Idag avgörs Saabs framtid står det i tidningarna. Det är inte helt sant. Saabs framtid avgörs inte av jurister utan av om bolaget kan skapa ett bilmärke med tydlig särprägel och stark attraktionskraft. Ett märke som antingen driver stora volymer eller motiverar ett högt pris.
Försäljningssiffrorna mellan 1997 och 2007 talar varken för det ena eller det andra. Under perioden byggde Saab totalt 1 372 873 bilar. Dessa såldes med en genomsnittlig förlust på 18 610 kronor per bil.
De här siffrorna är tveklöst ett stort problem för Saab. Vad talar för att bolaget skall kunna vända trenden? Kommer Saab att kunna sälja betydligt fler bilar i framtiden, eller kommer bolaget att kunna ta bättre betalt för dem?
_
Att Saab skall bli ett volymmärke känns avlägset, även om tillverkningen skulle flyttas till Asien. Kvar finns alltså möjligheten att motivera ett högre pris. Men tyvärr känns varumärket Saab minst sagt diffust. Vad står bilen egentligen för? Vad skiljer den från alla andra? Vilka associationer kopplade till Saab gör mig villig att öppna plånboken lite extra? (Läs mer här.)
Kanske har Saab förlorat sitt existensberättigande. Kanske är alla insatser för att rädda Saab bortkastade på lång sikt. Att hålla Saab under armarna är måhända vällovligt, men tänk så många företag som uppstått i turbulensen efter Pharmacia i Uppsala eller varven i Göteborg. (Läs här.)
I ett tidigare inlägg ställde jag frågan: Kommer Saab att finnas kvar om 10 år? Av de 210 som svarade trodde endast 28% på en framtid för Saab. (Mer här.)
Men jag hoppas att de får rätt. Jag gillar nämligen min Saab.
_
Relaterade inlägg: Den sanna bilden av Volvo och Saab? | Kommer Saab att finnas kvar om 10 år?
Lämna ett svar