Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Är bra underhållning det samma som bra reklam? (Del 3)

Jag har i några tidigare inlägg dryftat frågan om underhållande reklam per automatik är bra positionering. Jag tycker nämligen att reklammakare många gånger, i sin iver att roa, missar positioneringsmålet. (Läs mer bl.a.här, här, och här)

Men som tur är, finns det också inspirerande undantag. Som t.ex. den här filmen från Evian. (Även om du redan har sett den tål den att ses igen.)

Filmen är den senaste i en serie på samma tema. Fler finns att se här.

_

Relaterade inlägg:

small twitter_logo Följ mig på Twitter


Publicerat

i

av

Kommentarer

2 svar till ”Är bra underhållning det samma som bra reklam? (Del 3)”

  1. Profilbild för Omer Rosenbaum

    Evians film är en exempel av annorlunda tänka med det gäller om reklam. Underhållning istället av Hard Sale. Den är den ”hemliga” formula med alla virala filmer.

  2. Profilbild för Alex Alexandersson
    Alex Alexandersson

    Skulle man inte kunna se på det så här; På ren och skär svenska – Det handlar om att sticka ut ur mängden och bli ihågkommen. När alla kör med humor blir det svårt uppfylla de kraven.

    När kreatörerna sliter i sitt anletes svett för att vara så roliga som möjligt glöms ofta viktiga parametrar bort. De måste ju vara ÄNNU roligare än de konkurrerande varumärkena. När humorn blir viktigare än sälj- eller profileringsmålen är man ute på hal is. Möjligtvis blir företagskickoffen för beställaren av reklamen mer lyckad.

    I fallet med exempelfilmen är gränsen hårfin. Själv ser jag inte koppling mellan barn och ett franskt drickvattenmärke. Jag kommer ihåg barnen men det var väl blöjor de gjorde reklam för…?

    Nej, hellre humor där det passar in mer naturligt. För vissa produkter och tjänster gör det, för andra inte alls. Sen kan man väl ta ut svängarna lite då och då, men inte hela tiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress