Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Pennan som förolämpade en nation

 

Det här är en historia som ger uttrycket ”pennans makt” en helt ny innebörd. Men som också påminner oss om hur viktigt det är att förstå marknaden – att känna till kundernas kultur, kunskap och värderingar – innan vi sätter våra kreativa kommunikationsalster i arbete.

Lyxpennan Montblanc bestämde sig för att göra en allvarlig satsning i Indien. En miljard människor är trots allt en marknad värd att uppmärksammas, inte minst med tanke på att nästan 100 miljoner indier är mycket förmögna även med europeiska mått mätt.

Enkom för Indien skapade Montblanc en lyxpenna i rhodium och guld, med namnet ”Mahatma Gandhi”. Pennan lanserades i fredags, den 2 oktober (på årsdagen av Gandhis födelsedag), och säljs till det facila priset av motsvarande drygt 165 000 kronor stycket.

Det finns endast 241 numrerade Gandhi-pennor. Antalet är valt för att hedra det antal mil Gandhi gick under protestmarschen mot införandet av skatt på salt år 1930. På köpet får varje penägare också en åtta meter lång guldtråd, som sägs representera sländan och bomullen som Gandhi använde för att väva sina egna kläder.

För den något mindre förmögne, finns en något mindre kostsam variant i 3 000 numrerade exemplar. Denna siffra sägs symbolisera massan av människor som valde att följa Gandhi i hans kamp för Indiens självständighet.

Reaktionen blev vad Montblanc förtjänade. En hel nation rasade mot det olämpliga i att sälja extrem lyx kopplat till en nationalhjälte vars värderingar var de rakt motsatta: Själslig rikedom framför materiell dito. (Dessutom var Gandhi en ivrig förespråkare av att välja indiska varor före utländska.)

Eller som chefen för konsumentutbildningscentret i Kerala, Dijo Kappen, sammanfattade det:

It’s a mockery of the great man and an insult to the nation.

Något som chefen för den tyska penntillverkaren, Lutz Bethge, helt verkar sakna förståelse för:

I certainly have to say, I wouldn’t have thought that people would have reacted negatively.

Själv sitter jag i avlägsna Sverige och ställer mig förundrat frågan: Hur tänkte de?

Relaterat:

 


Tack till Staffan Ehde som tipsade om notisen på brandchannel, som jag baserat inlägget på.

Kommentarer

5 svar till ”Pennan som förolämpade en nation”

  1. johanna parikka altenstedt

    Vi får väl se men jag har en känsla av att spridningen av detta misslyckande ger pennan skruvad reklam och samlarvärde, och folk utanför Indien kanske köper dem i alla fall.

  2. Daniel Oelker

    Det är ju ett klassiskt dilemma i ett internationellt bolag: man ser världen ”inifrån och ut”, istället för att sätta konsumenten i centrum för sina ansträngningar. Jag undrar bara vad den indiska landschefen för MB sade, innan pennan släpptes….?

  3. […] om att lansera en 165 000-kronorspenna med namnet: Mahatma Gandhi. Utan att avslöja för mycket av Micco’s artikel kan jag säga att enligt USA Today så blev var enda kotte i Indien […]

  4. Som min vän Tore Claesson en gång sade – i en del bolag andas man inte samma luft som vi andra. De går på någon sorts stolle-gas som får dem att fatta beslut långt utanför världskartan. Men jag håller med Johanna. Bad publicity is still publicity, och som Anna Anka har visat finns det gott om medkännande miljonärer, som inget hellre vill än visa sin solidaritet med vanliga människor… Vad kan väl vara bättre än att dra fram än en Gandhi-penna för att visa att man tänker på indierna? Milda tider. Har MB ingen varumärkeskonsult? Här är löpläge…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress