I går fyllde Internet 40 år.
Den 29 oktober 1969 lyckades Leonard Kleinrock och hans forskarlag på UCLA få en dator att ”prata” med en dator på ett annat forskningsinstitut. Hans vision var att alla datorer skulle kopplas samman i ett nätverk, och bli lika enkla att använda som telefoner.
– Men jag trodde att kommunikationen skulle ske mellan datorer och inte mellan människor, säger Kleinrock på DN.se och tillägger:
– Jag trodde heller aldrig att min mor skulle surfa på Internet, vilket hon gjorde till sin död vid 99 års ålder.
Under drygt 20 år var dock Internet förunnat ett relativt fåtal invidga. Det var först efter det att britten Tim Berners-Lee skapat world wide web som Internet blev känt för, och använt av, en bredare allmänhet. Den första skissen till www presenterades i mars 1989, och den första framgångsrika kommunikationen genomfördes på juldagen 1990.
I Leonards och Tims fotspår har intressanta och insiktsfulla personer kommunicerat följande nytta på Twitter den senaste veckan:
- Från @stroemberg
Exempel på riktigt snygg design: Verkligen! RT @vassaeggen: Varför är inte mjökförpackningar så här vackert formgivna: http://lovelypackage.com/milk-concept/ - Från @stefanronge
Tips på hur en företagsblogg kan bli intressant och attraktiv: 5 bra tips för företagsbloggande http://bit.ly/4Aszn4 - Från @pellet
Per Torberger tänker kloka tankar om Twitter: Umgås inte med nån du inte kan tjäna pengar på http://ff.im/-amRGJ - Från @essenagency
På temat varumärke, som jag nyligen skrev om här och här, en bra och pedagogisk genomgång om vikten av att skydda sitt trademark: Varumärkesskydd – lika onödigt som bilbälte http://bit.ly/408QKh - Från @newyns
Hon är klok och rolig, och mer än väl värd att läsas och följas: Jag går min egen väg, vilken väg går du? (ny post) http://bit.ly/2tl9N - Från @CPeyron
Intressanta tankar om varumärkesarbetet: Dags att skruva ner förväntningarna och optimera leveransen i varumärkesbyggandet. http://bit.ly/3Mrutv - Från @eovemar
New Scientist skriver om att minnas och glömma i den allt mer digitala världen: Det digitala minnets fram- och baksida: ”For the human condition, forgetting is at least as important as remembering” http://bit.ly/1LtinV - Från @theplanninglab
En läsvärd tillbakablick: The History and Evolution of Social Media. Cool article. http://bit.ly/98tFo (via @pellet @BBHLabs @simonmainwaring) - Från @joinsimon
Ny, spännande segmenteringsmöjlighet på Facebook: Finally! Now it’s possible to advertise locally on Facebook in Sweden – http://j.mp/1Hgjqn - Från @hyttfors
Mashable listar tips till entreprenörer som vill få ut mer av sociala medier: 10 of the Best Social Media Tools for Entrepreneurs http://bit.ly/1ZS43S - Från @frejansson
Mer från Mashable: Riktigt bra artikel av Mashable om hur mäta ROI på sin sociala mediesatsning http://bit.ly/4ksUWL - Från @mymlan
Sofia Mirjamsdotter resonerar på Bloggvärldsbloggen kring knäckfrågan: Hur marknadsför man sig i sociala medier? http://bit.ly/BodMF - Från @karincfriberg
Mer om marknadsföring och sociala medier: Sociala medier med Annika Lidne, VD Disruptive Media http://bit.ly/1seOC9 - Från @dlandin
Volvo + Facebook =: wow…simply wow… http://bit.ly/3ymDjh - Från @DoktorSpinn
Lärorikt om en allt vanligare lanseringstaktik: Smurftips: Lärdomar av att lansera webbtjänster med ”invite only beta” http://bit.ly/Q7YKt - Från @BritStakston
Läs och lär! Om hur den interna stoltheten, och därmed motivationen, kan stärkas med sociala medier: Bloggat om samspel mellan intern kommunikation och sociala medier med @saltakvarn som case http://bit.ly/4aa3Ye - Från @erikstarck
Arnold Schwarzenegger har humor: Hahaha. Wish more Swedish politicians did stuff like this. http://tr.im/DkKb - Från @theplanninglab
Julian Treasure på TED.com om hur vi påveraks vi av ljud: The four effects of sound http://tinyurl.com/yfjoulm - Från @ulrikagood
Det ÄR roligt! Och ja, Ulrika, det hade tjötats en hel del om filmen…;): Har ingen koll, den här kanske ni har tjötat om hela dagen, men så himla kul från Comhem: http://bit.ly/1ZthAA - Från @mymlan
Men Sofia var inte road, hon var arg på Comhem och deras kundservice: Från therealmymlan: the comhem story http://bit.ly/1kHxDc - Från @mymlan
Konsumentmakt: Från therealmymlan: comhem backar http://bit.ly/47ZxrT - Från @liffeman
Ännu ett Mashablealster, nu om sociala medier och småföretag: 10 Small Business Social Media Marketing Tips http://ff.im/-aEZa3 - Från @jgradvall
B2B marketing online om utmanarvarumärken: Interesting reading: What the hell is a challenger brand, and what makes it so yummy? http://shar.es/aC6Sh - Från @aldemark
Konsumenter vill interagera med varumärken: Consumers affirm: Brands are better off with new media http://bit.ly/ctDDC (via @eMarketer) - Från @judithw
Tankar om framtidens digitala marknadsföring: ”The future of all digital marketing is based on personalization.” Intressant om Sök, Facebook & framtidens spelregler: http://bit.ly/1IPJ6 - Från @jgradvall
Och Brand Strategy Insiders tankar om nästa års marknadsföringstrender: 10 Branding and Marketing Trends for 2010 http://bit.ly/16sn1v (via @andressilvaa) - Från @pleasecopyme
Ett mycket läsvärt inlägg om att tjäna pengar på sitt arbete, men mest av allt om att inte svika sig själv: Nä, jag jobbar inte gratis (och betalar inte för att jobba) http://bit.ly/4pTjXS - Från @zackrisson
Tyskland vill kräva betalt för länkning. Ja, du läste rätt. Läs mer här: Bloggat om tokerierna i Tyskland: Lever mediebolagen i tvärtomvärlden? http://bit.ly/2v6iIW - Från @deeped
Avslutningsvis, veckans jubilar till ära: Happy Birthday Dear Internet… http://ff.im/-aGbEg
Jag hoppas att också du får nytta av dessa tweets. Och är du själv på Twitter, följ samtliga ovan nämnda twittrare.
_
Relaterade inlägg:
Lämna ett svar