Du läser en mycket inflytelserik blogg. Åtminstone enligt Inflytande.se – det senaste alstret från webbinnovatören Ted Valentin, mannen bakom bl.a. Blogipedia och 24 hour business camp.
Inflytande.se klassar inflytandet i bloggosfären baserat på hur många som länkar till bloggen. Enligt den parametern har endast 5% av alla svenska bloggar ett större inflytande än The Brand-Man (micco.se), vilket förstås är mycket smickrande och glädjande men också en aning förvånande med tanke på att innehållet på den här bloggen är minst sagt nischat. Fokus är marknadsföring och varumärkesutveckling, kryddat med en och annan filosofisk aspekt på företagande.
Sedan jag började blogga, den 18 december 2008, har jag skrivit 160 inlägg. Av dessa har jag kategoriserat nästan lika många under varumärken som under marknadsföring, 59 respektive 64 inlägg. Vilka inlägg som lästs flest gånger ser du i högerspalten, under rubriken Populära inlägg.*
Men i det här inlägget tänkte jag pröva mitt påstådda inflytande dels genom att lyfta fram fem av de mindre lästa inläggen, skrivna mellan den 3 augusti och den 3 november i år, dels genom att tipsa om fem bloggar som jag anser är värda att besökas och läsas.
Gemensamt för de fem läsvärda bloggarna är att de är välskrivna och att de har ett inspirerande och insiktsfullt innehåll (du hittar listan längst ner i det här inlägget).
Gemensamt för de fem mindre lästa inläggen är att jag anser dem vara värda en andra chans, och att de knyter an till de senaste veckornas mycket intressanta diskussioner här på The Brand-Man om vad ett varumärke egentligen är (läs mer här och här).
Klicka på respektive rubrik för att läsa hela inlägget.
- Vad händer om ditt varumärke blir ett verb?
Om varumärkesdegeneration i allmänhet och den gryende trenden att verbifiera sitt varumärke i synnerhet. Alltså om att låta varumärket bli det kunden gör. I kommentarerna resoneras det kring verbifiering som en möjlighet snarare än ett hot, men också kring de grammatiska skillnaderna mellan svenska och engelska. - Problemet med varumärkesproblemet
Hur många varumärkesproblem är egentligen varumärkesproblem? Tänk om de sjunkande marknadsandelarna, den misslyckade produktlanseringen eller de sämre täckningsbidragen är ett kommunikationsproblem? Eller, Gud förbjude, ett produktproblem, personalproblem eller distributionsproblem? - Hur viktigt är priset?
När dina säljare eller kunder högljutt kräver att du måste sänka priserna är det inte nödvändigtvis prisnivån som är felet. Problemet är mer sannolikt att dina kunder inte upplever att de får ett tillräckligt värde för de pengar du vill ha för produkten. Och det rätta värdet är den upplevda nyttan delat med priset. - Bästa sättet att öka lönsamheten
Inlägget borde heta ”Bästa sättet att växa lönsamt”, vilket också påpekas i kommentarerna. Det som inlägget kretsar kring är nämligen frågan: Vilket är mest gynnsamt för ditt varumärke på sikt, att expandera till nya marknadssegment eller att öka dina marknadsandelar i befintliga segment? - Varför är vi så förtjusta i konst?
Kan kanske tyckas vara en udda fågel i samlingen: Ett inlägg som presenterar en teori om att vår estetiska smak är nedärvd sedan människans begynnelse, och därmed i grunden lika oavsett kultur och nationalitet. Men skulle teorin visa sig vara sann, kommer synen på konst och på konstens syfte att förändras radikalt – liksom det sätt på vilket varumärken kommunicerar med sin omvärld.
Avslutningsvis skulle jag vilja be dig om en tjänst. Tipsa vänner eller kolleger som arbetar med, studerar eller har ett intresse av marknadsförings- och varumärkesfrågor om den här bloggen (https://micco.se). Ju fler vi blir som deltar i diskussionerna, desto klokare blir vi.
_
Fem bloggar värda ett besök:
- Brand Strategy Insider | Om varumärkesutveckling
- Pers Värld | Om kommunikation och design
- Please copy me | Om reklam (med fokus på skrivandet)
- Doktor Spinn | Om PR
- Mindpark | Om sociala och industriella medier
* Enligt Bloggportalen har The Brand-Man under de senaste månaderna haft mellan 1.100 och 2.200 läsare per vecka.
Lämna ett svar