Varför ska jag lyssna på dig?

friends

Att förändra en annan människas åsikt är mycket, mycket svårt. Särskilt om hon inte känner dig personligen.

Vi människor är nämligen av naturen skeptiska mot alla som inte tillhör vår egen sociala grupp. Vi tror ogärna på vad främlingar säger – särskilt om det de påstår strider mot vår befintliga uppfattning.

Men vi tror på vad våra vänner säger. Och mest av allt på vad vi själva säger.

Anta till exempel att jag anser mig vara totalt oförmögen att laga mat. Och anta att du, av en eller annan anledning, vill att jag ska börja laga mat. Hur göra?

Att erbjuda mig en instruktionsbok i matlagning kommer inte att förändra min uppfattning. Förmodligen inte ens Rikard Nilssons fantastiska böcker om molekylär gastronomi.

Kort sagt, mer information om att alla kan laga mat kommer inte att hjälpa. Än mindre fler beskrivningar på hur man lagar mat.

Men tyvärr är det precis så som många marknadsförare och reklamare försöker få människor att ändra sin åsikt (eller sitt beteende). Vare sig det handlar om att byta underleverantör, bilmärke eller politisk tillhörighet.

Det som däremot kan få mig att ändra uppfattning är om du lyckas motivera mig att vilja lära, locka mig att pröva och ingjuta mod i mig att våga. (Framför allt att våga göra fel.) Alltså att ge mig personliga och sociala skäl att skaffa mig nya och egna upplevser av matlagning, eventuellt i nya sammanhang eller på ett nytt sätt.

Och den mest effektiva metoden är att få min sociala grupp att göra jobbet. I samma stund mina vänner berättar för mig hur roligt och givande det är att laga mat – och så småningom hur duktig jag blivit på det – är du på god väg att lyckats. Jag är beredd att ändra mitt beteende, och kanhända t.o.m. ompröva min uppfattning.

Men för att nå dit, måste du först bli en del av min sociala grupp. Du måste få gruppens (och därmed min) outtalade acceptens att bidra till vår gemenskap. Och enda sättet att bli – och förbli – en del av gruppen är att, precis som i alla sociala relationer, bidra med något som gruppen behöver eller vill ha.

Du måste kort sagt anpassa dig efter oss, inte tro att vi anpassar oss efter dig.

Och vem vet, kanske blir du till slut en vän. Någon – inte något – vars tankar, idéer och åsikter jag gärna lyssnar på.

(För övrigt är jag en jäkel på matlagning.)

_

Relaterade inlägg:

small twitter_logo Samtala med Micco på Twitter

13 thoughts on “Varför ska jag lyssna på dig?”

  1. Skönt att du är tillbaka och kommer att inspirera oss alla till att tänka:)
    Eftersom det är första arbetsmåndag så känns allt lite slowmotion men trots det kan jag inte låta bli att dela med mig :).

    Kommer ni ihåg ” My Big Fat Greek Wedding”? Man skulle kunna säga att mamma till Toula Portokalos var en mästare på att påverka, ändra och styra pappans åsikter på ett sådant sätt att han själv trodde sig vara skaparen till dessa handlingar och planer.
    Jag tror att det är en viktig grundsten i konsten att vara reklammakare. Allt skapas i en dialog med den man vill nå, allt grundas på vänskap och kärlek. Att det är lite falskt? Att det är att styra dit jag vill? Nja… en bra reklam och bra marknadsföring hjälper mig att välja.. Med handen på hjärtat: hur många av oss som lider valångest?

    Och så finns det nästan alltid en passande citat:
    ”I en amerikansk supermarket finns i genomsnitt 40 000 varumärken. En normalfamilj klarar 85 % av sitt behov genom att de köper 150 av dessa. Gissa om kommunikationen är viktig.” Mats Gullers informationsrådgivare, 2004.

    I 2010 har vi med hjälp av sociala medier större möjligheter att skapa bra grunder till ”dialogreklam” och ”kommunikationsmarknadsföring”.
    Ha en trevlig vecka, elwira kotowska

  2. God fortsättning :)

    Jag tycker du glömmer en av de viktigaste saken för att få människor att göra något – ledare.

    Även om vi lyssnar på våra vänner och varumärken måste ta sig in i våra sociala kluster finns det alltid någon i gruppen som de andra på ett eller annat sätt följer.

    Den personen/ledaren drivs oftare än andra av att vara självständig, stå utanför gruppen och tydligt visa för sin omgivning att han är en individ som inte följer andra.

    De flesta varumärken som fortfarande faktiskt lyckas bygga starka varumärken och därigenom når in i stängda sociala kluster attraherar ledarna. De till och med agerar oftast som ledare eller iklär sig en ledares kroppspråk. Man väljer ledare som annonspelare.

    Produkt och tjänsteutbudet består ofta av extremt limiterade editioner som bara blir tillgängliga för ledarna genom managers eller vip listor.

    De mest framgångsrika varumärkena lyssnar såklart på vad vi vill ha, men de går också sin egen väg. Bara genom att innovera och inte följa kan man konstant hålla sig intressant i dagens komplicerade värld. Börjar man lyssna för mycket på vad ‘massan’ vill ha, då blir man snart en i mängden.

    Hoppas vi ses i år!

    ps. Varför har man åkt ur din Blogroll?

  3. @Johan Ronnestam
    Tack för dina kloka synpunkter, Johan.

    Och du har så klart helt rätt – både gällande ledaren och om vikten av att vi vågar gå vår egen väg; att vi både vill och vågar pröva nya angreppssätt.

    Men också ledarens roll har förändrats avsevärt de senaste decennierna. Det distanserat auktoritära har, något förenklat, ersatts av det visionärt sociala.

    Ditt sista stycke är klockrent, men jag saknade ett ord: Involvera. :)

    (Du är med med i Bloggrollen nu. Jag måste ha tappat bort dig vid förra uppdateringen. Ber om ursäkt för klantigheten.)

  4. Intressant inlägg det här och värdefulla kommentarer! Jag tycker det är så häftigt att se hur mycket det ligger i varumärkestänket som även är relevant i den designstrategiska sfären. Vilket även gör det viktigt att belysa att dessa två discipliner kan tillföra mycket till varandras kunnande och att de borde arbeta tillsammans i betydligt större utsträckning. Reklambyråerna behöver det här tänket och framtiden är jag helt övertygad kommer att kräva det.

    Din mening “Du måste kort sagt anpassa dig efter oss, inte tro att vi anpassar oss efter dig.” tycker jag säger mycket om den verklighet vi lever i idag. Att tro att något annat kommer att fungera framöver är att gräva sin egen grav. Förstå kunden och dess behov, brukarfokus, brukarfokus, brukarfokus! Med det inte sagt att man finner sina kunders behov enbart genom att fråga dem. För att knyta an till Johans resonemang om den breda massan tror jag att det är väldigt farligt att försöka vara alla till lags. Ford gjorde det misstaget med sin Ford Edsel. “massan” kan svara på vad de vill ha just nu, men har generellt väldigt svårt att svara på vad de önskar imorgon. Så länge du inte har ledtid på någon timme är det riskfyllt att basera sitt erbjudande på de uppgifterna.

    Känns gött att den här bloggen har kommit igång igen, den väcker onekligen engagemang runt om i landet. keep up your good work

  5. Intressant som vanligt. Glöm dock inte bort skillnaden mellan att tycka om något och att faktiskt gå till handling. Även om jag ändrar uppfattning om min matlagningsförmåga innebär det inte per automatik att jag börjar laga mat. Att ändra uppfattming är en sak, att ändra beteende en annan. Men det är inte säkert att jag först ändrar uppfattning och sen ändrar beteende – ofta kan orsakssambandet vara det omvända: genom att prova/göra något nytt påverkas uppfattningen.

  6. Intressant, speciellt mot bakgrund att c:a 80% av vår psykiska
    aktivitet är på undermedveten nivå. Det vore kanske dags att
    lära sig det undermedvetnas kommunikationsmönster för att
    påverka de två vanligaste köpbesluten.

    Då kommer man runt “säger en sak, gör något annat”.

  7. @martin
    Tack för dina uppmuntrande ord, Martin. Och tänkvärda reflektioner.

    @Mats
    Så sant. Men oavsett vad som leder till vad, mer information leder per automatik sällan till endera (om företeelsen/produkten/platsen/tjänsten/idén redan är känd).

    Kanske något långsökt i sammanhanget, men i allmänhet tror jag att “Det är bättre att vilja men inte kunna, än kunna men inte vilja.”

    @åke strengnell
    Helt enig. Och Peter Gärdenfors tangerar din kommentar i gästinlägget Intuition är implicit kunskap.

  8. Passar på innan kvällskaffet att lägga till en tanke till:

    Mål.

    Om vi kan få människor att skaffa sig mål är de beredda att gå långt. Se bara på alla dessa som gör Nyårsafton till årets målsättningsafton. Vi bestämmer oss för att sluta röka, gå ner i vikt, börja träna, äta bättre, skaffa nya jobb, göra slut, fråga chans osv osv.

    En god vän till mig berättade om sin fru. Hans fru såg Linda Hamilton göra ‘chin ups’ i Terminator 2. Hon blev så peppad av att bara se Linda se sexigt stark ut så hon köpte gymkort och tränade oavbrutet tills hon gjorde 10 chin ups. Sen lade hon av…

    Reklam är lite så. Vi skapar inspiration som får människor att tänka med hjärtat istället för hjärnan. Och vips har vi köpt något, gjort något, genomfört något som vi inte alls tänkt någon dag innan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>