Svenska varumärken i internationella media | Feb 2011

Sveriges Marknadsförbund börjar bli lite av en svensk favorit vad gäller såväl högintressanta som kuriosa spaningar kring marknadsföring och varumärkesarbete. Härom veckan kom t.ex. en ny rapport om svenska varumärken i internationella media, som tyvärr endast är tillgänglig för medlemmar. Men eftersom marknadsförbundets VD Jan Fager är en mycket snäll och trevlig människa har han gett mig tillstånd att publicera rapporten här på The Brand-Man.

Rapporten är sammanställd av Johan Nylander, chefredaktör på The Swedish Wire. Tipsa gärna honom om du snubblar över svenska varumärken i utländsk media: johan [at] swedishwire.com.

Håll till godo.

_

Svensk service
Londonbaserade magasinet Airport Business hyllar Swedavia, som bildades förra året då bolaget tog över 14 flygplatser som tidigare tillhört Luftfartsverket, för att ha byggt ett starkt varumärke genom att vara nytänkande och innovativa. “Vi har utvecklat en ny vision och nya värden, och har infört förändringar i Swedavias företagskultur. Vi har förändrat vårt varumärke”, förklarar VD Torborg Chetkovich för tidningen som målar upp en bild av att Swedavia har gått från grå monopolist till färgstark entreprenör. (Läs mer på Airport Business.)

Charterbolaget Apollo väckte uppmärksamhet världen över när det var bland de första arrangörerna att ställa in alla resor till Tunisien efter de våldsamma upploppen. Även Ving och Detur följde exempel. Svenska onlinevideoföretaget Bambuser fick också internationell uppmärksamhet efter att ha blivit blockade under upploppen i Egypten. (Läs mer på Independent och Computer World.)

Svenska porrkungen Bert Milton, ägare av Private Media Group, fick antagligen en och annan läsare att sätta morgonkaffet i halsen när han avslöjade sina nya planer. Han ska öppna femstjärniga ”sexhotell”, där det är gratis att bo. Haken är att alla gäster kommer att filmas med webbkameror när de… Ja, du förstår. (Läs mer på Cottages-for-holidays.)

Medier i Israel, Kina och andra länder har lovsjungit arkitektbyrån Tham & Videgårds säregna trähotell i Norrbotten. ”Tham & Videgård Arkitekter har utformat ett unikt trähotell, tänkt som en glasbox svävande runt en trädstam, som skapats i harmoni med naturen och med ekologiska värden”, skriver World Interior Design. (Se hotellet här och läs om det i WIDN.)

_
Svensk mat

Intresset för svensk mat har exploderat i internationell media. Efter att brittiska dagligvarukedjan Waitrose rankat nordisk mat som den hetaste trenden 2011 har medier kastat sig över delikatesser som lingonsylt, Västerbottenost, gravad lax och, naturligtvis, köttbullar. ”Kvalitetsmärken som Leksand knäckebröd och köttbullar från Scan Swedish Kitchen får sig ett uppsving”, skriver Förenade Arabemiratens The National. ”Skandinaviens mat är imponerande frisk och delikat”.  (Läs mer på Talking Retail och pröva receptet på svenska köttbullar i Huffington Post.)

Uppståndelsen kring hamburgerkedjan Max ökar på andra sidan Atlanten efter bolagets charmturné i höstas. Allt fler tidningar lyfter fram Max’s satsningar inom hållbarhet och i kampen mot koldioxidutsläpp. ”Här är ett företag som under lågkonjunkturen har investerat mycket i en hållbar miljö, i socialt ansvarstagande, i att uppmärksamma konsumenten och i att göra modiga val. Med alla dessa program kan de fortfarande öka intäkter”, säger en varumärkeskonsult på Accenture. (Läs mer på Knowledge Wharton.)

_
Svensk design

Shanghai har fått sin första skandinaviska konceptbutik, rapporterar CNN. Göte Göta drivs av designer Ann-Sofie Back och erbjuder 30 olika varumärken, som Noir & Blanc och Odeur. Samtidigt får Ann-Sofie Back rikligt med uppståndelse kring sin kollektion för brittiska Topshop. Den brittiska modekedjan har också tagit in vintagemärket Swedish Summer i sitt vårsortiment. (Läs mer på bl.a. CNN Go och Fashion for Lunch.)

Brittiska konsumenter har onekligen insett att Sverige har mer att erbjuda än bara H&M-kläder och Ikeamöbler. Försäljningen av skandinaviska produkter har inom många områden ökat med hundratals procent senaste året, skriver Evening Standard, och räknar upp populära varumärken som Scandium, Kosta Boda, Acne, Design House Stockholm och Polarn O. Pyret. ”Sverige har upplevt stor uppmärksamhet på sistone”, skriver tidningen och framhåller Millenniumtrilogi och Wallanderfilmerna som viss förklaring bakom Sverigehypen. (Läs mer på Evening Standard.)

San Francisco-baserade SF Station glädjes över att Fjällrävens ryggsäck Kånken och skor från Fifth Avenue Shoe Repair (för 4.000 kronor paret) ingår i nya trendiga butiken Welcome Stranger. Det hypade skomärket pekas också ut av Sidney Morning Herald som ett måste för den shoppngsugne på semester i Singapore, där en butik nyligen öppnats. (Läs mer på SF Station och Sidney Morning Herald.)

_
Svensk lyx

Professional Jeweller lyfter fram Renaissance Life som ett av de hetaste märkerna inför Alla Hjärtans Dag. Det svenska smyckeföretaget har bland annat tagit fram en hjärtformad medaljong där kärlekspar kan gömma hemliga meddelanden. (Läs mer på Professional Jeweller.)

Volvo och Saab är inte de enda bilmärkena som syns i pressen. Koenigsegg har på nytt fått uppmärksamhet efter att ha lanserat varumärket i Indien. Den svenska superbilen är ”känd för sina stora motorer, sin ovanliga design och styling under eget varumärke”, skriver Business Standard Motoring. Samtidigt rankar Forbes Koenigseggs modell Agera som världens näst dyraste bil. (Läs mer på BSM Motoring och UK Autoblog.)

Båttillverkaren J Craft lanserade värstingbåten Torpedo i USA vid Miami Yacht and Brokerage Show i februari. Den ”fantastiskt vackra” motorbåten (med en prislapp från 7 miljoner kronor och uppåt) kommer ”i full fart” till den amerikanska marknaden och har blivit ”väl mottagen på varje destination”, skriver Just Luxe. (Läs mer på Just Luxe.)

Knepet att låta en känd designer lägga sin touch på en modekollektion eller ta fram en special-edition bara ökar. Nylanserade klockmärket Arlanch, som gjort sig ett namn med ekologiska guldklockor, gjorde rubriker när de lät Schweiziska mästaren Gérald Genta ta fram ett armbandsur åt dem. Luxist skriver att det nya uret, som ännu bara finns som skiss, ser ut som en blandning mellan Patek Philippe och Cartier, och troligen ”inte kommer vara särskilt billig”. (Läs mer på Luxist.)

_

Relaterat:

Micco på Twitter ___ The Brand-Man på Facebook

4 thoughts on “Svenska varumärken i internationella media | Feb 2011”

  1. Pingback: Matlandet Sverige

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>