Resonemangen i Mats Lederhausens gästinlägg, Varför ditt syfte skall väga tyngre än din produkt, samt i mitt tidigare inlägg, Den bäst bevarade hemligheten inom företagandet, kan – och borde – tillämpas på mer än bara företag.
Ta skolan, till exempel.
Marknadsföringstänkaren och författaren Seth Godin skrev för några veckor sedan ett blogginlägg med rubriken ”What is School for?”. Där presenterade han följande lista på skolans tänkbara syfte:
- Skapa välinformerade medborgare
- Göra det möjligt för människor att läsa för skoj skull
- Lära ut rudimentära färdigheter för det kommande yrkeslivet
- Säkerställa bra resultat i nationella prov
- Homogenisera samhället, åtminstone en smula
- Pastörisera bort farliga idéer
- Sysselsätta barn medan föräldrarna arbetar
- Lära framtida medborgare hur de ska foga sig
- Lära framtida konsumenter hur de skall önska
- Bygga en social struktur
- Skapa ledare som hjälper oss på den globala arenan
- Skapa framtida forskare som säkerställer framskridandet inom t.ex. teknologi och medicin
- Lära ut för sakens skull
- Hjälpa människor att blir intressanta och produktiva
- Avväpna proletariatet
- Etablera en samhällsgrund på vilken en typisk person inte kommer att snubbla
- Hitta och hylla underbarn, genier och de talangfulla
- Se till att barn lär sig motionera, äta rätt och undvika de vanligaste hälsoproblemen
- Lära framtida medborgare att lyda auktoriteter
- Lära framtida anställda att också göra det
- Öka uppskattningen för konst och kultur
- Lära ut kreativitet och problemlösning
- Minimera allmän felstavning
- Öka samhällets emotionella intelligens
- Minska kriminaliteten, genom att lära ut samhällskunskap och etik
- Öka förståelsen för vad ett bra liv är
- Se till att idrottslagen får tillräckligt många spelare
Med tanke på hur lång tid du och jag har tillbringat vid skolbänken, och med tanke på den betydelse dagens skola har för morgondagens värld, är det märkligt att frågan ställs så sällan.
Alltså: Vad är egentligen syftet med skolan?
Lämna ett svar