Copywritern Mattias Åkerberg reflekterar på sin utmärkta blogg Please copy me över ännu en sorlig historia om reklamen och konsumenten. Han syftar på Microsofts rikligt belönade reklamfilm ”Breaking up with Advertising”, och menar att den är osannolikt träffande trots att den har två år på nacken:
Fortfarande avfärdar många sociala medier som flugor och hokuspokus. Ingenting skulle kunna vara mer fel. Men det handlar inte om sociala medier. Bort med det begreppet; det är både missvisande och förvirrande. Det som hänt och händer är större än så. Kalla det en revolution om du vill (för det är precis vad det är). Människor har ledsnat på reklam i den form vi lärt dem, och vill se varumärken som kommunicerar ärligt och mänskligt med sina konsumenter. Verkligen kommunicerar. Lyssnar, tänker, pratar, lyssnar. Som bjuder på sig själva. Som berättar någonting intressant.
Hans tankar ligger helt i linje med de jag delar med mig av på Mindpark, under rubriken ”Morgondagens varumärken byggs inte med gårdagens metoder”. I inlägget skriver jag bl.a.:
I en värld där sättet på vilket människor och varumärken kommunicerar och interagerar håller på att förändras i grunden, kan vi helt enkelt inte tillämpa samma idéer, teorier och metoder för varumärkesutveckling som vi gjorde för 20, 30 och 40 år sedan. Till att börja med måste vi sluta upp med att betrakta sociala medier som en enskild mediekanal. De kan helt enkelt inte längre väljas bort till förmån för någon annan kanal (lika lite som det gick att välja bort den industriella revolutionen för 200 år sedan).
Min poäng är att vi befinner oss i ett socialt och beteendemässigt skifte som eftervärlden mycket väl kan komma att likna vid den industriella revolutionen. Och att det här skiftet inte handlar om teknologi och medier, utan om att våra grundläggande värderingar och drivkrafter håller på att förändras; från ett samhälle som kretsade kring massproduktion, konsumtion och materialism – alltså ”att ha” – till ett samhälle som allt mer drivs av att dela, ge, engagera, skapa och samarbeta – alltså ”att bidra”.
Mats Rönne, gästbloggare här och tillika ordförande i Sveriges Annonsörer, bidrar till kunskapandet med en utförlig kommentar till mitt inlägg. Han skriver bl.a.:
Det handlar inte bara om att företag och varumräken ska bejaka och stimulera dialog och konversation med sina kunder och användare, utan också om att skapa möjligheter för användarna att ha en konversation med varandra. Skiftet är således inte så mycket från envägs- till tvåvägskommunikation, som det är från att kommunicera med sina kunder till att låta dessa kommunicera med varandra.
Mats skriver vidare att även han är övertygad om att företag framöver måste tillämpa helt nya tankesätt för att lyckas, och instämmer i att sociala medier inte bör ses som ännu en mediekanal utan snarare som ett forum i vilket ägandeskapet av vad som kommuniceras delas mellan de som deltar.
Vi talar med m.a.o. inte enbart om en marknadsförings-, kommunikations-, pr- eller reklamfråga. (Och definitivt inte om en IT-fråga!) Det här sociala och beteendemässiga skiftet kommer att beröra alla funktioner i ett företag. Något som David Armano, från Dachis Group, belyser i ett inlägg på Harvard Business Publishing. Han definierar framtidens ”sociala företag” som de som verkligen deltar, till skillnad från de som hanterar sociala medier som ännu en ny form av marknadskommunikation. I blogginlägget listar han fem konkreta utmaningar som varje organisation borde planera för, eftersom han menar att de är:
…challenges nearly every organization will face as changes in people, process and technology – fueled by the collective movement we call social media – begin to transform business.
Vi står onekligen inför en lika utmanande som spännande framtid. En framtid som för vissa verksamheter ligger närmare än för andra, men som för de flesta förmodligen ligger närmare än de tror (och kanske önskar).
Men om du vågar, vill och kan börja anpassa dig till den här framtiden redan idag, kommer du också att ha ett försprång i morgon. Eller för att citera Frank Lloyd Wright:
Business is like riding a bicycle. Either you keep moving or you fall down.
_
Relaterade inlägg:
Lämna ett svar