Följande 37 nyttor dök under veckan upp i mitt twitterflöde:
- Från @pellet
Per Torberger kontemplerar över språkets förmåga att väcka känslor: Kom och språka med mig en stund | Pers värld http://htxt.it/RrSm - Från @DoktorSpinn
Perfekt till frukoskaffet i morgon bitti. 15 minuters föreläsning av Gary Vaynerchcuk om: How to think like a social media natural http://bit.ly/40eGGJ - Från @Hammarstrand
Vad är en bra s.k. elevator pitch – pedagogiskt presenterat i en hiss: YouTube – The Elevator Pitch http://bit.ly/4dGCut - Från @jonasl
Times Online Labs skriver att intäkterna direkt till artisterna/upphovsmännen de facto ökat de senaste fem åren (något jag f.ö. skrivit om bl.a. här och här): ”This is the graph the record industry doesn’t want you to see.” http://bit.ly/2geRqZ (via @erikstarck, @thornkvist) - Från @miakolmodin
Ödets ironi? Ett företag son heter Sandryds Handel har lyckats registrera The Pirate Bays logotyp: Dax för pay back? Pirate Bays logotyp kapad och registrerad hos Patent- och registreringsverket http://is.gd/4WcQ0 (via @simonnystrom)
- Från @kahler
De 20 bästa planner-bloggarna i världen, enligt MisEntropy: The top 20 blogs in the plannersphere. http://bit.ly/jRpll - Från @kahler
Andrew McAfee resonerar på Harvard Business Publishing kring dilemmat att varumärken inte längre kan kontrolleras av företagen: HBR – The Illusion of Brand Control. Really interesting, using MIT as a good example. http://bit.ly/Jr2Bb (via @simonmainwaring) - Från @deeped
Chris Brogan listar de frågeställningar som han menar att alla ledningsgrupper bör diskutera, när de diskuterar Sociala Medier: The Questions I Think We Should Ask http://ff.im/-bwnkU - Från @pleasecopyme
Läs, fundera och dela sedan med dig av din gissning: Framtidens reklambyrå – hur ser den ut? http://bit.ly/nk0aX - Från @essenagency
Ord bygger varumärken. Välj rätt ord för ditt: Postat: Varumärkets verbala logo http://bit.ly/3Bnh8B - Från @ThisIsSethsBlog
Om ditt företag behöver pengar: Seth’s Blog: Debt, equity and a third thing that might work better http://bit.ly/2oM7HK - Från @lordFredruk
Mycket snack om Vattenfall den senaste tiden. Här är Vattenfall Song: Jag är nog sist i världen, men vilket skäl att skippa Vattenfall http://bit.ly/vbX7T - Från @jgradvall
En bister betraktelse av marknadsföring i sociala medier: The 7 Harsh Realities of Social Media Marketing http://bit.ly/LIbKk via (@copyblogger, @Mike_Stelzner) - Från @eliasbetinakis
Forsman & Bodenfors + Facebook: Vilken smart kampanj för IKEA Malmö. Spam och lur we like http://tr.im/F6hc - Från @Daniel_Lantz
Sysslar du med design och vill ha mer trafik till din webbsajt?: 10 Design Niche Social Media Sites | deltadesignz.com http://bit.ly/4rBPnr (via @socialmediainfo) - Från @byBalsam
Bevittnar vi en återgång till hur världen såg ut innan Joseph Goebbels?: Kul+tydligt=läsvärt! RT @volontaire: Volontaire = Det gamla. http://bit.ly/4gyu4z (via @pellet) - Från @curious_at
Kan din marknadsföring inspireras av modeindustrins lärdomar?: Great analogy – 10 Things Fashion Can Teach Us About Marketing http://bit.ly/32TCub - Från @vonsydow
Provokativt, intressant, läsvärt: The death of the URL – http://ow.ly/CZqQ - Från @SimplyGreat
Chris Perry i AdAge om varumärkesarbete på Twitter: Brands on Twitter – 76% of Accounts are Infrequent Users. Most companies fail to realize Twitter’s full potential… http://bit.ly/2sqw0w - Från @jgradvall
Hur många svenska tidningar har en Brand Manager?: Why newspapers need brand managers http://bit.ly/3NpmJj from @econsultancy - Från @judithw
Vad är ditt varumärkes lyssna-strategi?: The Eight Stages Of Listening: http://bit.ly/2cqONe - Från @PeterRosdahl
Perfekt till frukostkaffet på söndag morgon: Kjell A Nordströms föreläsning från Good Morning 2019 http://post.ly/CpPW - Från @CGHanson
Adam Brown, ansvarig för Digital Communications på Coca-Cola, delar med sig av sina insikter och åsikter: Andy’s Answers: How Coca-Cola is connecting fans all over the world: http://bit.ly/6WcIM - Från @judithw
Fördelar med, och lärdomar om, att vara transparent: Interesting article about being transparent online and in business – benefits and best practices: http://bit.ly/b5X8v (via @palleman) - Från @bjornalberts
Funderar du på att börja blogga? Eller vill du bli bättre på det? Björn Alberts tipsar: Nybloggat: 77 slides om att blogga med framgång http://bit.ly/1ZyCHj - Från @CPeyron
På 121.nu kan du söka på varumärken registrerade i Sverige. Där listas även företag med flest skyddade varumärken: PRV har öppnat sitt varumärkesregister för ny söktjänst. Sök kostnadsfritt bland alla registrerade svenska varumärken. http://bit.ly/4Dsce8 - Från @jocke
Svensk idé; världens första MMOQ (Massively Multiplayer Online Quiz). Spännande, kittlande och kaxigt: First Screenshot Of Planeto – Stealth Mode Online Quiz Game http://bit.ly/2Kz7la (via @arcticstartup) - Från @CPeyron
Bli en bra kund: 15 principer som håller än: David Ogilvy: How To Be A Good Advertising Client: Branding Strategy Insider http://bit.ly/2lsxsi - Från @jocke
Joakim Jardenberg avslöjar (bl.a.) hur guldäggsvinnarna (åtminstone tidigare) har utsetts. Skrämmande läsning: jardenberg kommenterar – 2009-11-18: Dags för storbyråerna att visa stake. (och min kommentar om guldäggs-fifflet) http://bit.ly/pVeV5 - Från @Mitelman
Trendspaning från Tredwatching.com: 10 viktiga trender att hålla koll på: http://trendwatching.com/br… - Från @aldemark
En tanke värd att tänkas (men jag tror att det är för tidigt att praktisera den): Reading: I don’t talk to clients about social media anymore http://bit.ly/qcNEk - Från @jnystromdesign
Läsvärt av Mattias Östmar om företagande: Välskrivet av @mattiasostmar om entrepreneurskap. ”Mer människa än regler” http://bit.ly/20RDXL - Från @SimplyGreat
Virgin har tänkt om och tänkt nytt: Virgin launches new site, mixes social media and corporate for lead generation, and what a nice site it is http://bit.ly/4fxsDn - Från @TribalingSwe
Lär dig mer om dina kunder genom att lyssna på historierna de berättar: Storylistening for consumer insight http://bit.ly/bB3W7 - Från @kahler
Underhållande och utbildande misstag: Top 5 Biggest Global Marketing Blunders revealed. http://bit.ly/4teUej - Från @dlandin
Tror du att du kan känna av folk? Läs det här: Why We All Stink as Intuitive Psychologists: The False Consensus Bias | PsyBlog http://bit.ly/22X6z - Från @miakolmodin
Twittertips för företag: Twitter 101 for Business http://ow.ly/DYbV (via @joakim_nilsson)
Jag hoppas att också du får nytta av dessa tweets.
Är du själv på Twitter, följ samtliga ovan nämnda twittrare (och tipsa mig om nyttiga tweets genom att tagga dem med #twitternytta).
Trevlig helg!
_
Relaterade inlägg:
Lämna ett svar