Jag vill börja med att tacka Mats Rönne som tipsade mig om den fantastiska videon i vilken Simon Simek förklarar varför vissa lyckas, medan andra inte gör det. Har du ännu inte sett den, gör det genast. Det är 18 mycket välinvesterade minuter.
Jag vill också uppmana dig att följa Mats på Twitter (@saltis99). Han skriver inte så ofta, men när han gör det är det i allmänhet Twitternytta. (Känn ingen press nu, Mats.)
Och på tal om Twitternytta, här följer 66 nyttotweets från mitt twitterflöde under de senaste veckorna:
- Från @6ft5:
RT @annika: Study: Twitter Is Not a Very Social Network http://bit.ly/9lNohn
Enligt en koreansk studie är endast 22% av twittertrafiken ömsesidig, att jämföras med t.ex. Flickr’s 68% och Yahoo 360’s 84%. Hela 78% av förbindelserna på Twitter är m.a.o. envägsrelationer. - Från @elwirakotowska:
50% of B2B marketers don’t blog and 49% don’t use Twitter http://bit.ly/9IF9Tr
Innebär det att 50% av B2B-marknadsförarna faktiskt bloggar och att 51% twittrar? 😉 Statistik kan, som bekant, ofta läsas lite efter eget syfte och tycke. - Från @jeanettefors:
RT @communicare2010 Social Media Revolution 2 http://bit.ly/9PAHLw
Ännu mera statistik: Den populära videon Social Media Revolution – nu med uppdaterade siffror.
- Från @stefanronge:
Kul historia i argentinska Clarín: pojke skickade flaskpost, fick svar 33 år senare – på Facebook http://bit.ly/aSmdBr
Googleöversatt text till svenska och engelska, för dig som är lika oduglig på spanska som jag.
- Från @Hammarstrand:
10 Social Media Terms To Know http://bit.ly/cyRK1L - Från @ddesk:
The 5 new features on Twitter, Facebook and LinkedIn PR pros need to understand http://icio.us/xl03mw - Från @henrikt:
RT @agaton: Bloggat: jag förklarar hemligheten bakom populära bloggar & hur hårt Blondinbella marknadsförde sig http://bit.ly/cnpHMf
80/20-regeln i framgångsrika sociala medie-satsningar. - Från @tedvalentin:
Vem är den hetaste bloggaren i Sverige? Komplett med grafer…! http://bit.ly/czlCu2
”Inte het som i snygg, utan het som i omdiskuterad.” - Från @eliasbetinakis:
Mkt bra om bloggar! RT @sokmotorkonsult http://bit.ly/bRCOPG
Bloggar är inte små tidningar. - Från @mymlan:
RT @hannalar: Läsvärt av @mickep2 om sociala medier som journalistiskt verktyg: http://bit.ly/dsq1Cp - Från @TheJennie:
Nybloggat: Ny rapport om svenskarna och internet, men inte minst dcode! http://bit.ly/aISggJ
Massor av information om hur vi svenskar beter oss på nätet. Och i förbifarten lyckas Jennifer Bark dessutom tipsa om en mycket nyttig länk till Jesper Åströms bloggpost, i vilken han resonerar kring hur företag ska välja mellan grupp, community- eller fanpage på Facebook. - Från @elwirakotowska:
”We live in the most branded generation ever” http://ow.ly/1MVDv
”In an era where we can skip and block ads, and find – with a few simple clicks – the cheapest price for whatever it is we’re interested in, why are people still loyal to brands?” - Från @DanSchawbel:
Have you commented? R.I.P Twitter as a Marketing Platform http://bit.ly/cacgwq
Ett intressant resonemang och en ännu intressantare diskussion om Twitter som marknadsföringskanal (90 kommentarer i skrivande stund). - Från @Suongir:
Why Betterness Is Good Business http://bit.ly/b8qqdp (HarvardBiz)
Intressant artikel som ligger i linje med resonemangen i Mats Lederhausens gästinlägg om vikten av ett syfte med verksamheten samt om företags kostnad för social distans: ”Who is this snot-nosed idealist? Why is he telling us to do betterness instead of business, pursue awesomeness instead of innovation — and maximize good, instead of quarterly profits? What kind of expertise is that? We’ve got the hardest of noses — so where’s the real-world evidence?” - Från @joinsimon:
Congratz to YouTube on your 5th birthday! To celebrate, here’s the first video uploaded on YouTube: http://j.mp/c9U5Yz 😀 - Från @ddesk:
I favorited a YouTube video — Apple – iPad – What is iPad? http://youtu.be/fihOmQY-JxY?a
Jag kryper till korset; efter att ha haft en iPad i några veckor är jag såld. Den gör egentligen inget nytt, så som iPhone gjorde, men den gör mycket av ”det gamla” betydligt enklare, roligare, snabbare och snyggare. Vad mer kan man begära? - Från @deeped:
Sociala medier i marknadsmixen http://ff.im/kvMDE
Se, lyssna och lär. (Och gör det nu, annars är risken stor att du aldrig gör det.) - Från @PaulDunay
Social media is not a campaign: It’s your customer http://ff.im/-k6khS
”…fans are attracted by relevant content, not press releases.”
- Från @CGHanson:
”B2B customers say they care most about price, but what they really want is a great sales experience.” McKinsey Quarterly http://ow.ly/1Kwip
Som sagt, ytterst få företagsledare vet varför deras kunder egentligen köper. - Från @jgradvall:
RT @aprildunford: 7 Key Elements of a Marketing Plan http://bit.ly/amWvp2
Inga nyheter kanske, men fundamentet till en bra marknadsplan är alltid värt att påminnas om (läs gärna – och tyck till om – mitt förslag på hur en marknadsplan ska utformas). - Från @KikkiHogberg:
Varumärkesstrategens roll är väsentlig för att skapa framgångsrik reklam http://bit.ly/cGqps9
Tack, Kikki. 😀 - Från @Suongir:
Facebook’s latest security issues http://bit.ly/bruO2A
Underhållande om något lite skrämmande. - Från @deeped:
Bajs på Facebook – en gräns för öppenhet på nätet http://ff.im/khqmI
”Statsministerns pressekreterare tänkte nog inte att en liten Facebook-uppdatering skulle komma att kosta honom jobbet. Men kort efter att Edward Unsgaards ord om hur en rysk städerska torkade bajs i hans trappuppgång på en söndag dragits runt några varv i mediekvarnarna, kom nyheten att Fredrik Reinfeldts pressekreterare numera skulle…” - Från @jyri:
Important read: RT @rww: More Web Industry Leaders Quit Facebook, Call For Open Alternative http://bit.ly/arueVZ
Facebook är ”ett monster” som ”inte tillåter användarna att själva bestämma vad som skall delas med andra” och vad som inte skall delas. Det påstår entreprenören Jason Calacanis och Gizmodo-grundaren Peter Rojas. - Från @SimplyGreat:
Lysande! Diesel tar social media ända in i provhytten | http://bit.ly/cMd5gV
Apropå Facebook… - Från @DoktorSpinn:
Smurftips: Brands and the Dark Side of Social Media http://bit.ly/c3Axml - Från @Magnusbetner:
Bloggat om Vilks: http://bit.ly/aDfyjA
Den gode Betnér är alltid intressant att läsa. Så också i det här fallet. (Läs även hans inlägg: Förtydligande om Vilks.) Lars Vilks är, i mitt tycke, en sann nutidskonstnär. Han lyckas väcka känslor och lyfta fram samhällsfrågor på ett intresseväckande sätt. Dessutom är han bra på PR också. (Du kan förresten följa Vilks på Twitter, om du vill. Hans twitteralias är @pluskvam.)
- Från @promemorian:
Har bloggat om Lars Vilks, yttrandefrihet, utvisning av ambassadörer och @MagnusBetner http://tinyurl.com/36e988w - Från @prohlin:
Min nya bok om kreativitet »Den mentala orgasmen« ligger ute på bokdiskarna nu. Nyfiken på innehållet, kolla http://www.minegoestoeleven.com/
Du kan också (om du ännu inte har gjort det) ta del av Per Robert Öhlins idéer kring kreativitet i hans gästinlägg här på The Brand-Man. Det är mycket intressant och tänkvärd läsning. - Från @Sa_na_si:
Underbar video på en kreativ process. Ett måste se! http://bit.ly/a1Tpip - Från @peterdalle:
RT @weloveviral: Wow. Just – pretty much wow. http://www.youtube.com/watch?v=Gc4HGQHgeFE - Från @agaton:
This is an old, but great, blog post that everyone should read ”1,000 true fans” http://bit.ly/cHNwc - Från @SimplyGreat:
A decade of digital: 10 things for 2010 | http://bit.ly/akzyGb
Tänkvärda tips att fästa på anslagstavlan, lägga på minnet eller göra en iPad-bildbakgrund av. Välj själv. - Från @Hammarstrand:
Founders of Two Successful Internet Startups Share Their Secrets http://bit.ly/aC9Nkg - Från @kreafon:
Tre tips om företagande, entreprenörskap och tillväxt http://bit.ly/9j031k
Länkkärlek, mina vänner, länkkärlek. - Från @kajsab:
”WOW” Malmo ranks no 2 in Europe in entrepreneurial climate and no 1 in start-up support http://is.gd/c46Y2 (via @zyOzyfounder) - Från @nolingo:
Håller du med? Grundare bättre VD:ar än proffsen! http://bit.ly/dhVGK3 - Från @jocke:
10 things CEOs Need to Know About Design http://bit.ly/bakZ3Q Bra skit!
Jason Puorti delar med sig av sina insikter och åsikter. - Från @tjompa:
What brands can learn from Lady Gaga – the 21st Century marketing mix personified http://ff.im/-k70R3
Jakob Lusensky och Sara Zaric på Heartbeats International lär ut marknadsmixens nya, fyra E’n: Emotions, Experiences, Engagement, Exclusivity. Utgångspunkten är hur man bygger ett starkt varumärke inom musikindustrin. (Jag har, som du kanske vet, funderat kring fyra C’n istället för de klassiska fyra P’na.)
- Från @Rynge:
Is your brand proactive or reactive? http://bit.ly/9i84RS
Tankar om det personliga varumärket i det vardagliga arbetet. - Från @janfager:
Svenska varumärken har tappat i MillwardBrowns BrandZ. H&M ensam på top 100 – vad jag kunde hitta… http://bit.ly/cqXoTQ - Från @jgradvall:
RT @chrisbrogan Congrats to @LisaPetrilli on her new blog – http://bit.ly/9HyNyl . VERY interesting post. : )
Är du entreprenör, marknadsförare, varumärkesnörd, kommunikatör eller annars intresserad av vad som får företag att sälja mer lönsamt, håll koll på den här bloggen. Jag hoppas (och känner på mig) att Lisa Petrilli kommer att ha många kloka tankar och erfarenheter att dela med sig av. - Från @theplanninglab:
Heather’s annual planner’s survey here: http://bit.ly/chSKNE
Är du planner, svara på frågorna. - Från @ThisIsSethsBlog:
Seth’s Blog: The circles (no more strangers) http://bit.ly/cVNMKQ
Marknadsföringstaktik: Väljer du att charma främlingar eller behaga fans? - Från @elwirakotowska:
Snälla, snälla, snälla: Sprid vidare – dela med er av denna video om sociala nätverk: http://ow.ly/1Kv93
Uppdraget härmed utfört, Elwira. Videon är ett intressant TED-tal av Nicholas Christakis, professor i medicinsk sociologi på Harvard Medical School, om hur sociala nätverk påverkar din hälsa. - Från @stefankrafft:
IDG lanserar AppRapporten – för dig som vill lyckas i App Store! http://bit.ly/cX8G6e - Från @DoktorSpinn:
Smurftips: ”Är all pr bra pr? http://bit.ly/9fNtd1 - Från @aldemark:
adliterate: Creating inspiring briefs – a note to clients http://j.mp/cn9WTk
En bra brief gör halva jobbet. Eller, rättare sagt, jobbet hälften så svårt. - Från @SimplyGreat:
Beautiful! Diesel Global Warming Ready Ads | http://bit.ly/avySIc
Beror det på att jag tillhör Generation X att jag ser en stor portion ironi i dessa mycket vackra annonser? Vad ser du? - Från @Sa_na_si:
Riktigt coola o lite annorlunda wallpapers. http://bit.ly/a7Zurf
Förgyll din vardag. Och skänk sedan @Sa_na_si en tacksamhetens tanke. - Från @kwasbeb:
Den bästa spotifylistan jag gjort ger jag till er, kära followers. Varsågod: Jacks chill – skägg och pipa http://bit.ly/9eGVS6 - Från @axelanden:
Fildelningens positiva sidoeffekter: http://bit.ly/bPHaVA
Fildelning genererar 1/6 av USA’s BNP, eller 4,7 biljoner dollar. Och det kallar Dagens Juridik för ”sidoeffekter”..? 😉 (Den 31 mars i fjol skrev jag f.ö. om att fildelning kommer att bli en mångmiljardindustri.) - Från @byBalsam:
Create Your Own Personal Infograph http://bit.ly/cmGXAs
Läckert! Och snyggt. Nytta? Tja…
- Från @plannerfed:
This seems really interesting but I don’t get it. An exploration of human emotion, in six movements http://is.gd/c2M18 - Från @JohnHoudi:
Helt fantastisk! Sådan skulle jag vilja ha på skrivbordet – RT @RichardWiseman: Just posted: Stunning optical illusion http://bit.ly/9WFQtr
Fixa en åt mig också, är du snäll. - Från @hyttfors:
Scary image of the ’european way of living’… http://nyti.ms/9fb3fV
N.Y. Times illustrerar Europas skulder i grafisk form. - Från @pleasecopyme:
Fisherman’s Friend tar dig på en vänskapsresa runt jorden http://bit.ly/aS7SHI
Tankeväckande Facebook-kampanj med syftet att visa att alla människor hänger ihop. Men kommer den att få fler att köpa Fisherman’s Friend? Tveksamt. (Eller kanske är merförsäljning inte ens ett indirekt syfte med kampanjen, vad vet jag.) - Från @essenagency:
Postat: Sociala medier och det personliga varumärket http://bit.ly/aSXJcw
Mikael Carlsson på varumärkesbyrån Essen delar med sig av sina tankar och sin kunskap. Vill du göra detsamma, varför inte börja med att kommentera hans blogginlägg? - Från @DoktorSpinn:
Smurftips: Check-In or Watch Your Reputation Check-Out http://bit.ly/cBVFEu
En guide för marknadsförare till tjänster som Gowalla och Foursquare. - Från @bodanerius:
Probably the best tweet in the world http://mybrandz.com/Fq
Skicka en reklamtweet och var med och tävla om en iPad. (Jag avstår. Har redan en.) - Från @RudolfChristian:
Vissa beslut hos Google kan nog inte kallas för könsneutrala http://nyti.ms/dl2WlT - Från @a_mayer:
Bra post: RT: @PlasticHelmet http://jardenberg.se/b/sociala-medier-for-forfattare-2/ – strålande magister Jardenberg!
Alltså: Kloka råd kring sociala medier för författare. - Från @opassande:
Bloggat: Politik 2.0 http://bit.ly/aEEP2z
Om Brit Stakstons bokprojekt Politik 2.0 – ett projekt som har sin utgångspunkt i hur de sociala medierna blir allt viktigare i det politiska arbetet. - Från @vampyrse:
Hilarious, READ! RT @journalismnews Bizarre story from @BBCSussex on Twitter and the police – http://bit.ly/aqpd8G (via @RebeccaatCirkle) - Från @svartling:
All The Crazy Stuff Google Just Announced: Google just announced a TON of new products… http://goo.gl/fb/TumbA
Och apropå Google, köp och läs Andreas Ekströms utmärkta och välskrivna bok Googlekoden. - Från @peterkim:
Checking out the official Twitter iPhone app: http://blog.twitter.com/2010/05/twitter-for-iphone.html
Skulle du vilja tipsa mig om en tweet som du anser innehåller nytta, nöje eller både och, retweeta med hashtagen #twitternytta.
Trevlig helg!
Tillägg 21 maj 2010: Vill du följa alla ovan nämnda twittrare, klicka här. Det är Therese Reuterswärd som haft den stora vänligheten att förse oss med tjänsten. Och som tack tycker jag att du skall följa henne på Twitter (@TrulyTherese).
_
Relaterade inlägg:
- Twitternytta (centralarkivet) | Alla Twitternyttor hittills
- …en höst med Twitternytta | Mesta nyttotwittrarna hösten 2009
- Mina kära vänner… | Läsvärda bloggar och smakprov på inlägg
Om du vill kan du utbyta tankar och idéer med Micco på Twitter
Lämna ett svar