Den bäst bevarade hemligheten inom företagandet

Den största myten i affärslivet är att de VD:ar som driver sina företag för att maximera aktieägarnas värde också tjänar ägarna väl.

Sanningen är nämligen den motsatta. Ledare som fokuserar på att driva aktiekursen uppåt, genom att på kvartalsbasis försöka blidka aktieanalytikernas och ägarnas förväntningar, i stället försätter bolagen på kurs mot säker nedgång, eller t.o.m. undergång.

Det hävdar Bill George, styrelseledamot i bl.a. ExxonMobil, Goldman Sachs och Novartis, samt författare till boken Authentic Leadership: Rediscovering the Secrets to Creating Lasting Value. Han säger också att:

Den bäst bevarade hemligheten inom företagandet är att verksamheter som drivs av en mission genererar betydligt högre aktieägarvärde än finansiellt styrda företag.

När en verksamhet börjar prioritera aktiekursen före kundernas behov och önskemål upphör också dess förmåga att skapa värde över tiden. Att tjäna pengar är nämligen ytterst sällan ett företags existensberättigande (läs Mats Lederhausens gästinlägg: Varför ditt syfte skall väga tyngre än din produkt). Dessutom, så snart en VD inte har några alternativt kvar för att på kort sikt öka aktieägarvärdet tvingas ledningen till omstruktureringar för att nå de finansiella målen. Det leder ofta till nedskärningar, konsolidering eller allt utom strategiska ackvisitioner som, när de väl är genomförda, i stället underminerar företagets förmåga att växa. Ändå pressas VD att fortsättningsvis komma med lysande kvartalsresultat, och när det inte sker kräver ägarna ett VD-byte eller att bolaget skall säljas.

Under de senaste månaderna har vi fått se ett stort antal exempel på den här utvecklingen. En handfull gamla, hederliga verksamheter har hamnat i allvarlig kris, trots att många av dessa företag har överlevt både första och andra världskriget samt upplevt börskrascher, oljekriser och internetbubblor.

Men den värsta konsekvensen av att införa en kultur fokuserad på finansiella resultat är att en sådan kultur inte på något sätt stimulerar människors motivation att prestera utöver det vanliga – undantaget några toppchefers möjlighet att kamma hem en handfull miljoner i extra bonus, så klart. Dessa ekonomiska incitament är mer eller mindre meningslösa för de allra flesta som utvecklar, tillverkar och säljer varor och tjänster. De kommer, kort sagt, inte att stimuleras till exceptionella prestationer bara för att cheferna blir några miljoner kronor rikare.

Jag är precis lika övertygad som bl.a. Mats Lederhausen och Bill George om att anställda inte drivs av aktievärdet utan av att få vara del i ett sammanhang som har ett tydligt och tilltalande syfte – ett syfte som är större och viktigare än produkterna företaget levererar. Människor får sin drivkraft, motivation och inspiration från att försöka uppnå något utöver det vanliga; att få arbeta på ett företag som inte enbart fokuserar på att tjäna pengar, utan som ärligt och uppriktigt strävar efter att uppfylla en dröm eller lösa ett problem.

Det är trots allt rätt så enkelt att kopiera en idé, en metod, en vara och en tjänst. Men att kopiera en hängiven och motiverad organisation – människor som ställer upp på sin fritid för att få färdigt en ny produkt på utlovad tid eller som tar hand om en missnöjd kund trots att det är söndag förmiddag – är mycket, mycket svårt.

Dessutom kommer företag med en motiverad och hängiven organisation som drivs av ett tydligt och tilltalande syfte också att belönas med en eftertraktad bieffekt: Ökat värde för aktieägarna.

_

Relaterat inlägg: Den viktigaste frågan för en marknadsförare

7 thoughts on “Den bäst bevarade hemligheten inom företagandet”

  1. Då verkar det finnas hopp för en sport- och träningsgalen sportshopsinnehavare, som ser sitt jobb mer som en betald hobby än just ett jobb/en inkomst.

    just do it/J

  2. Antag att man gör om reglerna, så att varje aktieägares inflytande över bolaget bestäms av hur långsiktigt den aktieägarens engagemang är.

    Aktieägarna ges möjlighet att binda upp sitt ägande flera år framåt. T ex om jag idag binder upp en aktie i tio år framåt kan jag inte sälja den förrän år 2019.

    Varje aktie ger lika många röster som antalet bundna år som återstår, framåt i tiden.

    Den som är engagerad i ett företag genom ett ägande som är uppbundet tio år framåt har alltså tio gånger så stort inflytande som den som binder upp samma antal aktier ett år framåt.

    En daytrader som inte ens binder ett år har ingen röst alls. Daytradern är fortfarande välkommen att köpa aktien och får fortfarande utdelning, han har bara ingen röst när man fattar beslut genom omröstning.

    Det blir genast komplikationer i hur reglerna ska fungera i detalj. Men om knutarna går att lösa tror jag idén kan ge en mycket värdefull ändring i fokus, så att långsiktighet ges mycket större tyngd. Jag tror det kan ge betydligt större tyngd åt sådana långsiktiga frågor som vad företaget står för, hur kunder och övrig omvärld uppfattar företaget, och hur de anställda trivs och utvecklas.

  3. Tack och lov att det finns någon kvar som har annat än dollartecknet i ögonen. Långsiktigt tänkande och att värdeskapande inte ska styras enbart av pengatänkande utan utifrån andra grunder. Man kan fortfarande inte äta pengar. De är bara ett medel för att uppnå något annat. Det är det här andra, vad det nu är, som styr oss människor i vårt tänkande och handlande. Då ska det göra det också i kommunkationen oss emellan, i media, på bloggar och i affärsmodeller och affärsplaner och marknadsstrategier osv.

  4. @kafpauzo
    Spännande tanke! Har du också någon bra idé på hur vi ska komma åt det korta perspektivet vad gäller bonusar? Konkret: En pensionsfondförvaltare kan ena året göra en vinst på 100, och då erhålla bonus. Nästa år gör samme förvaltare en förlust på 200. Pensionskapitalet har minskat dubbelt upp mot vad det ökade året innan, men förvaltaren har kvar sin bonus. Ju kortare perspektiv, desto större är de risker som tas. Och tvärt om?

  5. Tja, om detta är en väl bevarad hemlighet för ekonomer så är ju det ytteligare ett tecken på hur illa det blir om man har en utbildning som inte lär ut logiskt resonemang och eget tänkande. För det är ju trots allt enkelt resonemang runt vad en marknad som styrs av vissa förutsättningar kommer ge för resultat som presenteras ovan.
    Och vad ska man göra för att råda bot på problemet? Absolut ingenting. Efter några år så slås ju dessa företag ut och ersätts med mer välskötta dito. När ett bolag går dåligt eller i konkurs så blir ju aktieägarna av med sina pengar, så långsiktiga investerare kommer inte kunna verka på aktiemarknaden efter ett tag.
    Och till sist kommer dagens aktiemarknad (som ju är en pyramidspelsfars som borde lyda under lotterilagen) att förlora i betydelse för ekonomin.
    Grundidén med aktiebolag kommer kanske att leva vidare, åtminstånde tills någon kommer på nåt bättre.

  6. Intressant synvikel, anser att mer fokusering på dom som verkligen jobbar. Mindre fokusering på dom som atktieruvar.
    Kent
    metalstyrka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>