Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Var alla bra idéer kommer från

Det sägs att Keith Richards, gitarrist i The Rolling Stones, vaknade på ett hotellrum en förmiddag, duktigt bakfull, och upptäckte att han under natten spelat in något på bandspelaren som stod på nattduksbordet. Han spolade tillbaka bandet, tryckte på play och hörde sig själv mumla en melodislinga om och om igen.

Så föddes idén till det numera legendariska gitarr-riffet till låten ”Satisfaction”.

Därefter tog den kreativa processen vid, och den färdiga låten skapades genom ett samarbete mellan Keith Richards och Mick Jagger.

År 2004 utsågs Rolling Stones ”(I Can’t Get No) Satisfaction” till den näst bästa låten någonsin, efter Bob Dylans ”Like a Rolling Stone” – av tidningen Rolling Stone.

Men det här inlägget handlar vare sig om Keith Richards eller om världens bästa låtar. Det handlar om kreativitet, eller rättare sagt, om kreativitetens fundament; nämligen idén.

Kreativitet är att skapa något nytt och meningsfullt, skrev Per Robert Öhlin i en kommentar till sitt egna (och mycket intressanta) gästinlägg ”Vad är kreativitet?”. Och det nya är ofta större än summan av de ingående elementen.

För att kunna vara kreativ är alltså förmågan att komma på nya idéer en absolut nödvändighet. Men hur föds alla dessa idéer? Vad krävs för att de skall realiseras? Kom Keith Richards verkligen på riffet till Satisfaction helt plötsligt, under en fylledröm? Eller hade han kanhända burit på melodin under en längre tid, utan att själv vara medveten om den? (Och vad i hela fridens namn har caféer med idéer att göra?)

Steven Johnson är en amerikansk populärvetenskaplig författare med mycket intressanta tankar om idéers ursprung och vad som krävs för att de skall omvandlas till innovationer. Hans förra bok, The Invention of Air, handlar om amatörvetenskapsmannen Joseph Priestley som år 1794 flydde till Amerika, och som sedermera bl.a. upptäckte syret, uppfann sodavattnet, grundade en kyrka och bidrog till skapandet av Amerikas Förenta Stater. Ett genomgående tema i boken är hur komplext och tidskrävande det faktiskt är att göra vetenskapliga upptäckter, att komma till sociologiska insikter och, kort och gott, att få en riktigt bra idé.

I filmen överst sammanfattar Steven Johnson på fyra minuter sina tankar om varifrån bra idéer kommer. Och i filmen nedan utvecklar han resonemanget, bl.a. genom att addera en handfull konkreta och mycket tänkvärda exempel.

And that is how innovation happens: Chance, favors, the connected mind.

_

Stort tack till Sarah (@Sa_na_si på Twitter) för tipset på filmerna.

_

Relaterat:

Micco på Twitter ___ The Brand-Man på Facebook

Kommentarer

9 svar till ”Var alla bra idéer kommer från”

  1. Detta är onekligen ett populärt ämne och mången företagsledning sitter säkerligen och funderar på hur man ska kunna komma på nya, banbrytande idéer. Det är onekligen intressant och många idéer kommer säkerligen ur tillfället, att man stöter på ett problem i sin vardag vilken man hittar en lösning på. Ett samtal med vänner leder till nya tankar och idéer om något man diskuterar. That´s aaall fine! Men är idé-skapandet verkligen så okontrollerbart, måste vi gå runt och vänta på det där samtalet med rätt personer, eller vänta på att sätta oss i ett badkar med vatten för att DÅ, just då kommer en fantastisk insikt?

    Deckarförfattarinnan Camilla Läckberg pratade i något sammanhang om författarskapet om hur många talar om att gå att vänta på att få inspirationen för att skriva, det sades ta tid och kunde inte frammanas. Läckbergs åsikt var ”rumpan på stolen”- att sätta sig ner och jobba!, det är då det händer. På samma sätt menar jag att idéer skapas. Det handlar snarare om att nöta, jobba, skapa och kasta snarare än att gå och vänta på … *pling* – där kom det.

    Jag tycker man ofta missar den här biten – om att arbeta fram idéer. Där har kreativitetsmodeller en stor roll. Även arbetsmiljön som nämns i ett klipp och framförallt vilka man arbetar tillsammans med skulle jag vilja tillägga. Atmosfären i rummet – är det ett tillåtande klimat där det är ok för vem som helst att slänga ur sig vad som helst osv. En butelj vin gör inte saken sämre, det är ju faktiskt bevisat att en viss promille gör att vi blir mer kreativa, men med ett viktigt tillägg – för hög promille gör det inte.

    Slutligen kan jag tycka att när man pratar om kreativitet och idéskapande, att då illustrera detta i sina exempel, samt på sitt bokomslag genom en lysande glödlampa – då kan man fråga sig hur långt man har kommit i sin kreativa process.

  2. @martin
    Insikten att det krävs arbete för att föda idéer är, så som jag uppfattar det, en av Stevens huvudpoänger. Och jag instämmer; det uppstår inga idéer om du inte själv får dem att uppstå.

    Beträffande den typograferade glödlampan på omslaget till hans nya bok, Where Good Ideas Come From, och de illustrerade glödlamporna i den animerade presentationen kan jag tycka att kommunikation går före före originalitet. Om glödlampan intuitivt kopplas till ”idé”, eftersom den är en vedertagen idésymbol, varför krångla till det?

  3. *haha* Själv tvingade jag min kompis att alltid sätta igång fyrakanalaren när han kom hem från utekvällar eftersom han ofta satt och spelade skitfull – och då kom oftast de bästa idéerna. Problemet var att spelade han inte in dem så brukade de försvinna morgonen efter. En hel del bra låtar kom till på det viset.

  4. Jag skulle säga att det mesta av hans resonemang går ut på att utveckla idéerna över lång tid och tillsammans med andra. Men hur idén uppkommer, alltså starten på processen, tycker jag inte att han poängterar. Sträckan från idé till fantastiskt lösning torde bli kortare om starten i sig har ett värde som går djupare.

    Huruvida glödlampan är bra eller inte är säkerligen en fråga om tycke och smak. Jag å min sida tycker bara att det känns så tråkigt och så självklart. Powerpoints cliparts är också illustrativa och jag förstår oftast vad de vill kommunicera..jag kanske borde börja använda dem 😉

  5. ake strengnell

    Det är många puzzelbitar som ska passas ihop – bl.a slumpen verkar vara en kraftfull faktor i idéskapandet. Går det inte att snabba på processen i det undermedvetna, så man slipper vänta i åratal?

    Jodå, det går utmärkt.

    Det man gör är att reducera hindren (oftast ångest), starta processen och styra den. Med andra ord, göra det undermedvetna medvetet och således använda sig av
    dolda resurser.

    Oss emellan, kollektiva arketyper gör en hel del av jobbet…

  6. @martin
    Nej, börja för guds skull inte använda clipart. De är så gräsligt fula!

    Och du har en poäng i att Steven inte fokuserar på den mentala processen som föder embryot till en idé, utan mer på den sociala processen som gör idén begriplig för den som fått den.

    @ake strengnell
    Bra där, Åke.

    Men vad krävs för att göra det undermedvetna medvetet?

  7. Jag såg den där för en tid sedan och tyckte föredraget var mycket inspirerande. Vad han visar är att tänkandet är en riskfylld process. För att vara kreativ måste du tänka. För att tänka bra måste du fokusera. Och häri ligger risken: när du fokuserar avskärmar du dig. Ibland får du med dig alla de nödvändiga elementen, andra gånger kapslar du in dig i en för snäv ram och får svårt att komma ur den, vilket gör att man inte ser lösningen om den så sitter mitt på näsan.

    Att öppna upp sig för andra tankar och domäner är lika viktigt som att fokusera. Fokus är med andra ord ett tve-eggat svärd. Det är nödvändigt, men kan samtidigt göra dig mindre kreativ. Det är helt enkelt en av livets eviga paradoxer. Så se upp med vad du fokuserar på?

    Det här har jag skrivit om i ett blogginlägg för en tid sedan: Vad gorillan kan lära dig om kommunikation.

    Om nödvändigheten och risken med fokusering har jag också skrivit en del om i min nya bok »Den mentala orgasmen«.

  8. ake strengnell

    Tack Micco för Din kommentar ang att göra det undermedvetna medvetet.

    Det är en annan diskussion, jag tar den gärna, men det är en annan diskussion.

  9. Mats

    Vill minnas att Hasse Alfredsson en gång fick frågan om var han får alla sina idéer ifrån och då svarade han att köper dem på postorder från en firma i Hamburg 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress