Hem

Micco Grönholm om varumärken & marknadsföring

Twitternytta (vecka 47)

 

Följande 37 nyttor dök under veckan upp i mitt twitterflöde:

  • Från @pellet
    Per Torberger kontemplerar över språkets förmåga att väcka känslor: Kom och språka med mig en stund | Pers värld http://htxt.it/RrSm
  • Från @DoktorSpinn
    Perfekt till frukoskaffet i morgon bitti. 15 minuters föreläsning av Gary Vaynerchcuk om: How to think like a social media natural http://bit.ly/40eGGJ
  • Från @Hammarstrand
    Vad är en bra s.k. elevator pitch – pedagogiskt presenterat i en hiss: YouTube – The Elevator Pitch http://bit.ly/4dGCut
  • Från @jonasl
    Times Online Labs skriver att intäkterna direkt till artisterna/upphovsmännen de facto ökat de senaste fem åren (något jag f.ö. skrivit om bl.a. här och här): ”This is the graph the record industry doesn’t want you to see.” http://bit.ly/2geRqZ (via @erikstarck, @thornkvist)
  • Från @miakolmodin
    Ödets ironi? Ett företag son heter Sandryds Handel har lyckats registrera The Pirate Bays logotyp: Dax för pay back? Pirate Bays logotyp kapad och registrerad hos Patent- och registreringsverket http://is.gd/4WcQ0 (via @simonnystrom)
  • Från @kahler
    De 20 bästa planner-bloggarna i världen, enligt MisEntropy: The top 20 blogs in the plannersphere. http://bit.ly/jRpll
  • Från @kahler
    Andrew McAfee resonerar på Harvard Business Publishing kring dilemmat att varumärken inte längre kan kontrolleras av företagen: HBR – The Illusion of Brand Control. Really interesting, using MIT as a good example. http://bit.ly/Jr2Bb (via @simonmainwaring)
  • Från @deeped
    Chris Brogan listar de frågeställningar som han menar att alla ledningsgrupper bör diskutera, när de diskuterar Sociala Medier: The Questions I Think We Should Ask http://ff.im/-bwnkU
  • Från @pleasecopyme
    Läs, fundera och dela sedan med dig av din gissning: Framtidens reklambyrå – hur ser den ut? http://bit.ly/nk0aX
  • Från @essenagency
    Ord bygger varumärken. Välj rätt ord för ditt: Postat: Varumärkets verbala logo http://bit.ly/3Bnh8B
  • Från @ThisIsSethsBlog
    Om ditt företag behöver pengar: Seth’s Blog: Debt, equity and a third thing that might work better http://bit.ly/2oM7HK
  • Från @lordFredruk
    Mycket snack om Vattenfall den senaste tiden. Här är Vattenfall Song: Jag är nog sist i världen, men vilket skäl att skippa Vattenfall http://bit.ly/vbX7T
  • Från @jgradvall
    En bister betraktelse av marknadsföring i sociala medier: The 7 Harsh Realities of Social Media Marketing http://bit.ly/LIbKk via (@copyblogger, @Mike_Stelzner)
  • Från @eliasbetinakis
    Forsman & Bodenfors + Facebook: Vilken smart kampanj för IKEA Malmö. Spam och lur we like http://tr.im/F6hc
  • Från @Daniel_Lantz
    Sysslar du med design och vill ha mer trafik till din webbsajt?: 10 Design Niche Social Media Sites | deltadesignz.com http://bit.ly/4rBPnr (via @socialmediainfo)
  • Från @byBalsam
    Bevittnar vi en återgång till hur världen såg ut innan Joseph Goebbels?: Kul+tydligt=läsvärt! RT @volontaire: Volontaire = Det gamla. http://bit.ly/4gyu4z (via @pellet)
  • Från @curious_at
    Kan din marknadsföring inspireras av modeindustrins lärdomar?: Great analogy – 10 Things Fashion Can Teach Us About Marketing http://bit.ly/32TCub
  • Från @vonsydow
    Provokativt, intressant, läsvärt: The death of the URL – http://ow.ly/CZqQ
  • Från @SimplyGreat
    Chris Perry i AdAge om varumärkesarbete på Twitter: Brands on Twitter – 76% of Accounts are Infrequent Users. Most companies fail to realize Twitter’s full potential… http://bit.ly/2sqw0w
  • Från @jgradvall
    Hur många svenska tidningar har en Brand Manager?: Why newspapers need brand managers http://bit.ly/3NpmJj from @econsultancy
  • Från @judithw
    Vad är ditt varumärkes lyssna-strategi?: The Eight Stages Of Listening: http://bit.ly/2cqONe
  • Från @PeterRosdahl
    Perfekt till frukostkaffet på söndag morgon: Kjell A Nordströms föreläsning från Good Morning 2019 http://post.ly/CpPW
  • Från @CGHanson
    Adam Brown, ansvarig för Digital Communications på Coca-Cola, delar med sig av sina insikter och åsikter: Andy’s Answers: How Coca-Cola is connecting fans all over the world: http://bit.ly/6WcIM
  • Från @judithw
    Fördelar med, och lärdomar om, att vara transparent: Interesting article about being transparent online and in business – benefits and best practices: http://bit.ly/b5X8v (via @palleman)
  • Från @bjornalberts
    Funderar du på att börja blogga? Eller vill du bli bättre på det? Björn Alberts tipsar: Nybloggat: 77 slides om att blogga med framgång http://bit.ly/1ZyCHj
  • Från @CPeyron
    På 121.nu kan du söka på varumärken registrerade i Sverige. Där listas även företag med flest skyddade varumärken: PRV har öppnat sitt varumärkesregister för ny söktjänst. Sök kostnadsfritt bland alla registrerade svenska varumärken. http://bit.ly/4Dsce8
  • Från @jocke
    Svensk idé; världens första MMOQ (Massively Multiplayer Online Quiz). Spännande, kittlande och kaxigt: First Screenshot Of Planeto – Stealth Mode Online Quiz Game http://bit.ly/2Kz7la (via @arcticstartup)
  • Från @CPeyron
    Bli en bra kund: 15 principer som håller än: David Ogilvy: How To Be A Good Advertising Client: Branding Strategy Insider http://bit.ly/2lsxsi
  • Från @jocke
    Joakim Jardenberg avslöjar (bl.a.) hur guldäggsvinnarna (åtminstone tidigare) har utsetts. Skrämmande läsning: jardenberg kommenterar – 2009-11-18: Dags för storbyråerna att visa stake. (och min kommentar om guldäggs-fifflet) http://bit.ly/pVeV5
  • Från @Mitelman
    Trendspaning från Tredwatching.com: 10 viktiga trender att hålla koll på: http://trendwatching.com/br…
  • Från @aldemark
    En tanke värd att tänkas (men jag tror att det är för tidigt att praktisera den): Reading: I don’t talk to clients about social media anymore http://bit.ly/qcNEk
  • Från @jnystromdesign
    Läsvärt av Mattias Östmar om företagande: Välskrivet av @mattiasostmar om entrepreneurskap. ”Mer människa än regler” http://bit.ly/20RDXL
  • Från @SimplyGreat
    Virgin har tänkt om och tänkt nytt: Virgin launches new site, mixes social media and corporate for lead generation, and what a nice site it is http://bit.ly/4fxsDn
  • Från @TribalingSwe
    Lär dig mer om dina kunder genom att lyssna på historierna de berättar: Storylistening for consumer insight http://bit.ly/bB3W7
  • Från @kahler
    Underhållande och utbildande misstag: Top 5 Biggest Global Marketing Blunders revealed. http://bit.ly/4teUej
  • Från @dlandin
    Tror du att du kan känna av folk? Läs det här: Why We All Stink as Intuitive Psychologists: The False Consensus Bias | PsyBlog http://bit.ly/22X6z
  • Från @miakolmodin
    Twittertips för företag: Twitter 101 for Business http://ow.ly/DYbV (via @joakim_nilsson)

Jag hoppas att också du får nytta av dessa tweets.

Är du själv på Twitter, följ samtliga ovan nämnda twittrare (och tipsa mig om nyttiga tweets genom att tagga dem med #twitternytta).

Trevlig helg!

_

Relaterade inlägg:


Publicerat

i

av

Kommentarer

4 svar till ”Twitternytta (vecka 47)”

  1. Trevlig att dyka upp på listan igen, tack!
    Hmmm, vad kan jag dela av mig för nyttigheter under nästa vecka tro? 😉
    Trevlig helg!

  2. […] Twitternytta (vecka 47): Det är vad det heter! […]

  3. […] Varumärkesexperten Micco Grönholm forstätter att tipsa om veckans nyttigaste tweets, intressanta för alla som har ett varumärke att fundera över. Apropå varumärken så har det ju varit blåsigt för Vattenfall också på webben. Och så förstås den märkliga historien kring varumärket The Pirate Bay, här kommenterat av opassande-emma. […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök

drivs med WordPress