Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Hur ärlig kan du vara på Twitter?

Läste ett underbart inlägg på David Hendersons blogg. Det handlar om en senior PR-konsult på Ketchum, en av de ledande byråerna i USA, på väg till ett möte med en av byråns största kunder, FedEx.

Konsulten, James Andrews, skall träffa informationsavdelningen för att diskutera möjligheterna med de sociala medierna. Väl framme i Memphis, där FedEx huvudkontor ligger, skriver Andrews följande meddelande på Twitter:

Jag är i en av de där städerna där jag kliar mig i huvudet och säger: Jag skulle hellre dö än bo här.

James Andrews, med det ödmjuka Twitternamnet @keyinfluencer, räknade nog inte med de sociala mediernas genomslagskraft. Hans tweet spreds nämligen genast bland de högsta cheferna på FedEx. Och det är mer eller mindre allmänt känt att Fred Smith, FedEx grundare, styrelseordförande och koncernchef, är mycket stolt över sin hemstad.

Någon på kommunikationsavdelningen skickade samma kväll ett personligt mail adresserat till ”Mr Key Influencer”, i vilket det bl.a. stod följande:

…din kommentar om Memphis, där huvudkontoret för en av dina största och mest lönsamma kunder ligger… [ ] Vi vet inte hur många miljoner dollar vi betalar Ketchum varje år… men vi är tämligen säkra på att det borde vara tillräckligt för att vi skall förtjäna mer respekt… [ ] En risk med sociala medier är ju att människor faktiskt läser det du skriver…


Publicerat

i

,

av

Kommentarer

2 svar till ”Hur ärlig kan du vara på Twitter?”

  1. Profilbild för johan
    johan

    Det räcker väl med att Elvis (king of rock´n roll) har bott där, och Martin Luther King blivit mördad där, för att behandla den staden med vördnad. Sedan är det möjligt att man hellre vill dö än att bo där. Med facit i hand skall man kanske inte vara så tydlig med det. Det kan kosta…

  2. Profilbild för MagentaDeHex
    MagentaDeHex

    …å andra sidan: Att karln inte gillar Memphis behöver ju inte betyda att han gör ett sämre jobb för kunden? Visst är det en ”risk” med sociala medier men den här historien visar ju bara att ”risken” vi tar är att vi visar varandra vilka vi egentligen är? Att säga ”vi betalar dig miljoner dollar, därför ska du (iallafall låtsas) älska vår stad kan väl vara värt en eftertanke?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress