I natt twittrade jag tweet nummer 1.000. Sedan jag började, den 4 augusti i år, har ca 500 personer valt att följa mig, och jag har valt att följa dryga 160.
Enligt Twitter Analyzer är följande fem vänner de jag har mest kontakt med: @pellet, @TribalingSwe, @eliasbetinakis, @SimplyGreat och @rickmacone. Enligt TweetStats är de fem vänner jag oftast svarar: @jocke, @deeped, @pellet, @stefanronge och @karincfriberg. Och slutligen, de fem jag oftats re-tweetar: @jocke, @pleasecopyme, @pellet, @mymlan och @DoktorSpinn.
Förra veckan blev det ingen twitternytta. Det kompenserar jag genom att idag erbjuda dubbel dos: Det nyttigaste ur mitt twitterflöde från de senaste två veckorna.
Håll i dig, och håll till godo.
- Från @Suongir
Apropå gårdagens inlägg – en omfattande studie avslöjar framgångsrika innovatörers hemlighet: Learn the five secrets of innovation http://bit.ly/5IxqzV - Från @DoktorSpinn
Bra tips på hur du får kontakt med bloggare: 9 steps to contact bloggers http://bit.ly/4Z3KHR - Från @theplanninglab
Se den här filmen!: An ad that touches. http://bit.ly/6oAoKP - Från @byBalsam
Designa dina egna kläder hos Vero Moda: Bra varumärkesbyggande och ett extremt ”rätt-i-tiden” sätt att rädda ett fallande märke. http://bit.ly/8fmtwL (via @KatjaJanford) - Från @claes
Svaret på varför så många företag har så svårt för sociala medier: Seth briljerar… ”Social Media is a process, not an event.” http://tinyurl.com/yj2l797 - Från @martinkallstrom
Nytta. Åtminstone för mig: Very cool todo-app: http://teuxdeux.com - Från @nilssonmalmen
Läsvärt, tänkvärt och underhållande: Douglas Adams skrev om digitala invandrare redan för 10 år sedan: http://www.douglasadams.com/dna/19990901-00-a.html - Från @jgradvall
Sociala medier är inte mer motståndskraftigt mot marknadsföringstrick än industriella medier: True! Conversation Starter: Gaming social media is counterproductive http://bit.ly/8zu6IN - Från @ulrikagood
Läs det här inlägget. Det handlar om att läsa bloggar, och om att delta i diskussioner. Och det är mycket vältänkt och välskrivet: How to support your local blogger. Jag har ett kampanjförslag: http://www.ulrikagood.com/2009/12/jag-fiskar-efter-kommentarer.htmlhttp://bit.ly/4JDh0g - Från @elwirakotowska
Hmm… Läxor att lära sig av, kanhända?: 8 stupid and scary things on Twitter: http://bit.ly/59wX5q - Från @lordFredruk
Vi blev av med en branschföreträdare i veckan. Kontaktmannen kommenterar: Hög tid att sluta leka reklam. Jag kommenterar Björn Rietz frånfälle http://bit.ly/8v7kFw - Från @andressilvaa
Tips för småföretagare: 3 Rules of Using Twitter for Business. http://bit.ly/BuKCj By Campbell - Från @Daniel_Lantz
Fler twittertips för företagare: 5 Mistakes to Never Make on Twitter http://bit.ly/5Nm9pq - Från @janfager
Och ytterligare ett läsvärt resonemang om sociala medier och småföretag: Intressant case om att rädda lokal vht med sm http://bit.ly/7a60qt (via @jonathanfields @chrisbrogan @divergeinfinity) - Från @DoktorSpinn
Brian Solis, frontfigur på PR- och sociala medie-byrån FutureWorks, resonerar kring den sociala ekonomin, uppmärksamhetsekonomin och förtroendeekonomin: The Evolution of A New Trust Economy http://bit.ly/7lSr55 (Vill du läsa mina tankar om förtroende, börja här eller här.) - Från @frejansson
Den hetaste färgen 2010 symboliserar bl.a. djupt medlidande och läkning: Pantone presenterar ”2010 års färg” – CAP&Design: http://bit.ly/5ec8YP - Från @JesperAstrom
Vi behöver ta tag i skolan, uppdatera utbildningen, göra något radikalt. Jag har tidigare ställt frågan, Vad är skolans syfte?. Här är det Jesper Åström som delar med sig av sina funderingar: 50 year old Education needs Change – http://bit.ly/84iMex - Från @TheJennie
Jennifer Bark har gjort en djupdykning i realtidswebben och resultatet är en ytterst läsvärd och lärorik reportageserie. Läs både hennes artiklar nedan och blogginlägget: Nybloggat: Några ord om Le Web, realtid och bloggträff à la Handelskammaren http://bit.ly/6JyOjh- Idag kan ni läsa första artikeln i min reportageserie om Realtidswebben åt Internetworld: http://bit.ly/4PS8D9
- Del 2 i Internetworlds artikelserie om realtidswebben. Min intervju med @martinkallstrom på Twingly: http://bit.ly/60T0o7
- Hur definierar @jocke, @annika, @martinkallstrom & @britstakston realtidswebben? Del 3 om Realtidswebben i Internetworld: http://bit.ly/8585iz
- Från @Suongir
Profetia av galenskaparen Dana Severson: Seven Advertising Insights for the New Year http://bit.ly/5VWOYg (AdAge) - Från @elwirakotowska
Vad göra om kunden inte gjort ett jota på webben de senaste 10, 15 åren? Seth Godin har svaret: 10 tips att börja med digitalnärvaro utan att ha en stor plånbok http://bit.ly/6gaIeY - Från @ssbd
Vad händer inom svenska medier 2010? VA.se:s webbchef Michael Zachrisson har svaret: I @zackrisson’s kristallkula: http://samesamebutdifferent.se/2009/12/09/2010-med-kniven-pa-strupen-kommer-fornyelsen/ - Från @KatjaJanford
En stark och sympatisk idé som tyvärr saknar knorr. Eller vad tycker du?: Stadsmissionen gör dörrmattor. Underbart! http://bit.ly/4KOSgn - Från @eric_moreau
Google har vågat leka med sin logotyp sedan 1998. Här kan du se samtliga varianter: Googles logotyper sedan starten. http://bit.ly/JWR6M - Från @Ola_7billion
Thomas Baekdal avslöjar myterna kring ROI i sociala medier (och lovar att återkomma med sanningarna): 7 myth of Social media ROI, a must read! http://bit.ly/6mwDQx - Från @dlandin
Jag vet inte var Dan Landin hittat siffrorna, men de är definitivt noterbara: 14 million Twitter users worldwide, 100 000 in Sweden, No 15 in the world. - Från @hyttfors
Vad har hänt med journalistiken? Jeff Jarvis funderar: Is journalism storytelling? http://bit.ly/59dJSG (via @byBalsam) - Från @englundjohan
Och apropå storytelling: Nokos story är minst sagt fascinerande. http://vimeo.com/5127218 och http://www.nokojeans.se/ - Från @aldemark
Mer om storytelling (och varumärkesutveckling): Dan Wieden on branding, ideas and storytelling – Just move me dude! http://j.mp/7QfMNG - Från@pyramid_se
Om du vill imponera på julafton, låna kollegan Roger Peacock’s mycket underhållande jullimerick: Santa takes lessons from Wall Street: http://bit.ly/4CxDXz - Från @bodanerius
Robert Lang på TED lär ut underhållande och intressanta läxor i produktivitet och kreativitet genom att belysa origamins historia: Du trodde väl inte att du visste vad origami är? Det gör du inte. Amazing stuff: http://tinyurl.com/lplzwh (via @NiclasSoderlund) - Från @Wenderfalck
Blogginlägg om Nokias svenska sociala medie-mötesplats: Lite tankar om upplägget med Nokias nyhetsrum. http://bit.ly/7UbUNJ Hör gärna av dig med input! - Från @trendwatching
Idéväckare – iPhone som omedelbar undersökningskanal: 7-Eleven — Did you enjoy that pack of gum? Mini-surveys by iPhone at Swedish 7-Eleven — http://bit.ly/8EtUF9 (part of TRANSPARENCY trend) - Från @eliasbetinakis
Det här är mycket läsvärt och tänkvärt för var och en som arbetar med marknadsföring, kommunikation och information: Min spaning i dagens opinion ligger nu på @intellecta-bloggen: ”Sociala medier är en fluga” http://bit.ly/6BC2oZ - Från @bjornalberts
Filosofen och ekonomen Leo Heijbel skrev ett tänkvärt gästinlägg här på The Brand-Man om Vattenfalls oförmåga att kommunicera och agera i harmoni. Björn Alberts resonerar i ungefär samma banor, men med utgångspunkt i de sociala medierna: Nybloggat: 9 punkter för Vattenfall att tänka på kring Sociala Medier http://bit.ly/7vyGxF - Från @PaulaMarttila
En tankeväckande historia lite i stil med den om Räven och igelkotten, fast betydligt kortare: Build a system, not a product http://bit.ly/7M5lnk (via @erikstarck) - Från @pleasecopyme
Se och lär: Här är sociala medier på 45 min – hela föreläsningen från The Conference http://bit.ly/5t6pNk - Från @jocke
Jocke Jardenberg tipsar frekvent om läsvärt på nätet, ofta kompletterat med korta och kloka kommentarer. Följ bloggen!: jardenberg kommenterar – 2009-12-05: Vad betyder Augmented Reality? http://bit.ly/714OpH - Från @hajak
Visuell nutidshistoria (sett med amerikanska ögon): The History of Social Networks – from 95:s Classmates.com to 07:s Sonico.com: http://tr.im/GHkt - Från @rickmacone
Twittervisdom: Att twittra är som att mingla, fast lättare än i verkligheten. Ingen störs av att man lägger sig i ett samtal. (via @piratforlaget) - Från @pleasecopyme
Har du gjort dig skyldig till ”spamducation”?: Läs ”The First Rule of Copyblogger”. Bums. http://bit.ly/7hm3hm (via @sannastefansson) - Från @deeped
Snyggt, läckert och effektfullt: [OFFICIAL] Michael Jackson Dance Tribute – STOCKHOLM http://ff.im/-cqILx - Från @jgradvall
Mashables VD Pete Cashmore spår webbtrenderna att hålla ögonen på nästa år: This is interesting reading! http://edition.cnn.com/2009/TECH/12/03/cashmore.web.trends.2010/index.html - Från @vassaeggen
Katalogen i mobilen: Ikea gör Iphone app: http://www.vassaeggen.se/2009/12/ikea_goer_sin_katalog_som_en_i.html - Från @SimplyGreat
Patrick Gardner, VD på Perfect Fools, skriver i AdAge att ”Most Swedish digital advertising leaders don’t actually care all that much about advertising”. Läs mer: Why Digital Swedes Are Moving Away From Advertising http://ow.ly/IbUZ - Från @vonsydow
Heltäckande om nya marknadsförings- och reklamanalysverktyget Rich: On Creative, Media, The Marketer – And Its New Ad Software Play – Rich http://bit.ly/5HUOy3 (via @adexchanger, @burtcorp) - Från @jgradvall
Vad b2b-företaget inte skall lova: Really good tips and advice for B2B marketers – Don’t make these Value-Proposition mistakes http://bit.ly/7edoFu - Från @emanuelkarlsten
Bloggarna har ingen makt över huvud taget, enligt herr Schulman. Har han rätt?: Alex Schulman om ”de sociala medierna” http://bit.ly/6dRhNb Missa inte kommentarsfältet (om Facebook och Ikea) - Från @Suongir
Och på tal om bloggar, här är en lista på läsvärt i Norge. Åtminstone enligt Sølvi Suongir: Lager mitt bidrag – liste over mine topp 10 norskeblogger. (Hjertemetoden til slutt) http://tr.im/Gqdr - Från @mymlan
Mer bloggar; ett fantastiskt inlägg om bloggande – och om att orka och våga visa sin uppskattning för det man uppskattar: Fan vad jag gillar Martin Ezpeleta. http://blogg.aftonbladet.se/martinezpeleta/2009/12/tack-tack-tack-tack-tack-tack - Från @tedvalentin
En allt mer nyttig funktion, kanhända, i takt med att valet kommer allt närmare: Nya Politometern mäter stämningen i den politiska bloggosfären http://bit.ly/5SKweA - Från @curious_at
Mycket nyttigt – om att planera sin tid i de sociala medierna: Per your requests, the Social Media Time Management series in eBook format. Have at. http://bit.ly/6o2ROF (via@AmberCadabra) - Från @deeped
Dagens sanning: To be successful, a brand’s social strategies must complement its personality — not compete against it. http://ff.im/-cgcbu - Från @deeped
Snabbväxande företag är synliga i sociala medier: Study: Inc. 500 CEOs Aggressively Use Social Media for Business http://ff.im/-ceqKf - Från @andressilvaa
Lista på dryga 70 ledande marknadschefer på Twitter: Top CMOs on Twitter. http://www.systemicmarketing.com/top-cmos-on-twitter/
Det här är sista twitternyttan för i år. Spara alltså de tips som du tror dig ha nytta av som helgläsning över jul och nyår.
Nästa fredag sammanställer jag höstens nyttotwittrare och twitternytta.
_
Relaterade inlägg:
Eftersom jag numera lever som jag lär vill jag passa på att tacka för en förträfflig sammanställning.
Dina Twitter-nyttor är fantastiskt bra sammanställningar av kunskap för de som delar intresset kring marknadsföring. Bra!
Tack för att jag återigen förärades en plats på listan.
Trevlig helg!
Oj, oj, oj.. en extra pirr i magen fick jag idag och tackar så mycket för den. Men en extra tack för nyttan som gör din twitternytta. Även om jag nu rör mig lite mera medvetet på twitter så är kontakten med din blogg en av de mest givande som hände mig i 2009. Jag har även en egen ego-nytta att följa dig, eftersom jag hör inte bara till duktiga RTare men även till flitiga citatsamlare. Om du idag googlar efter ”citat varumärke”, så kan du läsa en del egna ord och synpunkter som du delade med dig av på dina bloggar och som sådana som jag vill bevara lite längre.
Så tack en gång till för att du nämnde mig, och för hela samlingslistan med.
Ha en trevlig advent,
elwira kotowska