Vare sig det handlar om företag, poltiska partier eller offentlig verksamhet är jag övertygad om att framgång baseras på ett tydligt och meningsfullt syfte. Syftet är själva kärnan i verksamheten, och det är den kärnan som skapar riktning och motiv samt karaktär och särprägel.
Men kanske än viktigare är det faktum att ett spännande och motiverande syfte, som dessutom har någon form av socialt värde, utgör själva källan till våra idéer och visioner. Syftet är energin som skapar fantasin, kreativiteten och passionen – både i oss själva och i de människor vi vill arbeta med och för.
Trots allt: Vi vill att alla institutioner i samhället, från privata företag och offentlig verksamhet till politiker och media, tar ett större ansvar för de problem vi möter i vår vardag. Bryr du bara om dig själv kommer ingen till slut att ha förtroende för dig. Och just förtroende blir en allt mer värdefull valuta i den globala ekonomin.
Det här resonemanget är hämtat från Mats Lederhausens gästinlägg, Varför ditt syfte skall väga tyngre än din produkt. Samma resonemang borde, som sagt, tillämpas på fler områden än inom företagandet.
Som skolan, till exempel.
För några månader sedan listade jag marknadsföringstänkaren och författaren Seth Godins förslag på tänkbara syften för skolan (hans inlägg finns här). Den listan tål att upprepas:
- Skapa välinformerade medborgare.
- Göra det möjligt för människor att läsa för skoj skull.
- Lära ut rudimentära färdigheter för det kommande yrkeslivet.
- Säkerställa bra resultat i nationella prov.
- Homogenisera samhället, åtminstone en smula.
- Pastörisera bort farliga idéer.
- Sysselsätta barn medan föräldrarna arbetar.
- Lära framtida medborgare hur de ska foga sig.
- Lära framtida konsumenter hur de skall önska.
- Bygga en social struktur.
- Skapa ledare som hjälper oss på den globala arenan.
- Skapa framtida forskare som säkerställer framskridandet inom t.ex. teknologi och medicin.
- Lära ut för sakens skull.
- Hjälpa människor att blir intressanta och produktiva.
- Avväpna proletariatet.
- Etablera en samhällsgrund på vilken en typisk person inte kommer att snubbla.
- Hitta och hylla underbarn, genier och de mest talangfulla.
- Se till att barn lär sig motionera, äta rätt och undvika de vanligaste hälsoproblemen.
- Lära framtida medborgare att lyda auktoriteter.
- Lära framtida anställda att också göra det.
- Öka uppskattningen för konst och kultur.
- Lära ut kreativitet och problemlösning.
- Minimera allmän felstavning.
- Öka samhällets emotionella intelligens.
- Minska kriminaliteten, genom att lära ut samhällskunskap och etik.
- Öka förståelsen för vad ett bra liv är.
- Se till att idrottslagen får tillräckligt många spelare.
Med tanke på hur lång tid du och jag har tillbringat vid skolbänken, och med tanke på den betydelse dagens skola har för morgondagens värld, är det märkligt att frågan ställs så sällan.
Vad är egentligen syftet med skolan?
_
Relaterade inlägg: Varför ditt syfte skall väga tyngre än din produkt | Förtroendets paradox
Lämna ett svar