Twitternytta 4:2010

Vulcano_Iceland

Här följer 55 nyttotweets från mitt twitterflöde de senaste veckorna.

Det är en mycket blandad kompott, från askmoln och ROI i sociala medier till nya Sydsvenskan.se och reklam i iPad. Jag hoppas att du hittar åtminstone en eller par sköna lässtunder. Håll till godo:

  • Från @MJSvD
    Fascinerande bild av det stängda luftrummet i realtidsgrafiken på http://www.flightradar24.com
    Inte ett flygplan någonstans. Overklig känsla. På Aftonbladet kan du läsa senaste prognosen om askmolnets spridning.
  • Från @kullin
    Askan sprider sig – även på Twitter – http://bit.ly/ceN4P
    I tisdags kväll började vulkanen twittra, under namnet @Eyjafjalla.
  • Från @elwirakotowska
    B2B + LinkedIn = Kvalitativa leads: http://ow.ly/1yZzm
  • Från @zackrisson
    Google har en kvarts svensk statsbudget i kassan. I kontanter. Och den växer med 10% i kvartalet. http://bit.ly/c5lMgv
    Om ditt företag hade haft 27 miljarder dollar i kontanta medel, vad hade du gjort med dem? Apple har väl förresten minst lika mycket, och vad Steve Jobs borde göra har jag (och dåvarande CTO:n på Sony Ericsson) resonerat om i ett tidigare inlägg.
  • Från @fdqps
    Inom mediebranschen? Håll koll på http://media.twitter.com!
  • Från @ddesk
    New tool: Measure the ROI of your social media marketing campaigns http://icio.us/og1jzq
    ROI och sociala medier är en klurig kombination. Men försöka duger…
  • Från @deeped
    Social media confusion and the problem with ROI – Gordon’s Republic – Brand Republic: http://ff.im/iRKhB
    Läsvärt, apropå min förra kommentar.
  • Från @hyttfors
    “Social Media isn’t a fad, but big brands can make it look like it is.” http://bit.ly/djMbTP (via @TorLowkrantz)
    Det här är välskrivet och mycket intressant.
  • Från @CPeyron
    55% av de större företagen gör om sin Brand management-struktur just nu, men många misslyckas – Warc News – http://bit.ly/d7IRKm
  • Från @KikkiHogberg
    En webbplats att bli barnsligt kär i http://bit.ly/d61pL0
  • Från @vampyrse
    Om vi förhandlade privat som vi förhandlar med våra leverantörer/konsulter/frilansare: http://bit.ly/abT1zE
  • Från @lena_carlsson
    Varning för blufföretag, bedragare, annonsskojare eller vad det nu kan kallas… http://bit.ly/bMjVV9 (via @kreafon)
    Har du råkat ut för Enova?
  • Från @stroemberg
    Varför gör Sydsvenskan.se rätt? För att de både vågar göra ett tydligt redaktionellt urval och vågar låta läsaraktivitet synas.
    Sydsvenskan har gjort om sin sajt, och Fredrik Strömberg på Bonnier gillar det. Besök sydsvenskan.se och bedöm den själv.
  • Från @oholah
    Bra med någon som vågar gå mot strömmen vad gäller webbdesign. Ska bli intressant att höra hur läsarna tar emot det.
    Ola Henriksson på SvD är också positiv.
  • Från @vampyrse
    McDonald’s hires first social media chief and sets some pretty ambitious goals: http://bit.ly/a07iEB (via @MarkRaganCEO)
  • Från @pellet
    Bra! Don’t miss these 3 amazing people. You might learn something. I did. http://bit.ly/cJ9vfE
    Walter Naeslund (@WalterNaeslund) på Honesty skriver grymt bra om reklam och reklambranschen. Om du inte redan följer hans blogg (och tweets), gör det. Du kanske lär dig någonting. Det har jag gjort.
  • Från @agaton
    This is huge. Ads for the realtime web FTW! http://bit.ly/9UMc6D
    Reklam på Twitter?
  • Från @MJSvD
    Ja, jävlar @zackrisson En svindlande tanke: tänk om de inte förstått att det finns något annat… http://bit.ly/aWfC47
    SvD:s redaktionschef Martin Jönsson apropå det VA:s Mikael Zackrisson skriver på bloggen Same Same But Different om nyhetsförmedling, journalister och de sociala medierna; t.ex.: ”
    Genombrottet för bloggar och sociala medier har inneburit en enorm flora av nya nischade ställen där folk diskuterar allt från utrikespolitik till trädgårdsodling. Varje dag kan vi läsa och delta i djupa debatter där nya vinklar och nya spår ständigt för diskussionen vidare. Debatter där man ofta ägnar sig åt att diskutera sakfrågan i mycket större utsträckning än vad som oftast är fallet på de fina tidningarnas kultursidor.” Mycket läs- och tänkvärt!
  • Från @kingasanden
    The Guardian asks what role crowdsourcing will play in the future of journalism http://bit.ly/cEg0pY (via @NewspaperWorld)
  • Från @pleasecopyme
    Börjar tänka i existentiella banor. Vad skulle du göra om internet bara fanns i 13 minuter till?
    Jag skulle snabbt sadla om till terapeut, med internetabstinens som specialisering. Vad skulle du göra?
  • Från @deeped
    Såhär hackar man din dator via Facebook http://ff.im/iY7Af
    Skrämmande läsning. Nyttig kunskap.
  • Från @richbugger
    27 Creative and Futuristic Cell Phone Concept designs http://bit.ly/bzJsFo
    Ett gäng riktigt coola mobiltelefonkoncept. Jag har ett par, tre favoriter som jag gärna hade betalat en hel del pengar för. Vilken är din favorit?
  • Från @kullin
    Twitter moves ahead of blogs in Fortune 500 http://bit.ly/b8j2M5 (via @cubanalaf, via @TDefren)
    “The continued steady adoption of blogs and the explosive growth of Twitter among Fortune 500 companies demonstrate the growing importance of social media in the business world.” Vad gör ditt företag?
  • Från @jangradvall
    Nu finns min DI Weekend-krönika om Twitter på nätet: http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=608
    Måsteläsning för dig som är på Twitter. Bordeläsning för dig som inte är det.
  • Från @emanuelkarlsten
    Missa inte det här: Här är Twitters bästa karaktärer http://bit.ly/99PlEh
  • Från @stefankrafft
    The 3 Types of Social Media Strategy http://su.pr/1lkBWy (via @socialmedia2day)
  • Från @saltis99
    Det gäller att använda rätt IP adress http://tinyurl.com/y995esd
    Ja, jösses. Jag säger då det…
  • Från @nolingo
    Gör din sajt klar för iPad: http://www.wpr.se/2010/04/sa-gor-du-din-sajt-klar-for-ipad/ (via @bjorlingmarcus)
  • Från @pleasecopyme
    Hur ser din blogg ut i iPad? Testa på http://ipadpeek.com/
    Min är lika ful i en iPad som den är i min MacBook. Det måste jag göra något åt – snabbt! (Det går så klart bra att också testa hur en webbsajt ser ut i iPad.)
  • Från @bjornalberts
    De första timmarna med iPad – råd och intryck http://bit.ly/cBjF9g
    Det här inlägget var till stor nytta för mig. Om jag hittar en iPad 3G när jag är i New York om ett par veckor (om jag kommer dit, vill säga), lutar det åt att jag köper en. Stort tack för att du delar med dig av dina intryck och goda råd, Björn.
  • Från @deeped
    Very Interesting Social Media Statistics: Facebook, Twitter, Flickr, Linkedin and more… http://ff.im/iRIU9
  • Från @bjornhedensjo
    Pixels – New York Invasion http://bit.ly/akoZmq
    Det här är extremt snyggt. Se filmen och njut!
  • Från @andressilvaa
    10 awesome advertising agency websites http://bit.ly/9aetWW (via @jbhester)
    Nja, kanske inte 10 – men några av dem är riktigt, riktigt bra. Här finns m.a.o. en handfull starka idéer att låna.
  • Från @JohnHoudi
    Area 51 finally releases its secrets… but if you’re a UFO kinda person, you may not like it. http://is.gd/bkkaX (via @BadAstronomer)
    Konspirationsteoriälskaren i mig gillar inte det här. Men visst luktar texten mörkläggning lång väg?
  • Från @t_reutersward
    Mäktigt att vara bland de första! Nike ready to launch iPad marketing campaigns http://dld.bz/ngw
    Reklam + iPad = Succé?
  • Från @dahlberg
    Gap + iPad = Cool http://j.mp/a6Cbb9
  • Från @KikkiHogberg
    Läs! Bra skrivet av @JohanHedberg och @PiaHogberg: http://bit.ly/95Leo2
    Om varumärkesarbete i de sociala medierna.
  • Från @copytobbe
    Nikefilmen med Tiger gör mig illamående.
    Du kan se den bl.a. här. Hur reagerar du?
  • Från @judithw
    10 Free Social Media Tools Every PR Pro Should Master: http://bit.ly/9lrSCH
  • Från @DoktorSpinn
    Smurftips: Social media gets blame for PR disasters http://bit.ly/cTg1GI
  • Från @hyttfors
    Attn PR People, please read “4 Years Since ‘Die Press Release Die!’ & STILL No Hyperlinks” http://j.mp/ad3jKj (via @briansolis)
  • Från @kjellhaglund
    Hyllar Sveriges bäste nya medier-/internet-/upphovsrättsdebattskribent i Journalisten: http://is.gd/b70xU
    Spännande. Min nyfikenhet är väckt. Vem är hon (eller han)?
  • Från @dahlberg
    This is sooo true: How the Social Media Really Gets Made at Agencies – AdAge http://j.mp/9M3gkE
  • Från @stenbeck
    This should be really interesting to follow: Are you the worlds best salesman? http://www.youtube.com/ogilvy
    En riktigt bra idé! På Mindpark har jag skrivit om en som bevisligen är grymt duktig, bilförsäljaren Mark Michalek.
  • Från @bjornalberts
    Nya affärsmodeller för marknad i förändring http://bit.ly/bbBmEm
  • Från @promemorian
    Första roliga kommentaren om alliansens nya grafiska profil. http://tinyurl.com/yjb2v92 (via @FokusTobbe)
    Alfons Åberg och Fredrik Reinfeldt, lika som bär?
  • Från @joinsimon
    “Alliansen – vi plockar fram det djuriska i dig” http://tweetphoto.com/14602656
    Har Alliansen sneglat på Animal Planet? Bedöm själv.
  • Från @SnabbaSvar
    Svenska folket beskriver Alliansens nya logotyp: http://bit.ly/a7L1tu
    Barnsligt, rörigt och 1970-tal, säger folket om logotypen. Som en typisk Alfons Åberg-bok, alltså. Eller?
  • Från @stefankrafft
    9 Social Media Topics that Need To Die: http://shar.es/mpbJF
    Bra! Jag instämmer i det mesta.
  • Från @liffeman
    Hur många Googlar på dig? http://ff.im/-i9qnf
    Du kan självklart också testa företags- och produktnamn, liksom ord och begrepp.
    (På “Micco Grönholm” googlas det 36 gånger varje månad, på “positionering” 22.200 gånger.)
  • Från @byBalsam
    Take the Customer Experience Beyond Branding http://bit.ly/a52a2r (via @deeped)
  • Från @kakesson
    Fejk eller inte. Cool är den i alla fall, viralen för BMW S1000 RR http://bit.ly/9Oq12M
    Det är klart att det är ett trick. Det måste det vara. Eller..?
  • Från @judithw
    How IBM Uses B2B Social Media: http://bit.ly/9wNB73
  • Från @stefankrafft
    “Sociala medier » 20 svenska företag på Twitter med flest följeslagare” http://bit.ly/aQWciY
    Spotify äger förstaplatsen. I övrigt en hel del (åtminstone för mig) överraskande topplaceringar.
  • Från @nolingo
    Spännande om Twitter: Tweeting ‘fundamental’ in life http://bit.ly/ck4RFt (via @annika)

Skulle du vilja tipsa mig om en tweet som du anser innehåller nytta, nöje eller både och, retweeta med hashtagen #twitternytta.

Trevlig helg!

_

Relaterade inlägg:

small twitter_logo Om du vill kan vi snacka på Twitter.

5 thoughts on “Twitternytta 4:2010”

  1. Mycket läsning som får oss att tänka lite mer. Jorden säger kanske ifrån: nu får det vara nog med slösandet av jorden resurser? Nej, vi behöver flera ipads och annat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>