Läste ett underbart inlägg på David Hendersons blogg. Det handlar om en senior PR-konsult på Ketchum, en av de ledande byråerna i USA, på väg till ett möte med en av byråns största kunder, FedEx.
Konsulten, James Andrews, skall träffa informationsavdelningen för att diskutera möjligheterna med de sociala medierna. Väl framme i Memphis, där FedEx huvudkontor ligger, skriver Andrews följande meddelande på Twitter:
Jag är i en av de där städerna där jag kliar mig i huvudet och säger: Jag skulle hellre dö än bo här.
James Andrews, med det ödmjuka Twitternamnet @keyinfluencer, räknade nog inte med de sociala mediernas genomslagskraft. Hans tweet spreds nämligen genast bland de högsta cheferna på FedEx. Och det är mer eller mindre allmänt känt att Fred Smith, FedEx grundare, styrelseordförande och koncernchef, är mycket stolt över sin hemstad.
Någon på kommunikationsavdelningen skickade samma kväll ett personligt mail adresserat till ”Mr Key Influencer”, i vilket det bl.a. stod följande:
…din kommentar om Memphis, där huvudkontoret för en av dina största och mest lönsamma kunder ligger… [ ] Vi vet inte hur många miljoner dollar vi betalar Ketchum varje år… men vi är tämligen säkra på att det borde vara tillräckligt för att vi skall förtjäna mer respekt… [ ] En risk med sociala medier är ju att människor faktiskt läser det du skriver…
Lämna ett svar