successful” in the eyes of society and the ones that didn’t, oftentimes, it’s the ones who were successful loved what they did so they could persevere, you know, when it got really tough. And the ones that didn’t love it quit because they’re sane, right? Who would want to put up with this stuff if you don’t love it?

So you’ve got to love it and you’ve got to have passion and I think that’s the high-order bit.

(Hela intervjun finns, i 11 delar, på YouTube. Sök efter “Steve Jobs and Bill Gates Together”. En kortare sammanfattning finns i kommentarerna till inlägget Kapitalism vs. Kreativism.)

Att Christian & Co står inför en pyramidal utmaning är helt uppenbart. Men gänget bakom Koenigsegg, Sveriges enda riktiga lyxvarumärke, borde också ha alla möjligheter i världen att både attrahera och behålla de bästa talangerna och den rätta kompetensen, samt sprida entusiasm och motivation i leden. Med det kommer också modet att våga pröva de bästa idéerna som alstras på Saab, men som av en eller annan anledning hittills refuserats av den stora, internationella bilkoncernen.

För vad du än må anse om hur Saab bäst skall drivas, är en sak fullkomligt säker: Det enda sättet att förändra saker, är att förändra saker.

_

Relaterade inlägg: Bästa ägaren för Saab | Kapitalism vs. Kreativism | Syfte viktigare än produkt

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3050173.svd

16 thoughts on “Bill Gates och Steve Jobs om vad som krävs för att lyckas”

  1. Det enda jag kan säga är att detta är den överlägset bästa lösningen för SAAB:

    — stolthet över att vara en del av von Koenigseggs verksamhet

    — NYA ideer istället för en amerikansk dinosauriekoncerns

    — många svenskar kommer att köpa deras bilar dels för att de blir supercoola och dels för att hjälpa svensk bilindustri

    — som artikelförfattaren skrev: PASSION och PRIVAT ägare som inte lever efter kvartalsbonusar till ledningen (typ Volvo) med alla dåliga konsekvenser för både anställda och kunder.

    grattis alla SAAB-anställda!!!

  2. Jag hoppas det kommer att gå bra för SAAB nu, men jag har tyvärr svårt att tro det och cynikern i mig säger att Königsegg insåg PR-värdet i att köpa SAAB och få bli så omskrivet och sedan få en möjlighet att mjölka EU och svenska regeringen på lån samtidigt som man får tillgång till SAAB:s ingenjörer, know-how, patent och tekniska kunnande. Sedan är det bara att köra hårt tills det inte går och konkursen kommer. Den gången kommer ingen räddare i nöden, SAAB Automotive går i graven, Koenigsegg har lärt sig en massa och svenska skattebetalare står för notan.

  3. Det enda negativa jag kan se ar att det finns uttalanden som pekar pa att det kommer ske nerskarningar. Men vander det bolaget till ett som gar med vinst sa kan det vara vart det.

    Men visst verkar det som om dom tanker ratt. Minska kostnaden for tillverkningen och det blir mer vinst. Kanske behovs det inte lika manga i fabriken som “experterna” tror.

    Koenigsegg har inte erfarenhet av masstillverkning pa den har skalan. Men det kan man ju alltid hyra in folk som kan.

    Om det ar bra eller daligt for SAAB kan bara framtiden utvisa. Men det ar inte en liten utmaning att fa foretaget pa fotter igen.

  4. Det är lätt att glömma att GM inte heller har så bra kunskap om masstillverkning. Japanerna är milsväga bättre på sånt. GMs bilar är generellt lite låg kvalitet i det mesta. Sen är det rätt puckat att försöka göra en volymbil av SAAB. Det kan mycket väl löna sej bättre att sälja färre bilar. Ferrari resonerar precis så och tar in mera pengar på annat istället.

    Och även om det försvinner lite jobb nu så är det bättre att SAAB backar några steg, växer organiskt så det blir flera arbetstillfällen om några år. Än att ge dåligt skötta företag lite konstgjord andning nu och förlora alla jobb om några år.

  5. Det ar ledsamt att se hur insnoade svenskarna ar nu for tiden.
    Koenigsegg ar ingen affarsman eller ens en bra entreprenor, hans foretag har aldrig gjort vinster och har alltid levt pa gransen till konkurs – endast raddad av nya investerare.
    Detta med ett sub 100 anstallda foretag.
    Sa han ar bra pa att gora av med pengar inget mer.
    Sa stora delar av Sverige ser nu honom som SAABs raddare? Kom igen, idioti.

  6. Bra inlägg, intressanta kommentarer. Man kan säkerligen inte säja GRATTIS till ALLA SAAB-anställda! Skulle tro att många anställningar ryker. De är också människor. De behöver svenska statens stöd ett tag. Kungsägget självt får klara sig på sin och andras entusiasm och de pengar som redan finns bland entusiasterna. Det tror jag är det bästa. Det bästa som hänt SAAB på länge! Och jag vidhåller, lyckas de tillverksa en riktig YCC så finns här en spekulant.

  7. I princip är det bara Ferrari som kan stå på egna ben och det var först när Fiat gick in som det började vända riktigt uppåt. Granska alla sportbilsprojekt i detalj och pengarna kommer nästan alltid nån annanstans ifrån. Lambo levde på sina traktorer länge, länge och företaget har köpts och sålts otaliga gånger. Maserati är ett skämt. Corvette har gått med stora förluster under långa tider. VW gör runt miljonen SKR i förlust på varje såld Veyron. McLaren F1 gick aldrig nånsin med vinst. Pagani verkar gå runt men det har spottats in tonvis med pengar i företaget. Caparo ses som ett spjutspetsexperiment av deras investerare. Ingen vinstmaskin.

    Så var lite stolta över vårt eget lilla Kinderegg. Please :)

  8. Word! I mina ögon är Koenigsegg den optimala nya ägaren. Tar förhoppningsvis tillvara på SAABs styrkor som design, nytänkande och kan utföra det i en slutförpackning som är lika exklusiv som varumärkesbyggarna enbart försökt få märket att utstråla. Det kan alltså äntligen bli den en RIKTIG SAAB.
    OK, det kanske blir ett mindre SAAB, men det är väl bättre än inget alls?

    En annan aspekt av denna affär. – En fråga till landets mediaansvariga och åsiktsbildare.
    Scenario: Sverige står inför hotet att en av landets mest kända varumärken tillika stoltheter och stora arbetsgivare ska läggas ner totalt. Efter ett drygt halvår av ovisshet kommer en möjlig lösning.
    Vad händer då? Jo, det absolut första man gör är att totalt såga denna lösning. Man försöker inte ens se möjligheterna utan tänker bara på lösnummersförsäljning.
    Hallå! Vi befinner oss i en sällan skådad kris. Ska vi inte försöka ta oss ur den då?

    Jag måste säga att jag tycker ansvariga måste tänka längre. De har alldeles för mycket makt för att inte göra det.

  9. Ett bra inlägg, men hägra en företagsslaktare i bakgrunden i SAAB? Men Saab som bilföretag är väl ett av dom bilföretag världen över som har bäst möjlighet att klara sig. Men den fina gamla framtidsprofil (Flygplan) står väl för mycket nytänkade. Vilket verkligen behövs i den tid vi går in i.

  10. Så sant, så sant…

    När skall “excelfanatikerna” börja förstå att passion är det som driver, innovation det som förädlar och kommunikation det som bevisar …

  11. Halleluja! Otroligt sant.

    Så trist att det idag är ett faktum att några långsamma betonghäckar har lett till att övertagandet har tagit så lång tid att Koenigsegg blev tvungna att dra sig ur. Detta mot bakgrund av det ansvar de måste ta mot sina finaniärer. Caset har helt enkelt förändrats pga av den långa tiden till avslut. Det fanns inte utrymme för långa ledtider eftersom SAAB blöder så mkt varje månad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>