Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Vad är skolans syfte?

teacher_school

Vare sig det handlar om företag, poltiska partier eller offentlig verksamhet är jag övertygad om att framgång baseras på ett tydligt och meningsfullt syfte. Syftet är själva kärnan i verksamheten, och det är den kärnan som skapar riktning och motiv samt karaktär och särprägel.

Men kanske än viktigare är det faktum att ett spännande och motiverande syfte, som dessutom har någon form av socialt värde, utgör själva källan till våra idéer och visioner. Syftet är energin som skapar fantasin, kreativiteten och passionen – både i oss själva och i de människor vi vill arbeta med och för.

Trots allt: Vi vill att alla institutioner i samhället, från privata företag och offentlig verksamhet till politiker och media, tar ett större ansvar för de problem vi möter i vår vardag. Bryr du bara om dig själv kommer ingen till slut att ha förtroende för dig. Och just förtroende blir en allt mer värdefull valuta i den globala ekonomin.

Det här resonemanget är hämtat från Mats Lederhausens gästinlägg, Varför ditt syfte skall väga tyngre än din produkt. Samma resonemang borde, som sagt, tillämpas på fler områden än inom företagandet.

Som skolan, till exempel.

För några månader sedan listade jag marknadsföringstänkaren och författaren Seth Godins förslag på tänkbara syften för skolan (hans inlägg finns här). Den listan tål att upprepas:

  1. Skapa välinformerade medborgare.
  2. Göra det möjligt för människor att läsa för skoj skull.
  3. Lära ut rudimentära färdigheter för det kommande yrkeslivet.
  4. Säkerställa bra resultat i nationella prov.
  5. Homogenisera samhället, åtminstone en smula.
  6. Pastörisera bort farliga idéer.
  7. Sysselsätta barn medan föräldrarna arbetar.
  8. Lära framtida medborgare hur de ska foga sig.
  9. Lära framtida konsumenter hur de skall önska.
  10. Bygga en social struktur.
  11. Skapa ledare som hjälper oss på den globala arenan.
  12. Skapa framtida forskare som säkerställer framskridandet inom t.ex. teknologi och medicin.
  13. Lära ut för sakens skull.
  14. Hjälpa människor att blir intressanta och produktiva.
  15. Avväpna proletariatet.
  16. Etablera en samhällsgrund på vilken en typisk person inte kommer att snubbla.
  17. Hitta och hylla underbarn, genier och de mest talangfulla.
  18. Se till att barn lär sig motionera, äta rätt och undvika de vanligaste hälsoproblemen.
  19. Lära framtida medborgare att lyda auktoriteter.
  20. Lära framtida anställda att också göra det.
  21. Öka uppskattningen för konst och kultur.
  22. Lära ut kreativitet och problemlösning.
  23. Minimera allmän felstavning.
  24. Öka samhällets emotionella intelligens.
  25. Minska kriminaliteten, genom att lära ut samhällskunskap och etik.
  26. Öka förståelsen för vad ett bra liv är.
  27. Se till att idrottslagen får tillräckligt många spelare.

Med tanke på hur lång tid du och jag har tillbringat vid skolbänken, och med tanke på den betydelse dagens skola har för morgondagens värld, är det märkligt att frågan ställs så sällan.

Vad är egentligen syftet med skolan?

_

Relaterade inlägg: Varför ditt syfte skall väga tyngre än din produkt | Förtroendets paradox


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter:

Kommentarer

5 svar till ”Vad är skolans syfte?”

  1. Rolle

    Skolan har faktiskt ett antal syften. De står att läsa om i läroplanen som allt för ofta hamnar i skuggan av kursplanerna, och andra uppgifter som åläggs skolan. Kursplanen ska dessutom läsas i ljuset av läroplanen för att få ett sammanhang och ett syfte.
    Vad är då läroplanens viktigaste syfte?
    Att skapa fungerande, helst ansvarstagande, demokratiska medborgare.

    Sen har väl skolan alltid haft det dolda syftet att ta hand om barnen medan mamma och pappa arbetar, men det lär vi aldrig få läsa i någon läroplan av förklarliga skäl.

  2. Urban

    @Rolle
    Synd bara att det vackra syftet så ofta glöms bort.

  3. eureka

    man ska se till att sådana läraromdömen inte ska fungera som en stämpel på barnets panna livet ut. Efterssom man har vana att gå ifrån,svenska lärare är felfria och bara duktiga. Men som vi ser, det finns olika förutfattade meningar och dåliga omdömen av lärarna som ofta beror på själva pedagoger. Som resultat, eleverna behandlas och döms fel. Sådana omdömen ska tas fram bara med föräldrarnas samtycke.

  4. Jag är förälder till två döttrar i waldorfskola där jag också är engagerad som ledamot i stiftelsens styrelse. Föräldrar och skolledning har gemensamma arbetsgrupper och jag ingår i kommunikationsgruppen. Skolans varumärkeslöfte är: ”Livslång lust till lärande”

    Jag har följt Seth Godin i säkert 10 år och tagit intryck av utöver hans texter i ämnet även av Daniel H. Pink, Sir Ken Robinson mfl som förespråkar kreativa skolor som fokuserar på att bevara och utveckla barnens inneboende motivation.

    Det innebär att man därmed måste förhålla sig frågande till yttre motivationsfaktorers värde och konsekvenser såsom betyg, provresultat och status i gruppen erhållen genom konsumtion(kläder, mobiler, spelkonsoler, prylar). Tyvärr är yttre statusmarkörer(som primärt driver Y individer)den gängse normen idag i västvärlden vilket gör att pedagogikens mycket moderna tankar lätt avfärdas som flum.

    Vår skola vet att vi inte tilltalar ängsliga föräldrar rädda att utmana normen och är tydliga med vårt syfte som är kristallklart: Livslång lust till lärande!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress