Hur uppfattas varumärket Saab och varumärket Volvo runt om i världen? Den sanna bilden finns, som bekant, alltid hos betraktaren – alltså allmänheten och köparna.
På www.brandtags.net kan vem som helst ange det första som dyker upp i huvudet när man ser en logotyp. Summan av alla besökares associationer presenteras som ett s.k. taggmoln. Ju oftare ett ord eller en fras har nämnts desto större är det, och vice versa.
Jag gjorde bilder av taggmolnen för Saab och Volvo. Analysen överlåter jag till dig.
Saab:
(Klicka på bilden för det kompletta taggmolnet.)
_
Volvo:
(Klicka på bilden för det kompletta taggmolnet.)
En spontan observation: Associationerna till Volvo verkar vara betydligt mer homogena än associationerna till Saab.
Det här är så klart ingen vetenskaplig analys av varumärkesimage. Upphovsmannen, Noah Brier, kallar Brand Tags för ett experiment i varumärkesperception. Andra svenskrelaterade varumärken på Brand Tags är bl.a. Absolut, Gant, H&M, Husqvarna, IKEA, SAS, Scania, Skype och Sony Ericsson.
Håll med om att idén är intressant och spännande i all sin enkelhet.
Lämna ett svar