Okay. Nu är man alltså en twittrare också. Frågan är: Kommer jag att bli mer eller mindre social?
Jag firar en månad på Twitter, och citatet ovan var min första tweet.
Länge tillhörde jag dock de tvivlandes skara. Baserat på det jag hade läst och hört, föreföll Twitter vara en skvallerkanal som inte erbjöd något av nytta. Vare sig för mig privat, eller professionellt.
Jag hade fel.
Visst förekommer det skvaller på Twitter. Men i mitt så kallade twitterflöde – alltså tweets (meddelanden) från de personer som jag har valt att följa – är skvallret sällsynt, och då allt som oftast relevant. Merparten av det mina twittervänner delar med sig av är tips på intressant läsning, tankeväckande frågeställningar och spännande debatter.
Copywritern Mattias Åkerberg (twittrar som @pleasecopyme) har författat ett läsvärt blogginlägg om sin relation till Twitter, och vilken nytta han upplever att Twitter erbjuder. I det skriver han bl.a.:
Den bästa jämförelsen jag kan hitta är den med ett mingel. Ett mingel där du själv väljer vilka som ska vara på plats. Och där du har möjlighet att inleda en dialog med vemsomhelst av dessa smarta, intressanta människor. För dig som är intresserad av reklam, kommunikation och medier är Twitter ett paradis; här minglar landets och världens klokaste människor inom dessa områden, och du kan obemärkt (om du vill) stå tätt bredvid dem och lyssna. Hur resonerar de, vad triggar dem, vilka seminarier går de på, vilka böcker läser de, vilka människor tyr de sig till? På allt detta och mer därtill kan du få svar på Twitter.
Ett cocktailparty där du bestämmer gästlistan, alltså. Och jag delar helt och fullt hans uppfattning.
För att ge dig ett litet smakprov tänkte jag bjuda på 12 nyttiga tweets från den senaste veckan. Förhoppningsvis får jag skäl att återkomma med fler (om du twittrar, tipsa mig gärna).
- Från @deeped
Intressanta tankar om sociala medier: RT @pe3: If advertising is a firework, then social media is a bonfire http://is.gd/2QpPK (@jjanhone) - Från @kakesson
Om varumärkesutveckling i sociala medier: Social Media Today – A Framework for Branding Through Social Media http://bit.ly/2x53mf
- Från @stefanronge
Lista på de bästa varumärkena i sociala medier: Social Radar Top 50 Social Brands (August 2009) http://bit.ly/E4TQa (via @adamcoomes) - Från @BritStakston
En underhållande episod av South Park: RT @_knason: South Park: The Day The Internet Stood Still http://is.gd/2SIBC
- Från @ulrikagood
Det här gjorde mig duktigt avundsjuk: Bilden jag aldrig trodde att jag skulle få lägga upp: http://twitpic.com/gu4gc
- Från @ronnestam
Var ett tag den mest omtweetade presentationen på SlideShare: 10 trender om framtidens reklam och kommunikation från Webbdagarna 2009 Malmö nu på Slideshare: http://tinyurl.com/lgj6ct - Från @zackrisson
Om konflikten mellan Google och bokförlagen: Ny bloggpost: Google blottar förlagens bristande innovation. http://bit.ly/2c6DfX (Och ja, vi behöver fortf modernisera upphovsrätten) - Från @svartling
Mer om varumärkesutveckling i sociala medier: Using Social Media To Boost Your Brand http://bit.ly/1aeBt6 http://post.ly/4MVJ - Från @DoktorSpinn
Kommer det globala innehållsskapandet inom kort att domineras av barn och unga? Och vad händer då?: Smurftips: Strax dominerar ungas innehåll http://bit.ly/MqW0s - Från @pleasecopyme
Presenterar läsvärd litteratur som kommer att publiceras på Internet, med ett kapitel per dag: Här är boken som gör att du fattar webben bättre – varje dag http://bit.ly/in3Vp - Från @jocke
Berättar om en kandidatuppsats från Campus Helsingborg: Mindpark idag: en uppsats om Viral marknadsföring: http://bit.ly/18gGpz (tack till @davidzetterlund) - Från @mindpark
Ett intressant debattinlägg på tankesmedjan Mindpark: Missa inte Olle Lidboms utmanande text om elitismen: http://bit.ly/3IYwi
Jag hoppas att också du tycker länkarna ovan är av värde. (De fungerar, trots att de ser konstiga ut.) Och alla nämnda twittrare är så klart värda att följa. Vill du se den kompletta listan på de personer som jag följer på Twitter, hittar du den här.
Alltså: Tvivla inte, tveka inte. Prova. I ovan nämnda inlägg ger Mattias handfasta och bra tips på hur du kommer igång med Twitter.
Vem vet, kanske kommer också du att finna nytta?
_
Relaterade inlägg:
- Tankar om framtidens medielandskap och marknadsföring
- Morgondagens varumärken byggs inte med gårdagens metoder | Mindpark
- Om Blogipedia
- Sortera Internet och bevaka ditt varumärke – i realtid
- Generation G: Generositet ersätter Girighet
Lämna ett svar