Vad är kreativitet? Och vad innebär det att vara kreativ?

Gästinlägg av Per Robert Öhlin

Amoeba

Ingen vet riktigt. Inte ens de mest kreativa tycks hitta några bra svar.

“Ångest”, föreslog filosofen Charles Frankel.

“Kärlek”, hävdade kompositören Igor Stravinsky.

“Barnslighet”, menade Henri Matisse. Medan Franklin D. Roosevelt ansåg att mod var viktigt. Och Albert Einstein trodde att Gud hade ett finger med i spelet. Klart är att den som är kreativ har en förmåga att föda nya idéer. Men hur definierar vi en idé?

Syftet med en idé är att göra framsteg. Och här kan vi ta hjälp av ett större och bättre ord för framsteg, nämligen evolution. För hur uppskakande det än kan verka så handlar evolutionen i grund och botten om döden – samtidigt som den kretsar runt kärlek. Hur hänger det ihop?

Det handlar fundamentalt om att undvika att dö. Och det gör levande organismer genom att agera på två sätt: Dels föröka sig, vilket kräver kärlek. Dels anpassa sig till den ständiga utvecklingen, som kräver förändring, vilket fordrar kreativitet, som i sin tur förutsätter en stor portion nyfikenhet, mod och passion.

Evolution är ju som alla vet det engelska ordet för utveckling, och ett uttryck för konsten att överleva genom kontinuerlig anpassning. Evolution innebär att ett levande system har reagerat kreativt på ett yttre problem eller hot. Problemet ifråga kan bestå av ny konkurrens, ändrad miljö eller bara insikten (eller instinkten) att det egna livet är begränsat, vilket leder fram till viljan att fortplanta sig.

Livet innebär ett oavbrutet tryck på oss att växa och utvecklas. Och för att växa måste vi ständigt röra oss mot det okända. Vi måste ha passionen, glöden och modet att ta oss utanför oss själva för att orka möta en annorlunda idé, en främmande varelse eller en ny organisation. Det kräver anpassning, vilket ställer oss inför problemet att snabbt förena gammalt med nytt och dessutom göra det på ett sätt så att både vi själva och den främmande parten tjänar på det. Det kan bara ett gränslöst, kärleksfullt och barnsligt intellekt göra.

Att växa gör ont. Det är just i steget mellan det gamla och det nya som smärtan, osäkerheten och motsägelserna är som störst. Det skapar både liv och lust, för i evolutionens recept ingår såväl ångest som kärlek. Lägg därtill barnslighet. Och mod. Och inte minst den mystiska x-faktorn vi kallar Gud.

Kreativitet är alltså evolution, som ju representerar livet självt. Och så länge ingen har lyckats skapa liv på egen hand förblir livet en gåta och det är antagligen därför det betraktas som något gudomligt – till och med av vetenskapen, Guds ivrigaste utmanare. Det betyder att både Frankel och Stravinskiy hade rätt, det hade även Matisse, Einstein och Roosevelt, och alla andra framstående kreatörer som har gett sig på att tolka kreativiteten.

De har alla rätt på sitt sätt. De ser kreativiteten utifrån olika aspekter.

Utan tvivel är kreativiteten en smula mystisk. Men vi kan också tolka kreativiteten rent vetenskapligt. Och när vi gör det lutar vi oss mot teorin att livet startade för cirka tre och en halv miljarder år sedan med en encellig bakterie som hade en viss uppsättning gener – och att livet sedan dess har bjudit på en fantastisk resa. En sakta vandring över årmiljarder där vi besegrat fiende efter fiende, tagit oss förbi alla tänkbara hot och svårigheter, varpå vi sökt oss ända fram till mänsklighetens slutgiltiga triumf över sig själv och dess fysiska begränsningar: närmare bestämt månfärder, Internet och kloning. Vi har upplevt en fullständigt sanslös utflykt under vilken vi fått bevittna några av mänsklighetens mest visionära projekt som i sin tur lett oss vidare mot ännu djärvare mål. En upptäcktsfärd genom evigheten. En resa som eldats på av en enda strategi, en enda stark önskan, inpräntad i generna hos världens första bakterie.

Att nå evigt liv.

Per Robert Öhlin inledde sin bana som art director. Efter tio år sadlade han om och blev copywriter. I samma veva startade han sin första reklambyrå. Snart blev det en till. Och sen brakade han rätt i väggen. Sedan dess har han befunnit sig i ett tillstånd av febrig ambition för att skriva den där samtidsromanen som ännu inte har velat manifestera sig. Tiden som blir över ägnar han sig åt att gestalta reklamtexter, föreläsa, skriva bloggen Mine Goes to Eleven och hjälpa varumärken att finna sitt rätta jag. Per är också aktuell med boken Den mentala orgasmen – en liten bok om det största som finns: Kreativitet.

_

Relaterade inlägg:

small twitter_logo Om du vill kan du samtala med Micco på Twitter

10 thoughts on “Vad är kreativitet? Och vad innebär det att vara kreativ?”

  1. Förmågan kreativitet är kanske mystisk i den meningen att ingen vet var i hjärnan den sitter. Om den nu sitter där alls. Den kanske växer i en okänd blommas pistiller på en ö utanför Japan.

    På senare tid har jag funderat mycket över det här med motivation som förmåga. Den är väsensskild från förmågan kreativitet, skulle jag vilja påstå. Att överleva torde vara den mest grundläggande och starkaste motivationen hos allt levande.

    En kreativ person kan egentligen vara lat. (Om vi med kreativ menar problemlösande på ett för honom eller henne nytt sätt.) Men jag misstänker att det är så, att lata personer sällan ses som kreativa, medan starkt motiverade eller aktiva personer ofta ses som mer kreativa. Troligen för att de producerar många idéer. De hinner mycket på kort tid vilket är imponerande i sig. Nåt måste ju funka till sist. Mängden producerade idéer tror jag handlar mer om motivation än kreativitet.

    Anpassning till förändring brukar vara definitionen på intelligens. Att ha förmåga att plötsligt spela efter en ny uppsättning regler när väder, vind, kultur, politik eller askmoln svänger om. Vilket leder till artens överlevnad och survival of the fittest. Kreativitet brukar ofta definieras tvärtom. Att inte anpassa sig alls, utan att gå sina egna vägar. Är de förenliga? Förhoppningsvis. Vad tror du?

    En kreativ person kan också vara ond. Jag tror tyvärr att kreativitet kan ta död på oss. Det finns en mängd kreativa lösningar vi människor klämt ur oss som inte tjänar vår överlevnad. Kanske är det så att motivationen att överleva tvingar sådan kreativitet ur systemet.

    Vi vill ju gärna överträda reglerna på ett intelligent sätt. Sen gäller det att finna motivationen att göra det. Tack för ett välskrivet inlägg.

  2. A very interesting and thought provoking subject indeed. To me there’s two kinds of creativity. Useful Creativity and Useless Creativity. Creativity is only useful when it improves a condition. Everyone has the potential to be creative, but if you want to provide Useful Creativity you better work hard to achieve it. I personally find my best ideas come from subjects I know of extensively. The more knowledgeable you are, the more likely it is that you will be able to provide Useful Creativity. At least, that’s my premise.

  3. “Follow the path of the unsafe, independent thinker. Expose your ideas to the dangers of controversy. Speak your mind and fear less the label of ‘crackpot’ than the stigma of conformity. And on issues that seem important to you, stand up and be counted at any cost.” skriver Thomas J.Watson. Förmågan att tänka “utanför”, handlingskraft att gå mot strömmen, hunger och nyfikenhet. Inget som är omöjligt att förändra, idealet och tradition existerar knappt, då allt går att bygga på nytt, skapa och tänka som ingen annan gjorde förr. Och jag håller med Eric, kreativitet kan vara både ond och låt, grym och omänskligt, helande och omtänksam, destruktiv och byggande. Allt som kan tänkas utan att lägga i en fack, kategorisera i en låda.
    Kanske därför är “kreativiteten” så svårt att definiera?
    Tack för inspirerande post.

  4. Undra vad du baserar ditt påstående om att Albert Einstein ”trodde att Gud hade ett finger med i spelet”. Albert Einstein har använt sig av gud i några av sina kända påståenden men aldrig i bokstavlig mening som det kan framstå här.

    Detta gäller även påståendet att ”vetenskapen” påstår att det som ännu ej kan förklaras är gudomligt. Vilket utomordentligt struntprat. Det låter som något en kreationist skulle säga och inget annat.

  5. Kreativitet ska inte förväxlas med originalitet, det är bara en del av receptet. Kreativitet är att lösa problem. När problemet är löst har man varit mer än originell, man har gjort mer än gått mot strömmen, mer än tagit sig utanför komfortzonen – man har varit konstruktiv. Man har skapat något mer.

    En av kreativitetens paradoxer är att den ofta resulterar i mer än summan av de innebördes elementen. Eller som den ryske ingenjören Genrich Altshuller definierade den:

    »Att lösa motsägelser utan att skapa nya.«

    Det handlar inte om reduktionistisk biologism, som Richard Dawkins förespråkar. Inte heller om kreationism, som en del bokstavstrogna religiösa förordar. Vad det handlar om är förmågan att skapa nytt och meningsfullt.

    Och vad gäller Einstein så tog jag avstamp i ett av kreativitetens mest utmärkande kvaliteter, nämligen enkelhet. Och här har han ordagrant sagt följande:

    »When the solution is simple, God is answering.«

    Det finns många vetenskapsmän som har uttalat sig på ett sätt så att man kan misstänka om inte en dragning så i alla fall en blinkning åt det religiösa hållet – utan att för den skull låta religionen påverka det vetenskapliga kallet. Einstein var utan tvekan en av dessa. Han sa bland annat att »vetenskapen utan religion är förlamad och att religionen utan vetenskap är blind« (Science without religion is lame, religion without science is blind).

    Vidare lär fysikern James Clerk Maxwell ha sagt följande på sin dödsbädd:

    »What is done by what is called myself is, I feel, done by something greater than myself in me«. Och när en annan världsberömd fysiker vid namn Ludwig Boltzmann första gången fick se Maxwells enkla ekvationer fann han ingen annan råd än att återge några kända ord av Goethe:

    »Är det en gud som skrivit dessa tecken?«

  6. Kreativitet kan vara oändligt mycket. Men främst för mig är det att se lösningar där andra ser problem. Jag älskar när min kreativitet sätts på prov.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>