Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Koenigsegg: Det här är utmaningen

saabtags

Det verkar som om Koenigsegg Group har skrapat ihop de saknade miljarderna för att kunna slutföra Saabaffären. Åtminstone om vi skall tro det senaste i media (bl.a. här, här, här, här, här).

Du som följer min blogg vet också att jag tycker att lösningen är spännande; en liten lyxbilstillverkare som huserar på en f.d. flygbas, köper ett anrikt svenskt bilmärke med starka kopplingar till flygindustrin.

Därmed hoppas jag att de olyckskorpar som envist hävdat att hela affären endast är en PR-kupp får fel. Och att vi som drömmer om en osannolik framgångssaga får rätt.

Men det är en tuff utmaning som Christian von Koenigsegg & Co står inför. Minst sagt.

Saab har under GM:s vingar blivit ett intentsägande bilmärke, utan egen karaktär och särprägel. Det tydliggörs bl.a. av bilden ovan, som jag gjort baserat på ett s.k. taggmoln från webbsajten Brand Tags. Där kan nämligen vem som helst ange det första som dyker upp i skallen när man ser en logotyp. Summan av alla besökares associationer presenteras som ett taggmoln, där ord eller fraser blir större ju oftare de nämns. Brand Tags är naturligtvis inte en vetenskaplig analys av Saabs varumärkesimage, men likväl en tänkvärd visuell presentation av vad ett stort antal människor förmodligen förknippar med varumärket Saab.

Min spontanta reaktion är: Otydligt och ointressant.

Däri ligger den stora utmaningen, nu när finansieringen verkar vara klar: Att skapa ett bilmärke med tydlig särprägel och stark attraktionskraft.

Men jag tror och hoppas att Saab och Koenigsegg – som har gemensamma beröringspunkter i nytänkandet, farten, aerodynamiken och passionen för bilbyggandet – har de förutsättningar som krävs för att lyckas.

Och önskar dem ett helhjärtat: Lycka till!

(Har du inte gjort det förr, uppmanar jag dig att också läsa mina tidigare inlägg om Saab-Koenigseggaffären. De finns länkade här nedan.)

Tillägg den 9 september, 2009: Det kinesiska intresset för svenska bilmärken omfattar nu också Saab Automobile. Enligt bl.a. SvD, DN och GP är det nämligen kinesiska BAIC som skall hjälpa Koenigsegg Group att genomföra köpet av Saab. Och därmed skulle behovet av statlig finansiering vara undanröjt. Men, som sagt, det är alltså nu allvaret börjar. (Läs Koenigsegg Groups pressmeddelande här.)

_

Relaterade inlägg:

small twitter_logo Följ mig på Twitter

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress