Mellan 1997 och 2007 har Saab genererat en sammanlagd nettoförlust på 25 550 miljoner kronor, enligt E24:s beräkningar. Det motsvarar 44,7 miljoner kronor i veckan. Eller 6,4 miljoner om dagen. Det motsvarar också en förlust på 18 610 kronor per bil, räknat på totalt 1 372 873 producerade bilar under perioden.
Och nu skall alltså Saab rekonstrueras.
Vad talar för att Saab skall lyckas bättre de kommande 10 åren? Vad tror du, kommer Saab att finnas kvar om 10 år?
[poll id=”2″]
Jag tror att Saab, för att överleva, måste hitta en ägarform som inte låter sig styras av kortsiktiga finansiella krav och mål. Ägarna och ledningen måste kunna arbeta långsiktigt för att uppfylla kundernas behov och önskemål, inte känna sig tvungna att på kvartalsbasis anpassa sig efter aktieanalytikernas förväntningar.
Jag tror också att Saab måste se bortom sin produkt. Saab måste identifiera ett syfte med sin verksamhet – och det syftet är sannolikt inte att tillverka bilar, även om bilar kan bli produkten av syftet.
Kanske kommer Saab inte ens att bygga bilar. Kanske kommer Saab att använda all den kompetens som finns i bolaget till något annat. Något som vi i Sverige har potential att i framtiden vara riktigt konkurrenskraftiga i (även om vi kanske inte är det idag).
Bygga världens mest miljövänliga motorer, till exempel. Eller sälja designkompetens till andra biltillverkare. En sak är dock säker:
Sagt av en mycket nöjd Saabägare.
(Vill du veta vilka företag som finns kvar om 100 år? Klicka här.)
Tillägg den 24 september 2010: Apropå att sälja bilar, läs Mats Rönnes tankar om ett bilköp i inlägget Hur svårt är det att köpa från dig (eller ”Car Buying for Dummies”).
Lämna ett svar