Varsågod; här följer 38 nyttiga tweets från mitt twitterflöde under förra veckan:
- Från @deeped
Trendspaning: Guerrilla Marketing trends & tips for 2010 | Guerrilla Freelancing http://ff.im/-bHIMT - Från @dlandin
Vi har egentligen ingen aning om varför vi tycker att någon är attraktiv: At the Heart of Attraction Lies Confusion: Choice Blindness | PsyBlog http://bit.ly/NURhD - Från @AnnelieNaes
Ning är ett intressant verktyg för företag som vill delta i de sociala medierna: 6 Ways to Use Ning for Business http://ow.ly/DPWD - Från @DoktorSpinn
Niclas Strandh (@deeped) listar läsvärda twittrare–bloggare. Han är i skrivande stund uppe i sju spännande listor (se hela listan här): Deepedition » Twittrares bloggar: Ett (+intro) http://bit.ly/8p4CFz - Från @ mymlan
Bloggen Same Same But Different gör varje vecka en läsvärd återblick. Följ bloggen: Nytt på SSBD: Veckan som gick – Vecka 47 http://bit.ly/8UyYgs - Från @judithw
Tankeväckande om den sociala medievärld som vi alla snabbt är på väg in i: The Social Media (R)evolution: Your Time is Now: http://bit.ly/6jax7C - Från @curious_at
Intressant om b2b-marknadsföring i sociala medier: Six factors driving B2B social media marketing adoption by @Ckochster: http://bit.ly/6piCL7 (via @michelelinn) - Från @hyttfors
Vad du än gör, slösa inte bort människors tid: ”Old-school marketing… getting customers to do things. Web marketing… helping customers do things.” http://bit.ly/5ABtAl – @wacka - Från @bjornalberts
Mats Rönnes gästinlägg På vilken nivå är ditt varumärke förankrat? resulterade i ett spännande och lärorikt pingpongbloggande: Mats Rönne, vem är ”du”? http://bit.ly/7stUlq Intressant diskussion i kommentarerna. - Från @nikkelin
Nikke Lindqvist kommenterar kommentarerna i ovan nämnda gästinlägg: @TribalingSwe @bjornalberts Men vilka guldkommentarer på den bloggposten! - Från @pleasecopyme
Läs det inspirerande brandtalet om kreativitet, av kreatörernas kreatör: Vad visste Bill Bernbach egentligen om kreativitet? http://bit.ly/7oT1Pr - Från @SimplyGreat
Tankar om vad som krävs av en reklambyrå för att den skall finnas kvar också i framtiden: Nice short post on the future of advertising http://bit.ly/6yF0XA - Från @Hammarstrand
Kloka synpunkter och idéer på SVT’s arbete i de sociala medierna: Fokus/SVT: Fyra sociala medieprofiler om SVT: http://bit.ly/6Up1eE (via @tomaswennstrom, @axelanden) - Från @andressilvaa
Har vi bra slang-varumärken i Sverige? Tipsa gärna i kommentarerna: Marketing Magazine: Top 20 slang brands. http://www.marketingmagazin… - Från @ronnestam
Glädjande besked från Mandel Marketing & Media Consulting: Swedishness Sells: http://tinyurl.com/yl8y2wr (thank god for that!) - Från @paulronge
En av veckans nyhetsbomber var onekligen att Koenigsegg hoppade av saabaffären. Synd, tycker jag (läs mer bl.a. här, här och här). Men kanske var affären dömd att misslyckas redan från början: Klok analys av Niclas Ericson i Sydsvenskan: http://bit.ly/5CBiSY - Från @SimplyGreat
Läsvärt om vad som krävs för att förvandla marknadskommunikation till marknadskonversation: 3 Trends and Top Ten Reasons to Work with a Smart Agency http://bit.ly/8Uxff4 - Från @kullin
Lista över svenska företagsbloggar: SMwiki: ”Corporate blogs Sweden” – source change: Page: Corporate blogs Sweden (corporateblogs-se) http://bit.ly/FS8h9 - Från @ronnestam
Statistik och exempel på ROI i sociala medier: Baraboom. Great stats on Social Media: http://tinyurl.com/ybobqxj - Från @byBalsam
Vilka är möjligheterna och utmaningarna med ett allt mer uppkopplat Kina?: Tankar om Kina och internet http://bit.ly/4sEhIc - Från @axelanden
Tidningar och teve förlorar i förtroende, men inte Sveriges Radio (läs om förtroendet paradox här): Sveriges Radio vinner förtoendeligan – slår Ikea! http://bit.ly/8TdvB1 - Från @janfager
Intressanta förhoppningar och farhågor gällande framtidens varumärkesundersökningar: Vad händer med undersökningar kring mitt varumärke i framtiden? http://bit.ly/7eYUHe - Från @nikkelin
Läs!: Fantastisk krönika om Google – Murdoch – Bing i Newsweek: http://tr.im/FKUk - Från @kullin
Om våra vanor i sociala medier, enligt Medieakademins Förtroendebarometer (rapporten kan laddas ner som PDF här): Blogging: Varannan svensk använder sociala medier… http://bit.ly/6yS1j6 - Från @a_mayer
Alltid intressante Rory Sutherland delar med sig av sina insikter: Sjukt bra TEDare om perception/reklam… (via N.Åkestams blogg) http://on.ted.com/126A - Från @alskadedumburk
Ja, visst undrar man..: Alltså, OS-loggan. Hur tänkte de? http://www.facebook.com/201… - Från @BritStakston
Brit Stakston skriver måsteläsning för alla inom PR- och kommunikationsbranschen: Därför är Twitter bra för PR-branschen. Just nu. http://tinyurl.com/ygp3726 - Från @AnnelieNaes
Behöver begreppet ”vänner” definieras om?: Determining The Value Of Friends http://ow.ly/E5ZG - Från @joinsimon
Tips på hur du gör en annonskampanj på Facebook: 4 to 5 Advice for your First Facebook Ads Campaign http://ff.im/-c0o4k (via @JesperAstrom) - Från @DoktorSpinn
Hur viktigt är Twitter – som kommunikationsverktyg och som analysverktyg inom marknadsföring och sociala medier?: Twitteranalyzer det perfekta analysverktyget för Twitter! « @Hampus Sociala medier och marknadsföring http://bit.ly/7xVnGM - Från @PlanningSTHLM
Blir det köpfest igen? Grant McCracken misstänker det, i ett inlägg på Harvard Business Publishing: Why Consumers Will Spend Lavishly Again: http://tinyurl.com/yjv6lom - Från @miakolmodin
Vad är den kritiska massan i sociala mediesammanhang?: Great post. Social network marketing: Getting from zero to critical mass: http://bit.ly/7dhhFv - Från @vonsydow
Ett Photoshop för copywriters?: Neat Copybox writeup by @pleasecopyme – http://ow.ly/FOVF – in swe, translation at http://ow.ly/FOWb (via @burtcorp) - Från @lejonets
På temat ”Hurra! En missnöjd kund!”, som jag tidigare skrivit om bl.a. här: Negativ kommentar, 30 förlorade kunder – eller offentlig kritik ger företaget stora möjligheter. http://bit.ly/5XtBRm (via @AnnaMalmsten) - Från @carinfredlund
Underhållande. Och samtidigt lite skrämmande: Humor! @theplanninglab och @reklamaren har samlat reklamklyschor på http://j.mp/7f6Y7L (via @pleasecopyme) - Från @tjompa
De flesta marknadsförare talar om TGIF. Men det syftar vare sig på en veckodag eller en restaurangkedja: Social Media Not The Answer For Weak Brands http://ff.im/-c476t - Från @pellet
Har du blivit kidnappad, kanske utan att veta om det?: VARNING: Jag blev kidnappad av främlingsfientliga på Facebook: du med? | Pers värld http://htxt.it/IYkR - Från @hajak
Avslutningsvis, en stunds avkopplande underhållning, eventuellt från verkligheten: Take 5 min of your time, read an email dialogue between frustrated designer and entrepreneur, laugh, then cry: http://j.mp/7Q8Ja7
Jag hoppas att också du får nytta av dessa tweets.
Är du själv på Twitter, följ samtliga ovan nämnda twittrare (och tipsa mig om nyttiga tweets genom att tagga dem med #twitternytta).
Trevlig läsning!
_
Relaterade inlägg:
Lämna ett svar