Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Svenska varumärken i internationella media | Mar 2011

Under februari hyllades allt från svensk hantverkstradition och reklam till språkresor och startups. Men störst uppmärksamhet, åtminstone i USA, fick nog H&M tack vare en direktsänd teveintervju i vilken företagets vitprickiga klänning spelade birollen.
_

Hyllad ölapp och nytt annonsnätverk
Ett svenskt ölmärke hyllas för kreativ marknadsföring. På sajten BizCommunity framställs Norrlands Guld som nytänkande i den digitala världen tack vare mobilappen Guldfinger. Appen ger svar på den ständiga frågan bland polarna på krogen ”Vems tur är det att köpa nästa runda?” och blev snabbt en succé. BizCommunity skriver att medan ölreklam i allmänhet har blivit allt mer fantasilös har Norrlands Guld hittat ett smart sätt att ”sammankoppla varumärket med konsumenten och skapa lojalitet inför framtiden”.

Stockholmsbaserade nättidningen The Local har lanserat ett paneuropeiskt annonsnätverk för engelsktalande utvandrare, Reach:Europe, rapporterar New Media Age. Företag som British Airways, KLM och American Express är bland de första annonsörerna.
_

Uppmärksammat hantverk och häpnadsväckande språkresor
Det londonbaserade magasinet Monocle har uppmärksammat en lång rad svenska varumärken i de två senaste numren (tillgängliga endast för prenumeranter). Bland annat sägs Iris Hantverk ha produkter som är lika vackra som slitstarka. Problemet, ur ett företagsekonomiskt perspektiv, är att de håller för länge. ”För oss hade det varit bättre om folk köpte våra borstar lite oftare”, säger bolagets VD Friedrike Roedenbeck till magasinet.

Entreprenörerna bakom butiken Papercut i Stockholm bevisar att efterfrågan på tryckt media fortfarande står sig stark i konkurrensen med digitala medier. ”Så fort du kommer in genom Papercuts dörrar försjunker man i en fantastisk värld av magasin, böcker och filmer från hela världen, alla noga utvalda”, skriver Monocle.

Språkbolaget EF porträtteras i ett stort reportage. Magasinets skribent häpnas över hur anonymt bolaget och dess excentriska ägarfamilj är, med tanke på att EF med 25.000 lärare och 15 miljoner studenter är världens största privata utbildare. ”Det är intressant att en sådan fantastisk svensk framgångssaga, med intressanta karaktärer bakom sig, får ett så litet utrymme i media”, säger en intervjuad DI-reporter.

Svenskar bör överhuvudtaget bli bättre på att framhäva sig själva, enligt Monocle. ”Där finns det så mycket att skryta om, men Sverige har en tyst strategi” skriver magasinet i en kommentar till en ranking över mäktiga länder, där Sverige placeras på en sjätte plats. Sverige hyllas samtidigt för att ha några av världens bästa reklambyråer och ”killer marketing skills”.
_

Spännande startups och en prickig klänning för 35 dollar
Ett flertal spännande, svenska startups har lyfts fram i internationella media. Menyou är den senaste svenska musiktjänsten som, enligt Arctic Startup, har potentialen att rädda musikindustrin. Connected World skriver om Yanzi Networks innovation, som använder Intels nya atomprocessor för att sälja tjänster för fjärraccess av kameror, temperaturgivare och andra detektorer. Och Technology Review rapporterar om ClimateWell som prisats av General Electrics för sitt energieffektiva kyl- och värmesystem.

Avslutningsvis fick Hennes & Mauritz enorm uppmärksamhet när USA’s first lady Michelle Obama bar en av H&M’s klänningar (med en prislapp på 35 dollar) under en direktsänd talkshow.
_

Den här rapporten kommer från Sveriges Marknadsförbund och är sammanställd av Johan Nylander på The Swedish Wire. Den kompletta rapporten publiceras inom kort på förbundets webbsajt (rapporten är tillgänglig för medlemmar – vilket f.ö. varje svenskt företag borde vara).

Hittar du något om svenska varumärken i utländsk media, tipsa Johan Nylander med ett mejl.

_

Relaterat:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress