Är glädje måhända det bästa sättet att ändra människors beteende?
Det föreslår Volkswagen på en kampanjsajt med namnet Rolighetsteorin. På sidan finns f.n. två filmer (en tredje utlovas inom kort), i vilka Volkswagen genomför rolighetsexperiment i syfte att stimulera till beteendeförändringar som leder till en bättre värld. Sajtens besökare bjuds dessutom in att delta med egna förslag på förbättringar, och därmed tävla om Rolighetsstipendiet. Vad förslagen går ut på spelar ingen roll, bara de handlar om någon form av förbättring genom glädje.
Det är en stark idé, signerad DDB Stockholm. Pianofilmen ovan är redan en raket på YouTube.
Den enda funderingen jag har är hur ”glädje” kopplas till varumärket Volkswagen?
Men skulle det visa sig att Rolighetsteorin är början på en långsiktig positioneringsstrategi, med målet att ta ägarskap över ordet glädje, är idén genialisk.
_
Relaterat:
Lämna ett svar