En nyligen genomförd undersökning antyder att Apples nya skapelse iPad främst ses som en surf- och filmpryl.
1 122 personer, representativa för Sveriges befolkning, fick ange vilka tre användningsområden som de tyckte verkade vara de mest attraktiva för en iPad. Högst på listan hamnade alltså Surfa på nätet, med drygt 30% av rösterna, tätt följt av se på film och jag vet inte. Köpa och läsa böcker digitalt samt köpa/prenumerera på och läsa tidningar digitalt hamnade på fjärde respektive tionde plats – tidningsläsandet som attraktivt användningsområde fick endast drygt 10% av rösterna. (Mer om undersökningen kan du läsa på bloggen Egentligen.)
Att det betalda tidningsläsandet inte betraktas som ett attraktivt användningsområde för iPad kan, tror jag, bero på att vi vant oss vid att läsa tidningar på nätet gratis. Det är alltså inte otänkbart att aktiviteten surfa på nätet även anses omfatta besök på tidningarnas webbsajter.
Och just vad gäller det betalda läsandet på Internet finns intressanta skillnader mellan åldersgrupperna. T.ex. är åldersgruppen 23-35 betydligt mer benägen att använda iPad för att köpa/prenumerera på tidningar än både den yngre och de äldre åldersgrupperna. Däremot är skillnaderna mellan åldersgrupperna mindre bl.a. vad gäller iPad som attraktiv pryl för att spela spel på samt som ersättning för datorn på jobbet.
Undersökningen är genomförd i början av februari, och de riktigt intressanta analyserna kan nog inte göras förrän undersökningen upprepats efter det att vi fått mer kunskap om och praktisk erfarenhet av iPad. Till dess, håll koll på Rafael Pietrzyks blogg Egentligen.
Och dela gärna med dig av dina egna tankar och analyser.
_
Relaterat:
- iPad och superlativen
- Är framgången säkerställd för iPad i Sverige? | Egentligen
- Läsplattan – en politisk pryl | DN
- Förlag satsar på läsplattor | SvD
- Vad Apple borde göra med sina 230 miljarder
Om du vill kan du utbyta tankar och idéer med Micco på Twitter
Undersökningen genomfördes 2010-02-05 – 2010-02-08, via tjänsten SnabbaSvar.se, och besvarades av 1 122 personer i åldrarna 15-64. SnabbaSvar.se ägs av Cint som via sin plattform tillhandahåller tillgång till Internetbaserade undersökningspaneler och statistiskt säkerställda urval i över 40 länder.
Lämna ett svar