Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Bästa ägaren för Saab

Kommer Saab att finnas kvar om 10 år, frågade jag i ett blogginlägg för någon månad sedan. Av de 210 som svarade, hade 63% svårt att se en framtid för det svenska bilmärket. Frågan är: Varför?

En förklaring kan vara att Saab mellan 1997 och 2007 gick back med i genomsnitt 6,4 miljoner kronor per dag, eller 18 610 kronor per bil (räknat på totalt 1 372 873 bilar under perioden). Siffror som knappast lockar till sig köpare.

En annan orsak till misstron kan vara att Saab som varumärke är svårt att ta på. Vad står bilen för, egentligen? Vad finns det i varumärket Saab som är annorlunda? Kort sagt: Vilka emotionella skäl finns det att välja en Saab framför något annat märke, t.ex. Volvo eller Audi?

Hjälp mig. (Och då ska du veta att jag faktiskt kör Saab.)

Under de senaste decennierna har varumärket Saab, i mitt tycke, försökt blir associerat med allt från ”turbo” till ”flygplan”, från ”yuppie professional” till ”miljövänlig biopower”.

Den sanna bilden av ett varumärke finns, som bekant, i huvudet på köparna. På webbsajten www.brandtags.net kan vem som helst ange det första som dyker upp i skallen när man ser en logotyp. Summan av alla besökares associationer presenteras som ett s.k. taggmoln; ju oftare ett ord eller en fras har nämnts desto större är det, och vice versa.

saabtags

Det här taggmolnet för Saab är i och för sig från början av mars  – jag publicerade det under rubriken Den sanna bilden av Volvo och Saab? – och dessutom ett kollage som jag själv satt samman (det dagsaktuella taggmolnet finns här). Därför kontrollerade jag idag, för säkerhet skull, om det skett några större förändringar. Jag kunde konstatera att det enda som egentligen hänt är att ”gm” seglat upp som en av de vanligare associationerna.

Brand Tags är naturligtvis inte en vetenskaplig analys av Saabs varumärkesimage. Upphovsmannen, Noah Brier, kallar webbsajten för ett experiment i varumärkesperception. Men håll ändå med om att bilden väcker en och annan tanke. Min spontanta var: Oj vad det spretar. (Jämför gärna med taggmolnet för Volvo, som helt domineras av orden Sweden/Swedish, Safety, Reliable och Boring.)

Med det som bakgrund, vilken ägare tror du är bäst för Saab?

[poll id=”4″]

Utveckla gärna dina tankar i en kommentar till det här inlägget._

Tillägg den 18 juni 2009: Jag har skrivit ett nytt blogginlägg i ämnet, som även publicerats på Newsmill. Inlägget finns här.

_

Relaterade inlägg: Saabs öde avgörs inte av jurister | Låt inte sjukvården av företag gå före friskvården

Kommentarer

18 svar till ”Bästa ägaren för Saab”

  1. Björn

    Eftersom du gav mig möjligheten att välja fritt: Toyota.

    Visst saknar de ett märke mellan Toyota och Lexus? Och visst skulle det vara intressant att se vad världens största bilkoncern – som dessutom har kommit långt vad gäller bl a hybriddrift – skulle kunna hitta på med Saab?

  2. petter

    äger en saab 9-5 Aero 06a
    en helt underbar bil.
    förstår inte varför folk är så rädda för saab
    ja tror mycket att många gamla sabbar som inte vart så lyckade ännu lever kvar i folks tankar.
    men VAKNA gott folk saab har blivit bättre och ja tror på att saab kan bli ännu bättre. trots allt så är det en svensk ikon.

  3. Jag röstade på Koenigsegg, men det ska ses som en röst på vilken radikalt annorlunda ägare som helst. Det skrivs ju mycket i tidningarna om hur viktigt det skulle vara att SAAB (och Volvo) hamnar i en stor trygg biltillverkares famn eftersom det ju är sååå dyrt att ta fram nya modeller på egen hand. Och visst, om man tycker att Vauxhall fått en bra utveckling nu när det är 100% Opel men med en annan skylt på för vissa marknader så kan man få drömma om att SAAB köps av någon annan drake nu när GM havererat. Personligen har jag högre krav på eget innehåll i en bil jag kallar svensk. Därför tror jag att en helt annan slags ägare är enda möjligheten, en mindre ägare och kanske en utan bilanknytning. Kort sagt en ägare som kan fokusera på lönsamhet och en ordentlig nischning av varumärket. SAABs grundläggande problem är ett alltför stort teknikfokus. Hur ska de lösa sina problem enligt ledningen? Jo vänta bara tills de nya modellerna kommer…

    ”Vad finns det i varumärket Saab som är annorlunda?” Är inte det förunderliga svaret att SAAB uppfattas som just bara annorlunda utan att man riktigt kan ta på vad det är man ser som annorlunda. Antagligen kan det ha att göra med deras egenartade och rent besynnerliga tekniska lösningar. I sverige ser vi ju ofta SAAB som en folkbil, men utomlands så ses den ju som en bil för intellektuella. Speciell, helt enkel.

    Själv har jag ägt en 20 år gammal SAAB en gång och det är en upplevelse som nog gör att det ska till ett väldigt bra pris innan det blir en till SAAB i mitt liv.

  4. Hej, eftersom du utmanar mig med en email, så har jag tidigare skrivit om Hasselblad och Imacon på min blogg. Vad vi än tycker om SAAB nu så kan dom göra bilar. Det tar ett tag att bygga upp ett knowhow.

    Varumärket spretar, det håller jag med om. Jag tror att vi kommer att förflytta oss framöver, men vi behöver lättare fordon som drar mindre ström. Saab är ju innovativt men bör sättas ihop med ABB = SAABB.

    Då finns det en chans för överlevnad, kanske. Men inte mer av samma, nej. Hasselblads framtid låg inte hos Leica som också hade missat tåget. Jag använder uttrycket ”glassen smälter” för hur varor sjunker i värde, även nya. En del köper upp all glass i hopp om att den skall smälta långsammare. Men smälter gör den, för det är konsumenten som vinner i längden.

  5. Röstade på ”någon annan” och känner mej manad att kommentera. Marknaden för bilar minskar i det övergödda väst därför är min högst personliga och fullständigt oprofessionella tanke att lösa svenskarnas problem med sitt SAAB att helt enkelt sälja både varumärket och ”know how” till någon bättre behövande. Till Kina, Indien eller någon i MENA, varför inte till Irak? Ta pengarna och satsa dem på något nytt mera speciellt och innovativt. Något som lilla Sverige egentligen behöver. Något mer exotiskt kanske. Tillägas bör kanske att även jag varit flerfaldig och mycket nöjd SAAB-ägare dock inte just nu, kör heljapanskt, Toyota i Irak och Subaru i Sverige. Är man en svikare då måntro? 😉

  6. Roland Larsson

    Tycker att ett Japanskt Kinesiskt företag skall ta hand om SAAB. VAD HAR VARIT FELET ATT DET GÅTT DÅLIGT. De som tar över måste jobba knall hårt för att få ut Märket samt nyare modeller till ett bra pris. Det behövs en liten bil. Får väl önska Lycka till. Jag har sålt min SAAB i veckan, kan ej vänta.

  7. Intressant ämne. Jag har haft SAAB, flera stycken till och med och har inget emot bilen som sådant. Men i nuläget känns som om att SAAB på sitt sätt personifierar hela bilindustrin. Jag tror att bilindustrin som helhet kommer att genomgå en radikal och drastisk förändring där en hel del aktörer kommer att försvinna för att de inte kan leverera produkter för framtiden (eller visionalisera produkter för framtiden). Min generation köper bil av helt andra skäl än nästa generation. Och det kommer att sätta sina spår, det är jag övertygad om.

  8. Gissa På

    SAAB funkar bäst på egna ben. Det var ett litet udda bilföretag en gång i tiden. Snälla gud och alla bilstraffskatter – låt det hända igen.

  9. Magnus P

    Jag röstade på att man borde lägga ner verksamheten, anledningen till detta är för att som micco skrev så har SAAB inte kommunicerat ut någon USP i sin marknadsföring. SAAB faller därför oftast in i bilföretagens bilflotta som de gjorde med GM och detta kan fungera om tillverknings kostnaderna är låga vilket de dock inte är för SAAB. Tyvärr så gäller det för SAAB som för alla andra, gör om gör rätt!

  10. @Staffan Ehde
    Tanken är kittlande och intressant. Något helt nytt; en tvärindustriell lösning där båda gynnas och kan stärka sin konkurrenskraft. Håller också med om att framdrivning högst sannolikt är det strategiskt viktigaste området för bilindustrin (gas, el, hybrid, något nytt). Frågan är dock: Vad har Saab med sig till förhandlingsbordet?

  11. Bosse Bildoktorn

    Vem det än blir måste Saab skapa något helt nytt – något unikt. Den nye ägaren kommer inte att lyckas om produkten och varumärket fortsätter i samma spår. För att skapa något nytt krävs djärva idéer och ett stort mod. Låt oss hoppas att den nye ägaren besitter båda egenskaper.

  12. Hansan

    Känslan i en Saab!! Jag har just köpt min åttonde Saab (9-3 TiD 5d Aut) och det känns så bra!
    Har just sålt min BMW 528 iA som hängt med i 24000 mil. Trodde faktiskt att jag skulle sakna den men det gör jag inte.

  13. Jag vädrar en viss framtidkänsla i Saab, fast själv föredrar jag att åka Jaguar.

  14. nerös

    subaru is very heat

  15. AndyPandy

    Pratar man med amerikaner är Saabs varumärke urstarkt. Det är helt självklart att såna som Bill Gates kör Saab. ”He is a practical man.” Med bra nya modeller är potentialen att öka volymerna oerhörd.

  16. pandyandy

    Det här måste vara det bästa som kan hända för saab har sålt min xc70 och köpt mig en saab 9-5 06 och jag är nöjd

  17. Saab är igång med att hitta årets teknik-kvinna. Är det månne så att man vill göra om Volvos succé med YCC? Bygger SAAB den bilen som Volvo aldrig gjorde, vet jag rätt många som är intresserade av att köpa den! Vilken grej det vore 🙂

  18. sara

    därför att jag inte har tid att jaga audi-krängare (som är upptagna med något annat än att kränga). sen är de kolleger som tar ut en volvo så erbarmligt tråkiga (sossiga). uteslutningsmetoden mao. för fler alternativ finns ju inte på större ftg.

    i molnet är kombinationen cool&ugly oemotståndligt.

    och k-egg verkar ju fungera löjligt bra så här långt (knappt ett dygn).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress