Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Dags att vakna!

Gästinlägg av Thomas Ahrens

If it doesn’t kill you, it will only make you stronger.

Det klassiska citatet gäller både människor och företag. Lågkonjunkturen, efter en långdragen högkonjunktur, har tvingat åtskilliga företag att tänka om eller lägga ner verksamheten. De som skar guld med täljknivar under högkonjunkturen, och alla som sålde trevlighetsprodukter, har tryckts ut i kylan när de upptäckt att guldet sinar och knivarna var oslipade.

Medvinds-seglar-chefer ersätts av ordningsmän med hårdare nypor. Slagorden ”Tillväxt, Erövra nya marknader, Innovation” har ersatts av ”Lönsamhet, Gräv där du står och Effektivisering”. En nyttig övning för alla företag som under sötesbrödsdagarna lagt på sig för mycket fett, för stora staber och vidlyftiga vanor. Även excesserna i att sko sig själv på företagets bekostnad, som Skandia Liv och AMF står som symbol för, får förhoppningsvis ett slut. När sedan stålbadet är över så står vi med väsentligt mycket starkare företag, med en sund och lönsam affär och en respekt för att pengar måste tjänas in.

Bra så. Smålänningen i mig myser. Men en annan del av mig ryser. Är vi på väg att göra samma fel igen. Gamle Hegels ”Tes-Antites-Syntes” kommer inför mina ögon. Efter årtionden av förutsägbara konjunktursvängningar togs vi på sängen av millennieskifteshypen. Sedan togs vi på sängen igen av en lågkonjunktur som vi inte sett maken till sedan 1930-talet. Tes-Antites. När skall vi vakna upp för att klara av att göra syntesen? När blir ”lönsam tillväxt” det som alla pratar om? När blir den konstart som handlar om att skapa Tidsmonopol, skapa nya marknader och utmana gamla branschsanningar upphöjd till norm? När lämnar balansräkningsexorcisterna och snålvargarna plats för investerande, aggressiva smålänningar som inser att morgondagens marknader ligger i Kina och Indien? När vaknar börsen upp och inser att anorektiska företag må vara lönsamma och effektiva, men de intressanta företagen är de som bygger muskler? När skall pressen börja lyfta fram de goda exemplen som inte bara visar lönsamhet utan också börjat investera och bygga för framtiden?

Eller, hemska tanke, kommer vi att hoppa direkt från antites till en ny tes? 1990-talet gick från fastighetsboom till djup depression och rätt in i den hype som Internet, mobiltelefoner, millennieskifte etc. eldade på. Skall vi göra om den resan igen? Blir det bioteknik eller ett försenat 1930-talsgenombrott som blir startskottet?

Bästa medicinen är nog att vi alla redan nu börjar fila på expansionsstrategier med rubriken ”Uthållig, lönsam tillväxt”.

”Nej, tillväxt är av ondo. Nu är det lönsamhet som gäller!” hör jag någon ropa.

Jo, i en skyddad värld är det så. Men världen är nu en gång för alla transparent och lättillgänglig för alla. Kineser och indier har konkurrensfördelar och västutbildade chefer som vet var de skall leta efter insomnade företag som tror sig sitta säkert på lokala marknader eller inmutade nischer.

Ring, ring! Vakna upp! Höj blicken över den välrensade balansräkningen.

Thomas Ahrens är grundare av och VD för Ahrens Rapid Growth, samt initiativtagare till Tillväxtlistan – en lista över Sveriges uthålliga snabbväxare, som publicerats sedan 1993. Hans mångåriga forskning kring snabbväxande företag gör honom till en av Sveriges mest framstående och välrenommerade auktoriteter inom organisk tillväxt. Thomas har skrivit bl.a. Rebelledaren, Tidsmonopolet och Makten och närigheten, i evighet?.


Publicerat

i

av

Kommentarer

Ett svar till ”Dags att vakna!”

  1. thats right

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress