Den sanna bilden av Volvo och Saab?

Hur uppfattas varumärket Saab och varumärket Volvo runt om i världen? Den sanna bilden finns, som bekant, alltid hos betraktaren – alltså allmänheten och köparna.

www.brandtags.net kan vem som helst ange det första som dyker upp i huvudet när man ser en logotyp. Summan av alla besökares associationer presenteras som ett s.k. taggmoln. Ju oftare ett ord eller en fras har nämnts desto större är det, och vice versa.

Jag gjorde bilder av taggmolnen för Saab och Volvo. Analysen överlåter jag till dig.

Saab:
saabtags

(Klicka på bilden för det kompletta taggmolnet.)

_

Volvo:
volvotags

(Klicka på bilden för det kompletta taggmolnet.)

En spontan observation: Associationerna till Volvo verkar vara betydligt mer homogena än associationerna till Saab.

Det här är så klart ingen vetenskaplig analys av varumärkesimage. Upphovsmannen, Noah Brier, kallar Brand Tags för ett experiment i varumärkesperception. Andra svenskrelaterade varumärken på Brand Tags är bl.a. Absolut, Gant, H&M, Husqvarna, IKEA, SAS, Scania, Skype och Sony Ericsson.

Håll med om att idén är intressant och spännande i all sin enkelhet.

4 thoughts on “Den sanna bilden av Volvo och Saab?”

  1. Ja, det är väl det som är Volvo och Saab:s dilemma idag att deras tidigare unika image inte är så unik längre.Världens säkraste bil är enligt Amerikanska trafiksäkerhetsverket (NSAA eller vad det heter som initialord) har visat sig vara Lexus i deras tester. Lexus som är Toyotas lyxbilsmärke som tillverkas i speciella bilfabriker och säljs i USA av en helt egen organisation. Volvo PV gjorde misstaget att följa efter den stora strömmen av biltillverkare som utvecklade en SUV.

    SUV eller Sport Utility Vehicle eller Stadsjeepar som vi kallar biltypen i Sverige har ej fört bilutvecklingen framåt utan bakåt. Bilar som i GM:s utförande var byggda i stela ramar som ej klarar krockenergin för dess passagerare. Volvo PV:s XC90 SUV har dock ej en stel ram utan är byggd som en vanlig personbil om än i modell större.

    GM gjorde misstaget med Saab att benämna andra bilmärken för Saab som verkligen ej är genomtänkt eftersom de så lät kan solka ner ett erkänt bilmärke.

    Det finns dock biltekniskt kunnande i Sverige idag av världsklass. Men inte det hos just Volvo PV och Saab utan hos avknoppningsföretag från tekniska högskolor och hos enskilda uppfinnare som KTH-avknoppade TranSic, LTH-avknoppade MagComp, Alelion som skall tillverka stora Litiumjonbatterier efter prof. Josh Tomas forskningsgrupp vid Uppsala Universitet och Cargine i Ängelholm med dess pneumatiska ventillyftare.

  2. En dyr Europeisk (Svensk) bil som inte finns att få med hybriddrev, allhjulsdrift, avståndsbroms eller rear view camera.
    You got to be kidding!
    Svensk mentalitet styr fortfarande Volvo och Saab vad beträffar produktinriktning.
    Sen väntar man sig att resten av världen ska komma stormande i hänförd beundran över vår allmoge teknik.
    Sorry, times have changed.

  3. Sanningen om saab är att GM misskött bolaget i många år. Kombinerat med svensk duktighet samt en “näringsminister” som verkar vara bäst på att köra företag i kk, gör det att alla räddningsföretag verkar minst sagt komplicerade, både sett utifrån den skada varumärket tagit på grund av vår papegojaminister, samt det faktum att saab är en enormt integrerad del av GM, varav det senare kan vara det största problemet.

    Personligen skulle jag vilja veta hur mycket GM plockat ut ur saab, för plockat pengar ur saab har de sannerligen gjort. Allmänheten har ju fullständigt gått på mantrat att saab går med förlust och aldrig var något att ha, osv, men fakum är att saab tillverkat massor med bilar man inte ens fått betalt, eller tvingats sälja till självkostnad/underpris, eftersom försäljningen bokförts på separata bolag som inte är registrerade i sverige, t.ex saab usa. Linknade konstruktioner har förekommit i andra länder. Likaså har saab tvingats köpa gamla opeldelar till enorma överpriser för att hjälpa till att dölja opels förluster, samma sak med andra underleverantörer inom GM-koncernen. Tro inte att saab fortsatt som det har gjort det senaste decenniet med en kvartalskapitalistisk amerikansk huvudägare, om det inte funnits pengar. Dessutom är det ju bra om företaget går med förlust, för då kan man ju använda det som utpressningsmedel i diverse förhandlingar med regeringen. “Om ni inte gör si eller så, så lägger vi ner det här förlustprojektet”.

    Jag tror att saab egentligen skulle kunna klara sig själv, men då hade det krävts att vi haft en näringsminister värd namnet, att GM inte systematiskt plundrat bolaget och kört varumärket i botten genom diverse tilltag av typen “måla om en subarujeep och kalla den en saab”. Som det ser ut nu, ser det däremot mörkt ut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>